• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129096
+
-

نامه اعتراض 100نماینده به قالیباف

جداول بودجه 1400چگونه دستکاری شد؟

گزارش
نامه اعتراض 100نماینده به قالیباف


اعتراض 100نماینده به پیوست 100صفحه‌ای تغییرات در جداول بودجه 1400بدون اطلاع نمایندگان، دردسرساز شده است و حالا نوک انتقادها از دستکاری در بودجه سال‌جاری به سمت محمدباقر قالیباف و البته الیاس نادران نشانه رفته و شاید جایگاه آنها را درصورتی که نتوانند منتقدان را قانع کنند به خطر بیندازد. به‌ویژه اینکه در نامه‌ اعتراضی که به امضای بیش از 100نماینده رسیده، به‌صورت ضمنی رفتار الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با غلامرضا تاجگردون، رئیس همین کمیسیون در دوره قبلی مجلس مقایسه شده و به همین دلیل بود که اعتبارنامه تاجگردون در همین مجلس فعلی رد شد و او در حالی از مجلس رانده شد که در یک جمله گفت که شاید من شیشه کثیف باشم ولی شما هم دستمالتان تمیز نیست که بخواهید شیشه من را تمیز کنید. حواستان باشد!
دیروز 100نماینده مجلس در نامه‌ای صریح و انتقادی خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس از او خواسته‌اند به ابهام‌ها درباره تغییرات گسترده در جداول بودجه 1400پاسخ دهد. خبرگزاری خانه ملت با اعلام این خبر که تعدادی از نمایندگان طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار شفافیت در تصویب بودجه ۱۴۰۰ شدند گزارش داده که امضا‌کننده این نامه بیش از 100نفر هستند اما اسامی آنها منتشر نشده است. آیا این 100نفر همان 100نفر نماینده‌ای هستند که در تیرماه سال گذشته و تنها یک‌ماه پس از آغاز به‌کار مجلس در تلاش برای استیضاح هیأت رئیسه برآمدند؛ چرا که حسب ادعای این نمایندگان برخی اعضای هیأت رئیسه مجلس در چیدمان نمایندگان در کمیسیون‌ها و انتخابات درون کمیسیون‌ها دخالت داشته‌اند.
پیش از این همشهری نسبت به تغییرات گسترده در ارقام بودجه 1400 در مجلس هشدار داده و نوشته بود: در زمستان پارسال مجلس که در ابتدا لایحه بودجه دولت را انبساطی می‌دانست، در نهایت بودجه‌ای را تصویب کرد که نسبت به لایحه پیشنهادی دولت از انبساط 50درصدی برخوردار است. به‌گونه‌ای که جمع منابع بودجه عمومی دولت در سال‌جاری در قانون مصوب مجلس نسبت به لایحه دولت از رشدی 49.5درصدی برخوردار است. آن زمان البته تنها یک تصویر از تغییر در منابع و مصارف کلی بودجه 1400منتشر و جداول جنجالی بودجه سرانجام با تأخیر بی‌سابقه با تغییرات گسترده منتشر شد؛ آن‌هم در 100صفحه.
چند روز بعد علی خضریان، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس خطاب به محمدباقر قالیباف و الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق با ابزار تأسف از تغییرات گسترده در ارقام و اعداد جداول بودجه 1400 آن‌هم پس از رای‌گیری در صحن مجلس و با اطلاع و تأیید رئیس مجلس و رئیس کمیسیون تلفیق نوشت: ابلاغ جداول بودجه آنهم با گذشت 25روز از سال بی‌نظیر است و باتوجه به رانت ایجاد شده برای عده‌ای خاص و تذکرات متعدد نمایندگان پیرامون این موضوع که شنیده نشده، با هدف جلوگیری یک رانت بزرگ که منجر به ذبح قانون‌گرایی در نظام بودجه‌ریزی کشور خواهد شد این تخلف را پیگیری خواهم کرد.

نامه‌ای که علنی شد
پیش از این رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه از تغییرات ایجاد شده در جداول بودجه 1400دفاع کرده و گفته بود: مهم آن است که تغییرات جداول بودجه با احکام مصوب صحن تعارضی نداشته باشد و طبق درخواست همه نمایندگان برای حوزه‌های انتخابیه آنها بوده که جداول بودجه ۱۴۰۰ اینگونه است. تلاش برخی نمایندگان برای علنی نشدن اختلاف‌نظرها بی‌نتیجه ماند و دیروز نامه‌ای علنی که خطاب به قالیباف نوشته شده بود، روی سایت خبرگزاری خانه ملت قرار گرفت. نمایندگان نامه با اشاره به شعار شفافیت مجلس یازدهم یادآور شده‌اند که عدم شفافیت خاستگاه بی‌عدالتی و در سطوح بالاتر فساد خواهد بود و شفافیت در تنظیم، بررسی و تصویب بودجه سالانه به عنوان عالی‌ترین برنامه و سند مالی کشور را اصلی‌ترین حوزه بین دولت و مجلس دانسته‌اند.
به گزارش همشهری، در بخشی از این نامه با اشاره به رد اعتبارنامه رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در دوره گذشته مجلس، خطاب به قالیباف یادآوری می‌کنند که حساسیت مجلس یازدهم بر شفافیت تصویب بودجه در مجلس به حدی است که رئیس سابق کمیسیون تلفیق در مجلس دهم را مستحق نشستن بر کرسی نمایندگی مردم ندانست و اهم ایرادات وارد شده از سوی نمایندگان محترم هم عدم‌شفافیت عملکرد ایشان در تنظیم ردیف‌ها و جداول بودجه بود و بر این اساس انتظار می‌رفت که این شفافیت در تصویب بودجه و به‌خصوص تهیه و تصویب جداول و ردیف‌ها که اصلی‌ترین بخش بودجه است، در عالی‌ترین سطح مورد اهتمام هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق و نیز ریاست محترم مجلس قرار گیرد. بیش از 100نماینده مجلس حالا اعتراف کرده‌اند که آنچه عملا  اتفاق افتاد نه‌تنها این انتظار را محقق نکرد بلکه نمره‌ای به‌مراتب کمتر از سال‌های قبل در شفافیت و قانونمداری کسب کرد.
در این نامه فاش شده که هرچند برخی نمایندگان مجلس در جلسه مورخ 26اسفند سال گذشته و در هنگام رأی به اصلاحات نهایی ماده واحده، نسبت به عدم‌ارائه جداول از سوی کمیسیون تلفیق تذکر دادند اما این امر مورد توجه ریاست وقت جلسه قرار نگرفت و باعث شد تا لایحه بودجه بدون اطلاع نمایندگان از کم و کیف جداول و مبلغ ردیف‌ها به‌خصوص در بخش هزینه و مصارف، رای‌گیری شود.

   بودجه را خارج از مجلس بستند

آنچه در این نامه مهم به‌نظر می‌رسد، این است که نمایندگان فاش کرده‌اند بررسی جداول بودجه حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد نسبت به جدول ارائه شده از سوی دولت است که در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق مشخص شد که جداول صرفاً توسط یک یا چند نفر و در نهایت با تأیید رئیس کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رای‌گیری لایحه در صحن مجلس نهایی شده است. نمایندگان شاکی از تغییرات رخ داده در بودجه با یادآوری اینکه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس تمامی ردیف‌ها، جدول‌ها و پیوست‌ها و تغییرات مورد نظر شورای نگهبان باید در صحن تصویب شود و حق نمایندگان قابل واگذاری به غیرنیست، از این اتفاق بی‌سابقه خبر می‌دهند که استقلال رأی نمایندگان و مجلس را مخدوش کرده است. براساس ادعای بیش از 100نماینده مجلس، الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه به همراه یکی‌دو نفر از اعضای کمیسیون و دوستانی از بیرون مجلس  و بدون اطلاع حتی اعضای کمیسیون تلفیق جدول‌های بودجه 1400را تغییر داده‌اند. حالا سؤال مهم اینجاست که منظور این نمایندگان از دوستانی بیرون از مجلس که اختیار قانونگذاری داشته‌اند، چه کسانی بوده و آیا مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور در جریان این اتفاقات بوده است؟ بیش از 100نماینده مجلس خطاب به قالیباف می‌گویند: آنچه رخ داده به‌معنای ایجاد رانت برای چند نفر در جابه‌جا کردن اعداد بودجه است. آنها به رئیس مجلس هشدار می‌دهند که مطمئن باشید طی 3 سال آینده کسب کرسی در کمیسیون تلفیق بودجه و به‌دست آوردن ریاست آن به یک رانت بزرگ تبدیل شده، رقابت‌های شدیدی را برای تصاحب آن به دنبال خواهد داشت و در این میان آنچه ذبح خواهد شد، قانون‌گرایی، شفافیت، شایسته‌سالاری و مصالح عالیه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید