• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 13 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129732
+
-

پرکارترین‌های رمضان در قاب جادو

آمار و ارقام از بازیگرها، آثار، کارگردان‌ها و عوامل تهیه برنامه‌های‌ ماه رمضان در سال‌های دور و نزدیک

پرکارترین‌های رمضان در قاب جادو


خدیجه نوروزی ـ روزنامه‌نگار

امسال تلویزیون مانند سال‌های گذشته با سبد رنگارنگی از سریال‌‎ها و حفظ برندهایی مثل «ماه من»، «دعوت» و «ماه خدا» به استقبال از ‌ماه مبارک رمضان رفته است تا بتواند توجه مخاطبانی که در زمان سحر و افطار منتظر شنیدن صحبت‌های دلنشین معنوی و دیدن صحنه‌های عارفانه و تأثیرگذار هستند را جلب و کاری کند تا آنها از دریچه تماشای سریال‌هایی با ژانرهای مختلف، شاهد و ناظر لحظاتی پرنشاط و عبرت‌آموز باشند. در ادامه به برنامه‌های متنوع شبکه‌های تلویزیونی در ایام ‌ماه مبارک رمضان و پرکارترین کارگردان و بازیگرانی که امسال در قالب سریال‌های رمضان ایفای نقش می‌کنند، می‌پردازیم.


90دقیقه با «شما»


برنامه سحرگاهی شبکه «شما» از ساعت 3:30هر روز به‌مدت 90دقیقه در ایام‌ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود. «بهشت اجابت» تولید مرکز اصفهان در 10روز اول، «سفره‌های همدلی» کاری از مرکز خراسان رضوی در 10روز دوم و «اوباشدانلیق» تولید مرکز زنجان در 10روز پایانی‌ماه رمضان عناوین برنامه سحرگاهی شبکه شما در رمضان 1400هستند. این شبکه برای لحظات پیش از افطار نیز برنامه‌ای را درنظر گرفته که هر روز ساعت 19:00 تا اذان مغرب به افق تهران پخش می‌شود و در 5استان روی آنتن می‌رود.

10ویژه برنامه‌ افطار از 10شبکه 

برنامه تلویزیونی «دعوت» با حضور حجت‌الاسلام محمد برمایی از شبکه یک، «آدم‌های خوب شهر» با اجرای کاظم احمدزاده از شبکه دوی سیما، «مثل ماه» با اجرای رسالت بوذری از شبکه سه‌سیما، «زندگی پس از زندگی» از شبکه‌چهار سیما، «شهر زیبا» از شبکه‌پنج سیما، «کتاب باز» از شبکه نسیم، «ماه ماه» از شبکه سلامت، «رفیق» از شبکه امید، «ضیافت» از شبکه قرآن و «چشمه» از شبکه افق به‌عنوان ویژه‌برنامه افطار‌ ماه مبارک رمضان با مضامین متفاوت هر شب روی آنتن می‌روند.

5سریال پربیننده ازآی فیلم


شبکه آی‌فیلم هم این روزها به‌عنوان یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیون با پخش سریال‌های تکراری امسال با دستی پر به استقبال‌ ماه مهمانی خدا رفته است. «صاحبدلان»، «ترش و شیرین»، «مسافری از هند»، «از سرنوشت» و «ماه و پلنگ» سریال‌های‌ ماه مبارک رمضان در حال پخش از آی‌‎فیلم فارسی هستند که دست‌کم سه مورد آنها در زمان خود از پدیده‌های تلویزیون بودند و هنوز هم پس از سال‌ها بیننده و هوادار دارند.

23برنامه از شبکه قرآن


شبکه قرآن هم برنامه‌های مختلفی را در ایام‌ماه مبارک تدارک دیده است که یکی از آنها مراسم ترتیل‌خوانی روزانه ساعت یک بامداد است که از حرم مطهر امام‌خمینی (ره)، بعد از اذان صبح مسجد مقدس جمکران، ساعت 10:15 از حرم مطهر امام رضا(ع) و در ساعت 18 از حرم مطهر سیدالکریم‌الحسنی(ع) پخش می‌شود. ویژه برنامه‌های سحرگاهی مهمانی خدا، ضیافت ویژه افطارهای ‌ماه مبارک، پخش سخنرانی‌های معارفی، برنامه راهی به‌سوی نور، سخنرانی‌های حجت‌الاسلام محسن قرائتی و شیخ‌حسین انصاریان، یاد خدا، مستند عقیق، شمیم رمضان، مناجات‌خوانی و پخش سریال پرمخاطب امام علی(ع) ازجمله 23برنامه شبکه قرآن برای‌ماه مبارک رمضان است.

4سریال از 4شبکه


«احضار» از شبکه یک، «بچه‌مهندس4» از شبکه دو، «یاور» از شبکه سه و «رعد و برق» از شبکه‌پنج، 4سریالی هستند که هر کدام به‌ترتیب در ژانر وحشت و ماورایی، فضای اجتماعی و ملودرام و حادثه‌محور با چاشنی‌هایی از طنز روی آنتن رفته‌اند تا باکس رمضانی شبکه‌های مختلف سیما را در رمضان سال دو صفر تأمین کنند.

بازگشت پر سر و صدای افخمی با «احضار روح»

علیرضا افخمی از کارگردانانی است که سریال‌های ساخته‌شده او در ماه‌های مبارک رمضان بیشتر به‌خاطر ژانر ماورایی که دارند مورد توجه ویژه مخاطبان تلویزیون قرار گرفته‌اند. او طی این سال‌ها با ساخت سریال‌هایی نظیر «او یک فرشته بود»، «زیرزمین»، «پنجمین خورشید» و «پنج‌کیلومتر تا بهشت»، تبدیل به یکی از کارگردانانی شد که ساخت سریال‌های ماورایی را رواج داد. چند سالی بود که جای سریال‌های ماورایی در رمضان خالی بود اما افخمی امسال با ساخت سریال احضار و پخش از شبکه یک سیما با موضوعات ماورایی و نقد عرفان‌های کاذب به خانه‌های مردم آمده است. با وجود اینکه این سریال پربیننده مورد نقد بسیاری از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و انتقادات زیادی بر آن وارد است اما تجربه ساخت سریال‌های ماورایی افخمی در سال‌های قبل به او کمک کرده تا حدی خط قرمز‌ها و حساسیت‌ها را در این حوزه بشناسد و بتواند سریالش را به سلامت به سرمنزل مقصود برساند.

سلطانی؛ پرکارترین کارگردان

سعید سلطانی هم از پرکارترین کارگردانانی است که سریال‌های زیادی را در ماه مبارک رمضان سال‌های گذشته مانند «رسم عاشقی»، «شکرانه» و «مأمور بدرقه» روی آنتن برده است که با استقبال زیادی از طرف بینندگان تلویزیون مواجه شده و امسال نیز با سریال «یاور» از پخش شبکه سه مهمان مردم شده است که این ملودرام اجتماعی با ژانر معمایی و تم جوانمردی در برخی از قسمت‌ها تاکنون هم با اقبال عمومی از سوی بینندگان مواجه شده و جزو پربیننده‌ترین‌های برنامه‌های تلویزیونی قرار گرفته است. بازی داریوش ارجمند بعد از آخرین تجربه کاری‌اش در‌ ماه رمضان در سال91 با بازی در فیلم «راز پنهان» و شباهت داستانی سریال به سریال «ستایش» و تم جوانمردی، بر جذابیت‌های این درام اجتماعی افزوده است.

رجبی پای ثابت سریال‌های رمضان

مهران رجبی‌ ماه رمضان امسال با رعد و برق بهروز افخمی به تلویزیون آمده است. او‌ ماه رمضان سال گذشته نیز در مجموعه «پدر پسری» که از شبکه پنج پخش شد، بازی کرده بود. بازی در مجموعه‌های سریالی زیادی در‌ماه مبارک رمضان ازجمله صاحبدلان، زیرزمین، «یک وجب خاک»، «سه در چهار»، «مثل هیچ‌کس»، «سی‌امین روز»، «دردسرهای عظیم» و پدر پسری موجب شده تا مهران رجبی را به‌عنوان پای ثابت سریال‌های رمضان معرفی کرد.

احضار پربیننده‌ترین سریال رمضان

با نگاهی به پلتفرم‌های تلویزیون‌های آنلاین مانند تلوبیون و سایت‌های پخش آنلاین فیلم و سریال و میزان بازدید سریال‌های در حال پخش‌ماه مبارک رمضان و نظرسنجی از مخاطبان، فیلم احضار به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌کنندگی محمودرضا تخشید در صدر پربازدیدترین‌ها قرار گرفته است که نشان می‌دهد اقبال عمومی به‌ویژه بین نوجوانان و جوانان به دیدن این فیلم به‌خاطر ژانر ماورایی و پرداخت به عرفان‌های کاذب که این روزها در جامعه فراگیر شده، بیش از سریال‌هایی چون بچه‌مهندس 4، یاور و رعد و برق است.

قاسمی؛ آشناترین بانوی سریال‌های رمضان

ثریا قاسمی که در رمضان امسال با سریال بچه مهندس در تلویزیون حاضر شده است، در فصل سوم این سریال که‌ ماه رمضان سال گذشته پخش شد نیز حضور داشت. بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران پیش از این نیز در چندین سریال رمضانی ازجمله او یک فرشته بود، صاحبدلان و «جراحت» که از کارهای برجسته مناسبتی هستند به ایفای نقش پرداخت که در یادها ماندگار شده است.

توکلی؛ پرکارترین در سریال‌های ماورایی 

رضا توکلی بازیگری است که در چندین سریال مناسبتی ‌ماه رمضان حضور داشته و تقریبا می‌توان گفت  که پای ثابت سریال‌های ژانر ماورایی افخمی در‌ماه مبارک رمضان مانند او یک فرشته بود، پنجمین خورشید، پنج کیلومتر تا بهشت و حالا در احضار است. وی در سریال طنز زیرزمین افخمی هم ایفای نقش کرده و می‌توان گفت که یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سریالی در ماه مبارک رمضان است که به خوبی در ذهن مردم نقش بسته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید