• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129161
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DklvA
+
-

می‌خواهم زنده بمانم

شبکه نمایش خانگی این روزها امید اصلی حفظ مخاطبان است

می‌خواهم زنده بمانم

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

بیش از 10سال است که شبکه نمایش خانگی توانسته در میان مردم جایگاه خاص خود را به‌دست آورد؛ سریال‌های ساخته‌شده در این بخش اگرچه در سال‌های ابتدایی آنقدر بر سر زبان‌ها نبود، اما امروزه شبکه نمایش خانگی و فعالیت پلتفرم‌های متعدد در سریال‌سازی بخش مهمی از اوقات مخاطبان را پر کرده است؛ شبکه‌ای که توانسته در رقابت با تلویزیون هم پیشتاز باشد و برگ برنده‌اش هم تولید سریال‌ها در فصل‌های متعدد است. در این روزگار کرونازده و تعطیلی سینما و کم‌فروغ شدن تولیدات سینمایی، بیشتر کارگردانان به سمت تولید سریال‌های نمایش خانگی کشیده می‌شوند. کارگردانان فعال در حوزه‌های سینمایی که این روزها مشغول تولید در شبکه نمایش خانگی به سفارش پلتفرم‌ها هستند، اما این مدیوم تا چه اندازه ظرفیت تولید سریال‌ها را دارد و می‌تواند همچنان با تولید انبوه و ظرفیتی که وجود دارد به حیاتش ادامه دهد؟

تعطیلی سینما، بازار نمایش خانگی را داغ کرده

مهدی صباغ‌زاده، یکی از تهیه‌کنندگان سینما این روند تولید را در این روزهای تعطیلی سینما مؤثر عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: «متأسفانه سینماها تعطیل است و اهالی سینما هم عمدتا بیکار شده‌اند و باید در این وضعیت امرارمعاش را هم درنظر بگیریم. به‌نظر رفتن به سمت تولید سریال‌های نمایش خانگی خوب است. در این تعطیلی حجم تولیدات با توجه به استقبال مخاطبان قابل پیشی‌بینی بوده، اما باید دید وقتی سینماها فعالیت خود را شروع می‌کنند باز هم با این حجم تولیدات از سوی پلتفرم‌ها روبه‌رو می‌شویم؟»

اول راه تولید سریال‌ برای شبکه نمایش خانگی هستیم

علی سرتیپی از دیگر تهیه‌کنندگان سینما نیز به همشهری می‌گوید:«در مقایسه با دیگر کشورها مصرف اینترنت ما برای تماشای فیلم بسیار کم است؛ برای مثال در آمریکا 23 درصد اینترنتی که استفاده می‌شود برای نتفلیکس است و در ایران تنها سه دهم درصد برای استفاده از پلتفرم‌هاست و این نشان می‌دهدکه اگر چه به لحاظ تصویری بالاتر هستیم اما در استفاده از فضا برای تماشای فیلم خیلی عقب هستیم و مردم در فضای مجازی به دنبال چیزهای دیگر هستند.»
وی ادامه می‌دهد:«با تخمین استفاده از اینترنت ما باید بین 7 تا 01 میلیون کاربر فیلم و سریال داشته باشیم اما تنها یک و نیم میلیون کاربر داریم. بنابراین شرایط ساخت سریال‌ها برای نمایش خانگی آماده است و هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد.» وی برخلاف صباغ‌زاده بازگشایی سینما را مشکلی برای تولید سریال نمایش خانگی نمی‌داند و توضیح می‌دهد که هر دوی این‌ها تعریف جدا و مخاطب جداگانه‌ای دارند. مخاطبان سینما و نمایش خانگی متفاوت هستند.

سریال‌های پرمخاطب در نمایش خانگی
«قلب یخی»، «ساخت ایران»، «احضار»، «شاهگوش»، «شهرزاد»، «ممنوعه» و «نهنگ آبی» ازجمله سریال‌هایی بودند که بعد از «قهوه تلخ» مهران مدیری در اواخر دهه 89، ساخته و وارد شبکه نمایش خانگی شدند؛ سریال‌هایی که طی سال‌های 90تا 97تولید شدند و با ورود به چرخه نمایش برخی از آنها نیز بسیار پرسروصدا بود و فروش خیلی خوبی داشت. با پایان سال 97، تولید سریال‌ها در این بخش بیشتر شد؛ تا جایی که طی سال گذشته و امسال خیلی از کارگردانان ساخت سریال‌هایشان را کلید زدند. در سال 98تنها سریال‌های مانکن، کرگدن، دل، هیولا، خوابزده، گیسو و همگناه ساخته شد. این سریال‌ها نیز مخاطبان خوبی داشتند و با ورود به سال 99و شیوع ویروس کرونا بازار سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی داغ‌تر شد.

ناموفق در «خوب، بد، جلف؛ رادیواکتیو»
 پیمان قاسم‌خانی، سریال «خوب، بد، ‌جلف؛‌رادیواکتیو» را برای شبکه نمایش خانگی نوشت؛ سریالی که ماجرای آن از فیلم سینمایی موفق خوب، بد، جلف آغاز ‌شد، اما برخلاف انتظارها به‌نظر قاسم‌خانی نتوانست سریال این فیلم سینمایی را بنویسد و آن را به یک مجموعه موفق 15قسمتی تبدیل کند. این مجموعه در نهایت در 13قسمت پخش شد که به‌نظر خیلی از منتقدان پایان خوبی و موفقی را در مقایسه با دیگر سریال‌های تولید شده در این بخش نداشت. در سال گذشته «ملکه گدایان»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «قورباغه»، «آقازاده» و «دراکولا» هم ساخته شدند که پخش برخی از آنها همچنان با ورود به سال 1400ادامه دارد.

بازار داغ در 1400
«یاغی» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی سیدمازیار هاشمی، به‌زودی پیش‌تولید خود را شروع می‌کند. تا‌کنون حضور پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی در این سریال مشخص شده است. نگارش فیلمنامه این سریال توسط پدرام پورامیری، حسین دوماری و محمد کارت طی یک سال گذشته انجام شده‌؛ این تیم تجربه نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «شنای پروانه» را نیز با یکدیگر در کارنامه خود دارد.
همچنین حسن فتحی، «جیران» را به شبکه نمایش خانگی می‌رساند و محمدحسین مهدویان با «زخم کاری» و همایون اسعدیان هم قرار است طنز «ناجور» را در 2فصل تولید کند. البته نام تینا پاکروان نیز با «خاتون» و ابراهیم ابراهیمیان با «میدان سرخ»، سروش محمدزاده با «سیاووش» در فهرست سازندگان سریال دیده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید