• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129193
+
-

پوست موز زیر پای مباشران تنظیم بازار میوه


خبر: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری می‌گوید: ماجرای میوه‌های در معرض فساد به ستاد تنظیم بازار ارتباطی ندارد، کسانی که به‌دنبال فرصت بودند تا میوه‌های شب عید را ذخیره و آن را در زمان بالا رفتن قیمت‌ها عرضه کنند، اگر امروز متحمل ضرر و زیان شده‌اند، خودشان مسئول هستند.
نقد: در همه کشورهای دنیا نهادهای دولتی به‌عنوان ناظر و رگولاتور در بازارهای مختلف کالایی عمل می‌کنند اما در بازار میوه شب عید امسال، مصرف‌کنندگان به‌دلیل عرضه محدود و دیرهنگام سیب و پرتقال تنظیم بازاری به خرید هر کیلوگرم از این محصولات به نرخ 14تا 18هزار تومان ناچار شدند. اکنون نیز فاسد شدن 30درصد این محصولات چیزی جز هدررفتن سرمایه ملی نیست. درست است که به‌گفته معاون اول رئیس‌جمهوری سودجویان از محل فساد سیب و پرتقال‌های ذخیره‌سازی‌ شده ضرر کرده‌اند، اما مصرف‌کنندگان هم به‌دلیل تحمل گرانی میوه شب عید جزو متضرران داستان بوده‌اند در نتیجه زیان دیدن سودجویان نافی مسئولیت دستگاه‌های ذیربط دولتی، یعنی وزارتخانه‌های صنعت و جهادکشاورزی به‌عنوان نهادهای تنظیم گر بازار میوه و مرکبات نیست.
گذشته از این واقعیت که بخش خصوصی به‌عنوان مباشر دولت به خرید و ذخیره‌سازی‌ سیب و پرتقال شب عید دست زده اما حالا همین مباشران به‌عنوان مقصران اصلی گرانی میوه و فاسد شدن پرتقال‌های تنظیم بازاری معرفی می‌شوند، نباید نقش ستاد تنظیم بازار و سیاست‌های متناقض مسئولان ذیربط در وزارت صمت و جهادکشاورزی را در این ماجرا نادیده گرفت. سیاست‌هایی که موجب شد با وجود تولید 8تا 10میلیون تنی سیب و پرتقال، مصرف‌کنندگان، شب عید پرتورمی را چنان که دیدید تجربه کنند. اگر متولیان تنظیم بازار برآورد درستی از میزان نیاز بازار شب عید و فرصت‌های صادراتی این محصولات داشتند، شاید اکنون شاهد زیان توامان مصرف‌کنندگان و صادرکنندگان سیب و پرتقال و هدر رفتن سرمایه ملی نبودیم. البته جهانگیری درست می‌گوید ذخیره‌کنندگان سیب و پرتقال با فاسد شدن بارشان و مردم با تورم شب عید تنبیه شده و خواهند شد اما خوب است معاون اول رئیس جمهویر دستور بررسی سهم و نقش سیاستگذاری‌های شتابزده وزارتخانه‌های صنعت و جهادکشاورزی را در بالاماندن قیمت میوه و فاسد شدن سیب و پرتقال‌های تنظیم بازاری صادر کند، تا در این موج تنبیه به‌حساب مسئولان ناکارآمد نیز رسیدگی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید