• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226316
+
-

قالیباف رئیس ماند

در نشست علنی دیروز مجلس، محمدباقر قالیباف با 198رأی، به‌عنوان رئیس و حاجی‌بابایی و نیکزاد به‌عنوان نواب رئیس انتخاب شدند

گزارش
قالیباف رئیس ماند

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

روز سه‌شنبه دومین جلسه علنی مجلس دوازدهم درحالی برگزار شد که انتخاب هیأت‌رئیسه و ادای سوگند آنان، اصلی‌ترین دستورکار بهارستان را تشکیل می‌داد؛ انتخاباتی که درنهایت با رأی قاطع بهارستان‌نشینان به ریاست محمدباقر قالیباف بر مجلس دوازدهم همراه بود. قالیباف در شرایطی بار دیگر برای ریاست مجلس از نمایندگان رأی مثبت گرفت که از نخستین روزهای پس از برگزاری دور نخست انتخابات مجلس در 11اسفندماه 1402گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس مجلس دوازدهم آغاز شده و حتی کار به تخریب قالیباف ازسوی برخی منتخبان نیز کشیده بود.
حاشیه‌سازی‌های زودهنگام اما، تذکر رهبرمعظم انقلاب را نیز به‌همراه داشت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چند روز پس‌از برگزاری دور نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی (17اسفندماه1402)، در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، در تذکری مهم، تأکید کردند که «سخنان اختلاف‌انگیز»، «دعوا راه‌انداختن‌ها» و «ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند» موجب تلخ شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید خواهد شد؛ «منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای‌سیاسی با طراوت کشور تلخ شود». رهبر معظم انقلاب همچنین تصریح کردند که اگر مجلس دچار دعوا، ستیزه، مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود بازمی‌ماند.

رأی قاطع به قالیباف
اگرچه طی هفته‌های اخیر و بعد از تکمیل ترکیب مجلس دوازدهم به‌دنبال برگزاری دور دوم انتخابات، رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌ها میان طیف‌های مختلف اصولگرایی برای ریاست مجلس ادامه داشت، اما رأی قاطع نمایندگان به ریاست قالیباف، نقطه پایانی بود بر برخی جنجال‌های سیاسی روزهای اخیر. طی روزهای اخیر گمانه‌های بسیاری درباره کاندیداهای ریاست مجلس مطرح می‌شد، اما درنهایت محمدباقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی برای تصدی کرسی ریاست اعلام کاندیداتوری کردند که در پایان قالیباف با 198رأی، به‌عنوان رئیس مجلس دوازدهم در «اجلاسیه اول» انتخاب شد. ذوالنوری با ۶۰ رأی و متکی با ۵ رأی از رسیدن به کرسی ریاست بازماندند.

انتخاب نواب رئیس
انتخاب نواب رئیس نیز از دیگر دستورکارهای روز سه‌شنبه مجلس بود؛ دستورکاری که طی روزهای اخیر نام‌های مختلفی برای این دو کرسی مطرح شده بود. درنهایت اما، حمیدرضا حاجی بابایی با 154رأی و علی نیکزاد با 142رای، به‌عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس انتخاب شدند. عبدالرضا مصری، حسینعلی حاجی دلیگانی، حمید رسایی و موسی غضنفرآبادی از دیگر کاندیداهای این دو کرسی بودند. این درحالی بود که برخی کسب تنها 36رأی ازسوی حمید رسایی برای تصدی کرسی نایب‌رئیسی را واکنش مجلس به برخی حاشیه‌سازی‌های اخیر می‌دانند.

بازشماری آرا
اعتراض یکی از کاندیداهای نایب‌رئیسی به نتیجه شمارش آرا از حاشیه‌های نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس بود. با این اعتراض بازشماری در دستورکار قرار گرفت که درنهایت تغییری در ترکیب و نتیجه انتخابات ایجاد نکرد. اگرچه در تعداد آرای برخی کاندیداها تغییراتی ایجاد شد، اما درمجموع بازشماری، تغییر در ترکیب هیأت‌رئیسه ایجاد نکرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید