• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 18 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130041
+
-

گلات بیرون از تهران است

پرسپولیس در بازی‌های خارج از خانه باید دنبال جام پنجم بگردد

گلات بیرون از تهران است


بهروز رسایلی| قهرمان 4دوره گذشته لیگ برتر فوتبال ایران بار دیگر به مسابقات داخلی برمی‌گردد. بدون تردید رؤیای پرسپولیسی‌ها کسب جام پنجم یا آنطور که خودشان می‌گویند «گلات» کردن است. با این حال سرخ‌ها می‌دانند که این بار کارشان سخت‌تر از دفعات قبل است. سپاهان و استقلال خیلی سمج به رقابت ادامه می‌دهند؛ مخصوصا تیم اصفهانی که در سکوتی مرموز و آرامش کامل راهش را ادامه می‎دهد. هم مربیان پرسپولیس و هم مربیان سپاهان درست گفته‌اند که برنده بازی رودرروی 2 تیم لزوما قهرمان لیگ بیستم نخواهد بود. با این حال قابل انکار هم نیست که این 3امتیاز نقش بسیار مهمی در معادلات قهرمانی خواهد داشت. با این حال هر دو تیم مشکلاتی دارند؛ آمار سال‌های اخیر سپاهان مقابل پرسپولیس، مخصوصا در اصفهان خیلی بد بوده و از سوی دیگر کارنامه پرسپولیس هم در مسابقات بیرون از خانه این فصل چنگی به دل نمی‌زند.

  سپاهان و انتظار 6ساله
سپاهان در 10تقابل اخیر بدترین عملکرد ممکن را برابر پرسپولیس داشته است. تیم اصفهانی در این 10دیدار فقط یک‌بار به پیروزی دست یافته که مربوط به برتری 2 بر صفر در مسابقه رفت لیگ نوزدهم می‌شده است. در عوض اما پرسپولیس 5 بار به برتری دست یافته و 4دیدار 2تیم هم به تساوی انجامیده است. بی‌گمان بدترین شکست هم بین این تجربیات تلخ، عدم‌حضور سپاهان در زمین در دیدار برگشت فصل گذشته بود؛ تصمیمی که پرسپولیس را به شکلی وحشتناک از بقیه مدعیان پیش انداخت. آخرین پیروزی خانگی سپاهان برابر پرسپولیس به لیگ پانزدهم برمی‌گردد که طلایی‌پوشان با نتیجه 4 بر 2 از سد پرسپولیس گذشتند. آن بازی مرداد94 برگزار شد و از آن به بعد سپاهان در خانه برابر پرسپولیس برنده نبوده است. آنها امیدوارند این طلسم بعد از 6سال در بازی پیش‌رو بشکند.

  نقطه ‌ضعف بزرگ پرسپولیس امسال
امسال اما اگر پرسپولیس مشکلی برای قهرمانی داشته باشد، این مسئله مربوط به عملکرد نامناسب تیم در بازی‌های بیرون از خانه است. تیم یحیی گل‌محمدی در 9بازی بیرون از خانه‌اش تنها 2بار موفق به کسب پیروزی شده، یک‌بار شکست خورده و 6بار هم برابر رقبا متوقف شده است. بنابراین آنها از استاندارد امتیازگیری لازم برای کسب عنوان قهرمانی عقب هستند. در جدول مسابقات بیرون از خانه، پرسپولیس با 12امتیاز از 9بازی روی پله هفتم قرار دارد؛ گرچه برخی تیم‌ها 10 یا حتی 11بازی غیرخانگی برگزار کرده‌اند. بنابراین پرسپولیس ضمن حفظ آمار خوبش در مسابقات خانگی، برای کسب عنوان قهرمانی باید تبدیل به همان میهمان بی‌رحم فصول گذشته شود. آیا سومین 3امتیاز بیرون از خانه پرسپولیس، در بازی حیاتی با سپاهان به‌دست خواهد آمد؟

  عملکرد 4فصل قهرمانی
گفتیم که پرسپولیس تا اینجا از 9بازی بیرون از خانه‌اش 12امتیاز کسب کرده، بنابراین برای اینکه روشن شود سرخ‌ها در این مورد چقدر از فصول قهرمانی عقب هستند، بهتر است نتایج بیرون از خانه این تیم در 4فصل گذشته را مرور کنیم. پرسپولیس در لیگ‌های شانزدهم تا نوزدهم، از 15بازی بیرون از خانه به‌ترتیب 27، 35، 24و 36 امتیاز کسب کرده بود. آنها حالا در کنار بازی‌های خانگی که اهمیت خاص خود را دارند، 6بازی بیرون از خانه هم فرصت دارند تا دستی روی سر و گوش این آمار ضعیف بکشند. راه گلات، از بیرون از تهران می‌گذرد. پرسپولیس اگر این راه را هموار نکند، با مشکل مواجه خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید