• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 18 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130051
+
-

713میلیارد تومان؛ برآورد اولیه خسارت باران

سیلاب
713میلیارد تومان؛ برآورد اولیه خسارت باران

مریم سرخوش  - خبرنگار

هشدار بارش‌های سیلابی زمستان سال گذشته صادر شد اما خبری از این بارش‌ها نشد تا اوایل هفته گذشته که با ورود سامانه بارشی، نخستین هفته پربارش سال۱۴۰۰ رقم خورد. بارش‌هایی که علاوه بر سیرابی زمین و مزارع، خسارت‌های قابل توجهی را برای روستانشینان و محورهای مواصلاتی اصفهان، یزد، خراسان‌جنوبی و رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، سمنان و تهران به همراه داشت.
برآوردهای نهایی خسارت‌ها هنوز اعلام نشده اما تا همین حالا علاوه بر فوت 12نفر بر اثر سیلاب و یک فوتی بر اثر توفان، بیش از 700میلیارد تومان خسارت به کشاورزی و دامداری، جاده‌ها، تاسیسات عمرانی شهری و آب و فاضلاب شهرها و روستاهای کشور وارد شده است.

120میلیارد تومان خسارت در اصفهان 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با همشهری از خسارت 120میلیارد تومانی باران هفته گذشته به استان خبر داد و گفت: «در بخش جرقویه سفلی، اردستان، مرکز نطنز، محور ارتباطی جاده کاشان، روستای چوپانان در نایین و خور و بیابانک خسارت‌هایی بر جا ماند که بیشتر مربوط به 5روستای شهرستان خور و بیابانک است.» منصور شیشه‌فروش افزود: «در اثر این حادثه 55کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی این مناطق، 40دستگاه پل، 3500هکتار زراعت، 800هکتار باغ‌ها، 36رشته قنات و 253واحد مسکونی خسارت دیدند.» این مسئول با اشاره به اقدامات امدادرسانی در مناطق خسارت‌دیده بیان کرد: «تردد در تمام راه‌های استان برقرار است اما تنها در روستای چاه‌ملک به‌دلیل خرابی پل، مسیر از داخل شهر برای تردد درنظر گرفته شده است. رسوب‌برداری از جاده‌ها همچنان ادامه دارد.» به‌گفته شیشه‌فروش پرداخت خسارت به واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در قالب بازسازی آنها صورت خواهد گرفت‌.‌

50میلیارد تومان خسارت در خراسان‌جنوبی
مدیر‌کل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی درباره برآورد خسارت‌های سیلاب به این استان به همشهری گفت: «‌‌ اکنون درگیر امدادرسانی‌ها به مردم هستیم و هنوز برآورد نهایی از میزان خسارت‌ها مشخص نشده است. 23اکیپ برآورد خسارت در مناطق سیل‌زده حضور دارند و براساس برآورد‌های اولیه 50میلیارد تومان به راه‌های حوزه استحفاظی استان خسارت وارد شده است. کلیت خسارت‌ها هم تا اواسط هفته آینده اعلام خواهد شد.» سیدابوالحسن میرجلیلی با اشاره به تداوم بارش‌ها در استان تا دوشنبه هفته جاری بیان کرد: «تلفات جانی ناشی از سیلاب در استان صفر بوده و خسارت‌ها با توجه به اطلاع‌رسانی‌های مکرر نسبت به سال‌های گذشته، کاهش پیدا کرده است. »

116میلیارد تومان خسارت به 2شهرستان خراسان‌رضوی 
در خراسان رضوی بارش‌های بهاری تا سه‌شنبه ادامه دارد و با فعالیت سامانه بارشی که از عصر دیروز آغاز شده، وقوع بارش‌های رگباری توأم با رعد و برق، بارش تگرگ، آبگرفتگی و احتمال سیلاب، افزایش شدت وزش باد و احتمال بروز خسارت در بیشتر نقاط استان به‌ویژه نیمه‌غربی و شمالی آن پیش‌بینی می‌شود. بارش‌های بهاری هفته گذشته در گناباد خسارت 83میلیارد تومانی به بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری، جاده‌ها، تاسیسات عمرانی شهری و آب و فاضلاب این شهرستان وارد کرد. این بارش شدید طی 50سال گذشته در این شهرستان بی‌سابقه بود و ۱۷سیل بند را تخریب کرد. در تربت حیدریه هم تگرگ و سیل موجب تلف شدن 700راس گوسفند و خسارت به 350واحد مسکونی شهری و روستایی شد. خسارت این شهرستان هم براساس اعلام فرمانداری تربت‌حیدریه 33میلیارد تومان برآورده شده است. همچنین توفان پنجشنبه شب گذشته در سبزوار جان یک نفر را گرفت‌. محسن نجات، مدیر‌کل بحران استان خراسان رضوی با بیان اینکه برآورد خسارت‌ها هنوز کامل نشده و تا عصر امروز نهایی می‌شود به همشهری گفت: «خسارت به قنات‌های گناباد قابل توجه است و پس از بررسی‌ها کلیت این آمار اعلام خواهد شد. البته بارش‌ها در استان ادامه دارد و امیدواریم مثل بارش‌های اخیر خسارت‌زا نباشد.» 

277میلیارد تومانی خسارت به راه‌ها در کرمان و سیستان و بلوچستان
باران و سیلاب حادثه تلخ فوت 6نیروی شرکت برق منطقه گلباف کرمان در استان کرمان را رقم زد و علاوه بر آن ابنیه، پل‌های ارتباطی و خطوط انتقال شبکه و برق، آب، فیبر نوری و حوزه کشاورزی باغ‌ها و مزارع را دچار خساراتی کرد. تنها در حوزه راه‌ها 27میلیارد تومان خسارت به راه‌های استان وارد شد و براساس اعلام فرمانداری شهرستان راور تندباد و بارش تگرگ و باران بیش از 210میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی این شهرستان خسارت زده است. در سیستان و بلوچستان هم براساس آخرین برآوردها، بارندگی‌های سیل‌آسای چند روز اخیر خسارت 40میلیارد تومانی به بدنه جاده‌ها و ابنیه فنی راه‌های نیمه شمالی استان وارد کرده است.
بررسی خسارت‌ها در یزد ادامه دارد 
در بارش‌های اخیر شهرهای مختلف استان یزد، پدیده تگرگ بیشترین میزان خسارت‌ را به باغ‌ها و مزارع وارد کرد و عمده خسارت‌ها در ناپایداری جوی و بارش موقتی اخیر هم مربوط به راه‌های اصلی، فرعی و روستایی بود. احسان بالاکتفی، مدیرکل مدیریت بحران یزد در این‌باره به همشهری گفت: «خسارت‌های ناشی از سیل هفته گذشته برآورد نشده اما عمده خسارات مربوط به شهرستان‌های اردکان، بهاباد، میبد و مهریز است. البته خسارات مهریز بیشتر در حوزه کشاورزی به‌دلیل بارش تگرگ و در سایر شهرستان‌ها بیشترین خسارت‌ها به راه‌ها رقم خورده است.»

150میلیارد تومان خسارت در فیروزکوه 
در فیروزکوه هم بر اثر وقوع سیل در چندین روستای مرکزی این شهرستان خسارت ۱۵۰میلیارد تومانی به مسیرها، باغ‌ها، خطوط ریلی و سایر تاسیسات وارد شد. ابوالقاسم مهری، فرماندار فیروزکوه در این‌باره گفت: «با توجه به خسارت‌های وارد شده و بحران موجود در توزیع اعتبارات سال۱۴۰۰ نگاه ویژه‌ای به طرح‌های آبخیزداری شهرستان خواهیم داشت و اعتبارات بیشتری در این حوزه اختصاص می‌دهیم.»

‌***  
براساس اعلام سازمان هواشناسی، بارش‌های بهاری با ورود سامانه‌های بارشی جدید تا اواسط هفته‌ ادامه دارد و احتمال وقوع سیلاب و خسارت‌های بیشتر هم هست.

این خبر را به اشتراک بگذارید