• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 2 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128890
+
-

اصلاحات منسجم شد، اصولگرایان مشتق

در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب در یک جبهه و اصولگرایان در11جبهه اعلام موجودیت کرده‌اند

جبهه‌ها و ائتلاف‌ها همچنان حرف اول و آخر را در رقابت‌های انتخاباتی می‌زنند. اطلاعیه وزارت کشور درباره جبهه‌های دارای مجوز حکایت از برابری نسبی میزان فعالیت آنها در مقایسه با انتخابات سال98 دارند. 12جبهه فعالیت خود را به وزارت کشور اعلام کرده‌اند که از بین آنها یک جبهه اصلاح‌طلبی است و 11جبهه دیگر در جریان اصولگرایی تعریف می‌شوند.
اصلاح‌طلبان توانسته‌‌اند بالاترین تعداد احزاب را در نهاد اجماع‌ساز خود همراه کنند و بالاترین سطح هماهنگی و همراهی را با حضور 27حزب، جمعیت و مجمع و انجمن گرد هم ایجاد کنند. اطلاعات جبهه‌ها و احزاب عضو را دبیرخانه کمیسیون ماده10 احزاب اعلام کرده است. 96تشکل سیاسی در این جبهه‌های سیاسی حضور دارند.
 به گزارش همشهری، از 12جبهه فعال در رقابت‌های انتخاباتی امسال جبهه اصلاحات ایران، جبهه ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه پیشرفت و عدالت و جبهه مردمی نیروهای انقلاب بالاترین و مهم‌ترین سهم احزاب عضو را به‌خود اختصاص داده‌اند؛ درحالی‌که حمزه امرایی، دبیر کمیسیون ماده10 احزاب گفته بود: «هر حزب پروانه‌دار فقط در یک جبهه حزبی می‌تواند فعالیت داشته باشد، بنابراین اگر احزاب عضو چند جبهه هستند باید مشخص کنند که در کدام جبهه فعالیت خواهند کرد»  در جبهه اصلاح‌طلبان 13تشکل سیاسی در قالب حزب به جبهه اصلاح‌طلبان ملحق شده‌اند و بار اصلی تشکیلاتی در جبهه‌های اصولگرایی را جمعیت‌ها، جامعه‌ها و انجمن‌ها برعهده دارند. پراکندگی تشکل‌های محوری اصولگرایی در جبهه‌های متعدد فهرست 12گانه وزارت کشور محل توجه هستند. نام قدیمی‌ترهای آنها مثل حزب موتلفه در جبهه پیروان دیده می‌شود و جمعیت‌های ایثارگران و رهپویان و تشکل‌های همسوتر با محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران نیز با جبهه ائتلاف نیروهای انقلاب کار می‌کنند. جبهه پایداری نیز با چهره‌های تندروی شناخته‌شده این جریان ائتلاف جداگانه خود را دنبال می‌کنند. غلامحسین رضوانی، عضو این جبهه اخیرا اعلام کرده بود که در هیچ جلسه‌ای از شورای وحدت و ائتلاف شرکت نداشته‌اند.
نکته قابل توجه دیگر در جبهه‌بندی‌های اصولگرایی، چرخش سیاسی جریان نزدیک به شهردار سابق تهران با عنوان جمعیت پیشرفت و عدالت به جریان ایثارگران و رهپویان است که با نام حسین فدایی و علیرضا زاکانی شناخته می‌شوند و اکنون محمدجواد عامری و مالک شریعتی دبیرکلی این جمعیت‌ها را برعهده دارند. جمعیت پیشرفت و عدالت فعالیت خود را بیش از یک دهه قبل درقالب جبهه شروع کرد و پس از کسب مجوز فعالیت ذیل عنوان جمعیت، خودش به شورای ائتلاف اصولگرایان با حضور ایثارگران و رهپویان ملحق شد و جبهه پیشرفت و عدالت را نیز از سال95 به شهاب‌الدین صدر با حضور برخی جمعیت‌ها و انجمن‌ها همچون جمعیت آبادگران واگذار کرد. محمدسعید احدیان، مشاور رئیس مجلس هم‌اکنون دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت است.
اسامی مشترک نیز در جبهه‌های انتخاباتی مشاهده می‌شود. جامعه اسلامی مهندسین، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جامعه اسلامی فرهنگیان ازجمله اسامی مشترک جبهه‌های اصولگرایان هستند.
غایب بزرگ این فهرست، شورای وحدت اصولگرایان است که اگرچه اخبار رسانه‌ای آن حول انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر می‌شود و از ابراهیم رئیسی و 9نامزد دیگر برای نامزدی ریاست‌جمهوری دعوت کرده‌اند، اما هنوز از وزارت کشور مجوز فعالیت نگرفته‌اند.
 فعالیت این ائتلاف چندان شفاف نشده و جز برخی اسامی هنوز ترکیب اسامی هیأت‌مدیره ازجمله رئیس و دبیر آن اعلام رسمی نشده است. تنها گفته می‌شود ذیل چتر جامعه روحانیت مبارز فعالیت می‌کنند و منوچهر متکی سخنگوی آن است. نامه آنها به نامزدهای منتخب این جبهه برای رقابت‌های 28خرداد را محمدعلی موحدی کرمانی، رئیس جامعه روحانیت مبارز نوشته و گفته می‌شود در پشت پرده مصطفی پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز نقش اصلی را در سازماندهی تشکیلات انتخاباتی شورای وحدت اصولگرایان ایفا می‌کند.
جبهه ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به شورای ائتلاف اصولگرایان را نیز جریان نواصولگرایی هدایت می‌کند و رئیس، نایب‌رئیس و دبیر آن به‌ترتیب غلامعلی حدادعادل، مهدی چمران و پرویز سروری هستند. سکوت انتخاباتی این شورای اصولگرایان در مقایسه با شورای وحدت قابل توجه است و جز نامزدی احتمالی ابراهیم رئیسی برای دور سیزدهم انتخابات تاکنون نقطه‌نظر مشترکی درباره سایر نامزدها بروز نداده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :