• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129187
+
-

بهبود شکاف تورمی بین فقرا و ثروتمندان

با وجود کاهش شکاف تورمی، فقرا همچنان هزینه‌های بیشتری را صرف کالاهای خوراکی می‌کنند


آمار‌ها نشان می‌دهد در فروردین امسال شکاف تورمی بین ثروتمندان و طبقات ضعیف‌تر جامعه اندکی بهبود پیدا کرده اما طبقاتی که از نظر اقتصادی ضعیف‌تر هستند، همچنان هزینه‌های بیشتری را نسبت به طبقات مرفه صرف کالاهای خوراکی و آشامیدنی می‌کنند.
به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از فشار تورم در فروردین‌ماه بر دهک‌های مختلف جامعه نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه کل کشور که در اسفندماه پارسال 48.7درصد بوده در فروردین امسال به 49.5درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم 12ماهه از 36.4درصد به 38.9درصد رسیده، درحالی‌که بانک مرکزی از هدف‌گذاری تورم 22درصدی خبر داده بود، اما آمار‌ها نشان می‌دهد رسیدن به چنین سطحی از تورم چندان در دسترس نیست.

فشار به طبقات ضعیف‌تر
آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد میزان تورم نقطه‌به‌نقطه در دهک اول جامعه که شامل طبقات ضعیف‌تر از نظر اقتصادی می‌شود، 50.3درصد بوده و در طبقاتی که بنیه اقتصادی قوی‌تری دارند 52.7درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد شکاف تورمی بین طبقات برخوردار نسبت به کمتر برخوردار جامعه در حال کمترشدن است، با این حال، نگاهی دقیق‌تر به آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود بالاتر بودن تورم کل در میان طبقات ثروتمندتر، طبقاتی که از نظر اقتصادی ضعیف‌تر هستند همچنان فشار بیشتری را از جنبه تورم خوراکی‌ها تحمل می‌کنند. میزان تورم خوراکی‌ها در دهک اول جامعه به 63.4درصد رسیده درحالی‌که میزان تورم خوراکی‌ها در دهک دهم 61.3درصد بوده است. با این حال، این سطح از تورم در بخش خوراکی‌ها از شیبی نزولی حکایت دارد زیرا تورم خوراکی‌ها در اسفند‌ماه پارسال 66.3درصد بود که این رقم در فروردین امسال به 63.1درصد رسید.

رشد تورم غیرخوراکی‌ها
آمارها نشان می‌دهد برخلاف تورم خوراکی‌ها که در فروردین امسال شیب نزولی داشته، تورم کالاهای غیرخوراکی و همینطور خدمات رشد کرده است. میزان تورم نقطه‌به‌نقطه در بخش کالاهای غیرخوراکی در اسفند‌ماه 40.5درصد بود که این میزان در فروردین به 43درصد رسیده است. این اطلاعات نشان می‌دهد میزان تورم در بخش کالا‌های غیرخوراکی در دهک‌های اول تا پنجم کمتر از دهک‌های ششم تا دهم بوده است. میزان تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در دهک دهم 50.6درصد بوده درحالی‌که در دهک اول 37.2درصد بوده است.

تورم سالانه
محاسبات مربوط به تورم سالانه نشان می‌دهد میزان تورم سالانه کل کشور در فروردین امسال به 38.9درصد رسیده است. تورم سالانه برای دهک‌های اول 37.5 و برای دهک دهم 45.8درصد بوده با این حال، محاسبات تورم سالانه نشان می‌دهد طبقات کمتر برخوردار بار دیگر هزینه‌های بیشتری را صرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها کرده‌اند. تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای دهک اول جامعه 45.4درصد بوده درحالی‌که برای دهک دهم که شامل طبقات مرفه جامعه می‌شود 40.8درصد بوده است. این ارقام تأیید می‌کند طبقات ضعیف‌تر هزینه‌های بیشتری را صرف کالاهای خوراکی می‌کنند. میانگین تورم سالانه در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 43.5درصد بوده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد میزان تورم سالانه در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات در کل کشور در فروردین امسال به 36.7درصد رسیده است. میزان تورم سالانه برای دهک اول جامعه در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات 29.8درصد و دهک دهم 47.1درصد بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید