• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 13 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129735
+
-

شب‌های فوتبالی

برگزاری لیگ قهرمانان در‌ ماه رمضان، خاطرات سال‌های نه‌چندان دور را زنده کرد

شب‌های فوتبالی


امیرمحمد یعقوب‌پور ـ روزنامه‌نگار

مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا همیشه از بهمن‌ماه استارت می‌خورد اما کرونا باعث شد تا بازی‌های این فصل از فروردین‌ماه استارت بخورد. همین اتفاق به‌ماه رمضان امسال حال‌و‌هوای فوتبالی داده و باعث شده برخی از خاطرات سال‌های گذشته زنده شود. مهم‌تر اینکه به‌واسطه برگزاری این رقابت‌ها در هند، عربستان و امارات، بازی‌ها به ساعات پایانی شب افتاده و جذابیت این فصل لیگ قهرمانان را برای هواداران فوتبال در ایران چند برابر کرده. جدا از لیگ قهرمانان آسیا، نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا هم به‌ ماه رمضان امسال افتاد؛ جایی که رئال و چلسی از یک‌سو و پاریس و سیتی از سوی دیگر برای فینالیست‌شدن باید با هم روبه‌رو شوند. به رقابت‌های قاره‌ای، رقابت‌های لیگ‌های اروپایی را هم باید اضافه کرد که هفته‌های پایانی و جذابش در ‌ماه رمضان برگزار می‌شود. جز لیگ برتر انگلیس که سیتی تقریبا قهرمانی‌اش را قطعی کرده و تنها جنگ بر سر سهمیه ادامه دارد، در لیگ‌های اسپانیا، ایتالیا و بوندس‌لیگا، رقابت بر سر قهرمانی است و بازی‌های پیش‌رو را که اکثر آنها در‌ ماه رمضان برگزار می‌شود، حسابی حساس کرده است. فراموش نکنیم پس از پایان دور گروهی لیگ قهرمانان، تیم‌های ایرانی باید در لیگ برتر خودمان هم رقابتی جذاب را برای قهرمانی لیگ و حذفی برگزار کنند. شاید اگر کرونا نبود و تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را داشتند، رقابت‌های فوتبالی در‌ ماه رمضان با جذابیت بیشتری دنبال می‌شد. در این شرایط شاید بد نباشد نگاهی به برخی از خاطرات فوتبال در ماه‌های رمضان سال‌های قبل داشته باشیم.
 
داستان‌های جام رمضان
جام رمضان، جام آشنایی برای فوتبالی‌ها به‌حساب می‌آید؛ جامی که سال‌ها در رشته فوتسال و در سالن 12‌هزار نفری آزادی برگزار می‌شد و هواداران زیادی را بعد از افطار به ورزشگاه می‌کشاند. این جام در اواسط سال‌های1370 به اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده بود که استقلال و پرسپولیس با ستاره‌های‌شان در مسابقات حاضر می‌شدند و تیم‌هایی مثل پاس و بهمن هم پای ثابت رقابت‌ها بودند. این جام ستاره‌هایی مثل وحید شمسایی، محمدرضا حیدریان و بابک معصومی را به فوتسال ایران معرفی کرد و از آن مهم‌تر سرنوشت یکی از بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های ایران را رقم زد. علی کریمی که سال‌هاست به چهره‌ای خاص در فوتبال ایران و آسیا تبدیل شده و حتی شانس بازی در اروپا را هم پیدا کرده، یکی از پدیده‌های جام رمضان سال76 بود؛ جامی که باعث شد او قید قرارداد داخلی‌اش با استقلال را بزند و راهی پرسپولیس شود! جادوگر فوتبال ایران در آن سال بازیکن فتح بود و با تیم فوتسال این باشگاه، در جام رمضان شرکت کرد. او پیش از بازی با استقلال در فینال جام رمضان به محل این باشگاه رفت و قراردادی به ارزش 5‌میلیون تومان با آبی‌ها امضا کرد. همه‌چیز تا فینال برای استقلالی‌ها خوب پیش رفته بود تا اینکه کریمی به چهره درخشان دیدار نهایی تبدیل شد و با زدن 3‌گل و دادن یک‌پاس‌گل سالن 12‌هزارنفری آزادی را که پر هم شده بود، در سکوت فرو برد. هواداران استقلال که در جریان قرارداد کریمی با تیم‌شان قرار نداشتند و حسابی از درخشش او کلافه شده بودند، در پایان بازی از خجالت ستاره فتح درآمدند و با او درگیر شدند. شاید همین اتفاق باعث شد تا کریمی پس از فینال قید قراردادش با استقلال را بزند و راهی پرسپولیس شود. بدون شک استقلالی‌ها پس از این جام سال‌ها در حسرت ستاره‌ای ماندند که با درخشش در پیراهن پرسپولیس سر از بایرن درآورد و مرد سال فوتبال آسیا هم شد. البته این تنها داستان کریمی در رقابت‌های جام رمضان نبوده است. خیلی ها اعتقاد دارند اختلافات جادوگر با علی دایی هم ریشه در همین جام دارد و به سال1375 برمی‌گردد؛ جایی که دایی به‌عنوان یک‌بازیکن ملی‌پوش با دوستان و برادرانش یک‌تیم تشکیل داده بود و در دیداری پرتنش به مصاف فتح رفت. علی کریمی در مصاف با یاران دایی یکی از ستارگان تیم بود و چندباری توپ را از بین پاهای شهریار عبور داد؛ اتفاقی که باعث شد دایی از کوره در برود و به دریبل‌های جادوگر واکنش نشان دهد.
 
بازی‌های شبانه
لیگ برتر نهم یکی از خاص‌ترین فصل‌های فوتبال ایران به‌حساب می‌آید؛ فصلی که بازی‌هایش در‌ ماه رمضان از ساعت10 و حتی 11شروع می‌شد. فدراسیون فوتبال در آن سال باشگاه‌های لیگ برتری را مجبور به بازی زیر نور کرد. این اتفاق استقبال شدید تماشاگران را به‌همراه داشت. هواداران استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی در رمضان 88 و بعد از افطار ورزشگاه‌ها را پر می‌کردند تا شاید خاطرات جام رمضان سال‌های قبل زنده شود. دیدار تیم‌های استقلال و سایپا هم یکی از خاص‌ترین بازی‌های ‌ماه رمضان سال1388 بود؛ دیداری که دوشنبه 16شهریور شروع شد و سه‌شنبه 17شهریور به پایان رسید. آرش برهانی در این بازی دیرترین گل تاریخ لیگ برتر را به ثمر رساند و با گل‌زنی در دقیقه94 باعث پیروزی 2بر یک تیمش شد. شاید یکی از جذاب‌ترین مصاحبه‌های آن سال را فابیو جانواریو انجام داد که از برگزاری بازی‌ها در ساعات پایانی روز در ایران حسابی غافلگیر شده بود. این ستاره برزیلی پس از دیدار استقلال با تراکتورسازی اینچنین صحبت کرد: «ما درست در ساعتی به زمین بازی می‌رویم که باید مسواک بزنیم و آماده خوابیدن شویم. این بازی برای من بی‌نظیر بود، یک فوتبال ناب و زنده مقابل 80هزار طرفدار هیجان‌زده. بالاخره هرجای دنیا فرهنگ و شرایط خودش را دارد. من مسلمان نیستم اما احترام به دیگران به‌خصوص طرفداران را وظیفه‌ام می‌دانم. آنها من را دوست دارند و در هر شرایطی با صددرصد توانم برایشان فوتبال بازی می‌کنم. حالا بعد از تقریبا یک‌ماه بازی در شب‌های رمضان فکر می‌کنم تجربه تازه‌ای به‌دست آورده‌ام و خوشحالم که گوشه دیگری از دنیای فوتبال را دیده‌ام.»

این خبر را به اشتراک بگذارید