• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129097
+
-

قفل کرونا بر مرزهای زمینی و هوایی

ضمن تمدید ممنوعیت مسافرت میان ایران و عراق، از بامداد امروز پرواز مسافری میان ایران و کشورهای هند و پاکستان نیز متوقف شد


شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در هند به ممنوعیت نقل‌وانتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم میان ایران و هند و همچنین پاکستان منجر شد. دیروز سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار لغو سریع پروازها میان ایران و هند شده بود.
به گزارش همشهری، آنگونه که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید، پرواز برنامه‌ای میان ایران و هند وجود ندارد و هم‌اکنون پروازها محدود و به‌صورت موردی انجام می‌شود اما با اجرای این ممنوعیت‌ها از ساعت 24دیشب، عملاً پذیرش مسافر کانکشن از این کشورها در ایران نیز ممنوع خواهد بود.

پروتکل‌های سختگیرانه برای پروازهای خارجی
حمل‌ونقل هوایی مسافر یکی از نخستین حوزه‌هایی بود که از نخستین روزهای شروع پاندمی کرونا تحت‌تأثیر جدی قرار گرفت و در طول بیش از یک سال گذشته همواره درگیر محدودیت‌های جدی و افت قابل تأمل تقاضا بوده است. این محدودیت‌ها در ایران نیز برای شرکت‌های هواپیمایی اعمال شد و حتی با وضع محدودیت استفاده 60درصدی از ظرفیت‌ هواپیما، عملاً اجرای آنها یک درجه شدیدتر شد. از سوی دیگر، پروازهای خارجی شرکت‌های ایرانی نیز عمدتاً تحت‌تأثیر محدودیت‌های کرونا متوقف شد و عملاً بخش عمده ناوگان هوایی کشور زمینگیر شدند. حالا، در شرایطی که هند شرایط بسیار نامساعد کرونایی را تجربه می‌کند و رکورد شیوع ویروس کرونا و مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کووید 19 در این کشور شکسته شده، باز هم محدودسازی حمل‌ونقل هوایی مسافر به‌عنوان یکی از راه‌های انتقال ویروس در جهان در دستور کار قرار گرفته است. محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: این محدودیت براساس شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در هند و پاکستان و تصمیمات وزارت بهداشت درخصوص پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی اجرایی شده است. البته با توجه به اینکه برنامه پرواز برنامه‌ای و منظمی میان ایران و این دو کشور وجود ندارد، به‌نظر می‌رسد اعمال محدودیت‌ها بیشتر با تمرکز بر پروازهای کانکشن در دستور کار قرار گرفته است؛ کاری که در اوایل دوره شیوع کرونا در چین، اجرایی نشد و انتقادات بسیاری به همراه داشت.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: هم‌اکنون محدودیت پروازی به ۴۱ کشور وجود دارد و پرواز از مبدأ و مقصد کشورهایی که در لیست شرایط ویژه قرار دارند ممنوع بوده و کشورهایی که در لیست کشورهای پرخطر قرار دارند ملزم به انجام تست مجدد در ایران هستند. ذیبخش می‌افزاید: پذیرش مسافر در مقصد، مستلزم ارائه تست ‌PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدأ و انجام تست مجدد پس از ورود به کشور برای مسافران بالای ۸ سال در کشورهای پر خطر است و تردد در سایر کشورها با الزام ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدأ و انجام مراقبت‌های سندرومیک پس از ورود به کشور و انجام تست مجدد درصورت نیاز بلامانع است. به‌گفته او، برای مسافرت هوایی به ایران، فقط ارائه تست PCR آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت امور خارجه ایران در کشورهای مبدأ دارای اعتبار است.

 استمرار ممنوعیت سفر به عراق
در شرایطی که تهدید کرونا همچنان پابرجاست و حتی تئوری مصونیت گله‌ای نیز نتوانسته به کاهش شیوع این ویروس منجر شود، ممنوعیت‌های مسافرت میان ایران و کشورهای ویژه و دارای آلودگی بالا نیز تشدید شده است. در شرایط فعلی، در کنار بسته شدن مرز هوایی ایران با هند و پاکستان به روی مسافران، محدودیت‌های مسافرتی که از اوایل اسفند1399 به‌واسطه شیوع کرونای انگلیسی در عراق اعمال شده بود نیز تمدید شده و آنگونه که فرماندار قصر شیرین به‌ ایرنا گفته است: منع تردد از مرزهای خسروی و پرویزخان به‌دلیل مقابله با کرونا تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه تمدید شده و مسافران حق ورود و خروج از این مرزها را ندارند. طبق اظهارات مرادعلی تاتار، این محدودیت‌ها فقط برای مسافران است و مبادلات تجاری در این مرزها همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. خبرها حاکی از این است که در راستای مقابله با ویروس کرونا در تجارت با عراق، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مرزهای تجاری تشدید شده و پایش رانندگان و کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی نیز انجام می‌شود. آمارهای حاکی از این است که روزانه بیش از ۷۰۰دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان ایران به اقلیم کردستان عراق صادر شده و بیش از ۳۰۰دستگاه کامیون محموله صادراتی نیز از مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق صادر می‌شود.

ایرلاین‌ها در وضعیت اضطرار
پیش از شروع تعطیلات نوروز1400، شرکت‌های هواپیمایی با وزارت راه و شهرسازی به توافق رسیدند که در ازای حفظ ثبات قیمت بلیت هواپیما در این ایام، مشمول حمایت‌های دولتی شوند. پیرو این توافق، انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز صورت‌های مالی ایرلاین‌ها را برای بررسی وضعیت این شرکت‌ها در دو دوره قبل و بعد از کرونا به وزارت راه و شهرسازی فرستاد و قرار بود مبنایی برای حمایت از ایرلاین‌ها تعیین شود. حالا اما، در شرایطی که موج چهارم کرونا با شدت بیشتری فعالیت‌ ایرلاین‌ها را محدود کرده، هزینه‌های جاری آنها نیز به‌دلیل مختلف نظیر افزایش دستمزد بالاتر رفته و این شرکت‌ها را بیش از پیش نیازمند حمایت کرده است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: در موج چهار کرونا، پروازهای مسافری به‌شدت کاهش یافته و در شرایطی که ایرلاین‌ها در ضرر و زیان سنگینی ناشی از کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های خود به‌سرمی‌برند، انتظار می‌رود دولت از شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت ویژه‌ای حمایت کند. مقصود اسعدی سامانی می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی در 14ماهی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، همواره در شرایط اضطرار بوده‌اند و نیازمند به حمایت‌ و توجه دولت هستند؛ چراکه نه‌تنها پروازهای مسافری و خارجی و داخلی در موج چهارم کرونا و در این ایام کاهش شدیدی پیدا کرده است بلکه هزینه‌های ایرلاین‌ها نیز بیشتر شده و آنها را در وضعیت بدی قرار داده است. او می‌گوید: پرواز به عراق و ترکیه همواره جزو بیشترین پروازهای خارجی بود که یکی ممنوع و دیگری به‌شدت محدود شده و در پروازهای داخلی نیز به‌دلیل الزام رعایت محدودیت مسافرپذیری با ظرفیت ۶۰درصدی هواپیما، درآمد شرکت‌های هواپیمایی به‌شدت افت کرده است؛ به‌قدری که حتی کفاف هزینه‌های جاری آنها را نیز نمی‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید