• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129189
+
-

شروع توفانی صادرات در سال 1400

آمارها از رشد ۸۰ درصدی ارزش صادرات در فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال حکایت دارد


همزیستی تجارت خارجی ایران با کرونا به رشد قابل‌توجه آمارهای این حوزه در نخستین‌ماه از سال جدید منجر شده؛ به‌گونه‌ای که در فروردین امسال، ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان 80درصد و ارزش واردات کالایی 56درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، اگرچه در سنت جدید گمرک ایران مبنی بر انتشار شفاهی آمارها به بهانه حساسیت تحریم و...، جزئیات دقیقی از تحولات تجاری کشور منعکس نمی‌شود؛ اما همین آمارهای محدودی که رئیس و سخنگوی گمرک ایران به‌صورت ماهانه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند نیز تا حدودی قادر است نمای کلی تحولات تجارت خارجی را ترسیم کند. در فروردین‌ماه 1400 نیز، رئیس کل گمرک ایران دست‌به‌کار انتشار شفاهی آمار تجارت خارجی شده و در گفت‌وگو با رسانه‌ها از شروع توفانی صادرات غیرنفتی در سال1400 خبر داده است.

جهش 62.5درصدی تجارت خارجی
رئیس ‌کل گمرک ایران می‌گوید: در نخستین‌ ماه از سال1400، بالغ ‌بر ۱۰میلیون و ۳۴۳هزار تن کالا به ارزش ۵میلیارد و ۷۶۲میلیون دلار از مبدأ یا مقصد ایران با دیگر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۲درصد و از حیث ارزش ۶۲.۵درصد افزایش نشان می‌دهد. مهدی میراشرفی، با اشاره به اینکه مقایسه ارزش صادرات و واردات کشور در فروردین امسال، از تراز مثبت ۱۷۴میلیون دلاری نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد، می‌افزاید: در این‌ ماه ۸میلیون و ۳۰۲هزار تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۹۶۸میلیون دلار از طریق گمرکات کشور به نقاط مختلف دنیا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵۶درصد و از لحاظ ارزش ۸۰درصد رشد داشته است. او مهم‌ترین مقاصد صادراتی کشور را به‌ترتیب چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان معرفی می‌کند. بر اساس آمارها؛ چین با واردات ۲میلیون و ۲۵۹هزار تن کالا به ارزش ۹۷۴میلیون دلار (رشد ۳۷درصدی وزن و ۸۶درصدی ارزش) نخستین مقصد صادرات کالاهای ایرانی، عراق با یک‌میلیون و ۵۳۷هزار تن به ارزش ۴۲۸میلیون دلار (رشد ۷۷درصدی وزن و ۶۶درصدی ارزش)، امارات با یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن به ارزش ۴۱۷میلیون دلار (رشد وزنی و ارزش ۱۷درصدی)، ترکیه با ۱۹۱هزار تن به ارزش ۱۷۷میلیون دلار (رشد ۷.۵درصدی وزن و ۱۴۹درصدی ارزش) و افغانستان با ۴۵۲هزار تن به ارزش ۱۷۵میلیون دلار (رشد ۱۷درصدی وزن و ۴۲درصدی ارزش) نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته، 5کشوری بودند که در مجموع ۵میلیون و ۶۳۹هزار تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۱۷۱میلیون دلار از ایران وارد کردند. به‌گفته رئیس کل گمرک ایران، صادرات به این 5کشور، ۶۸درصد وزن و ۷۳درصد ارزش کل صادرات کشور را به‌ خود اختصاص داده است. رئیس‌کل گمرک ایران می‌گوید: در فروردین امسال بنزین عمده‌ترین کالا در سبد اقلام صادراتی ایران به خارج از کشور بوده است.

واردات گران‌تر شد
آنچه از آمارهای شفاهی ارائه‌شده از مدیرکل گمرک ایران مشخص است، در فروردین امسال، ۲میلیون و ۴۱هزار تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۷۹۴میلیون دلار از طریق گمرک وارد شد که در مقایسه با فروردین سال گذشته از نظر وزنی ۱۸درصد کاهش پیدا کرده اما ازنظر ارزش با افزایش ۴۷درصدی مواجه بوده است. البته تا حدودی اختلاف در وزن و ارزش تجارت خارجی، هم در مورد صادرات و هم در مورد واردات می‌تواند ناشی از تفاوت نرخ ارز در اقتصاد ایران باشد اما اینکه اختلاف این مسئله در حوزه واردات چندبرابر حوزه صادرات است، احتمالا به واسطه واردات کالاهایی باارزش‌تر و گران‌تر از سال قبل است. طبق اظهارات میراشرفی، گوشی تلفن همراه با ارزش ۱۹۸میلیون دلار، روغن آفتابگردان با ۱۵۰میلیون دلار، گندم با ۱۰۳میلیون دلار، برنج با ۸۹میلیون دلار و کنجاله با ۷۶میلیون دلار مهم‌ترین اقلام وارداتی کشور در مدت یادشده بوده و به‌ترتیب کشورهای امارات، چین، ترکیه، هند و روسیه، 5کشور عمده صادرکننده به ایران بوده‌اند. براساس آمارها، در فروردین امسال، امارات با ۴۵۳هزار تن کالا به ارزش ۷۸۸میلیون دلار (رشد ۱۱۰درصدی وزن و ۱۱۳درصدی ارزش)، چین با ۲۲۱هزار تن کالا به ارزش ۶۵۶میلیون دلار (رشد ۵۰درصدی وزن و ۶۴درصدی ارزش)، ترکیه با ۱۷۲هزار تن کالا به ارزش ۲۴۷میلیون دلار (کاهش ۶۷درصدی در وزن و رشد یک‌درصدی در ارزش)، هند با ۱۳۷هزار تن کالا به ارزش ۱۳۳میلیون دلار (کاهش ۳۵درصدی وزن و ۱۹درصدی ارزش) و روسیه با ۱۷۴هزار تن کالا به ارزش ۱۳۲میلیون دلار (کاهش ۴۸درصدی وزن و رشد ۳۰درصدی ارزش)، 5کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به ایران بودند که در مجموع یک‌میلیون و ۱۵۹هزار تن از وزن و یک‌میلیارد و ۹۵۶میلیون دلار از ارزش کالاهای وارداتی ایران در فروردین‌ماه سال‌جاری، مربوط به این کشورهاست. به‌ گفته میراشرفی، واردات کالا از این 5کشور ۶۵درصد از کل وزن و ۷۰درصد از کل ارزش واردات کشور را دربرمی‌گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد گران‌‌شدن کالاهای وارداتی ایران به واردات از کشورهای ترکیه، هند و روسیه مرتبط است که به ترتیب با کاهش 67، 35 و 48درصدی در وزن کالاهای وارداتی از آنها، ارزش واردات از این کشورها به‌ترتیب با رشد یک، 19 و 30درصدی مواجه شده است. از سوی دیگر، از اظهارات رئیس ‌کل گمرک ایران چنین برمی‌آید که در نخستین ماه سال‌جاری، حجم کالاهای ترانزیت‌شده از قلمرو ایران به ۹۳۳هزار تن رسیده که در مقایسه با سال قبل با رشد 193درصدی مواجه بوده و به‌مراتب رونق بیشتری نسبت به تجارت خارجی ایران داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید