• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 28 فروردین 1400
کد مطلب : 128366
+
-

تأثیر بازارچه تیله‌کوه در زندگی مرزنشینان

مرز تیله‌کوه با توافق دوطرف ایرانی و عراقی به‌زودی بازگشایی می‌شود

فرحناز چراغی- خبرنگار

ایجاد بازارچه‌های مرزی یکی از روش‌های مهم توسعه اقتصادی در نواحی مرزی است. کرمانشاه ۶ مرز رسمی فعال و بازارچه مرزی با عراق دارد و سالانه حدود نیمی از کالاهای غیرنفتی از این مرزها به عراق و سوریه صادر می‌شود. شیخ‌صله، شوشمی، تیله‌کوه، سومار، پرویزخان و مرز تجاری خسروی ازجمله این بازارچه‌های مرزی هستند. دولت سال ۷۵ با راه‌اندازی و گشایش تیله‌کوه موافقت کرد. وجود این بازارچه برای
2 شهرستان ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب یک مزیت اقتصادی است و بازگشایی آن در کرمانشاه می‌تواند به کاهش آمار بیکاری کمک کند. بعد از تعطیلی تیله‌کوه در سال‌ ۹۳ از سوی عراق از آن تاریخ تا‌کنون با وجود تلاش‌های مسئولان، این مرز بازگشایی نشد. حالا مسئولان استانی ازجمله استاندار، خبر از بازگشایی این مرز در آینده نزدیک می‌دهند.

امید به اشتغال مردم
«رضا کشتمند» یک شهروند سرپل‌ذهابی با بیان اینکه مردم این شهرستان سال‌های سختی را در جنگ و زلزله تجربه کرده‌اند به همشهری می‌گوید: «جوانان شهرستان با وجود تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند و بازگشایی بازارچه می‌تواند امید تازه‌ای در دل آن‌ها ایجاد کند.»  یکی دیگر از اهالی هم با بیان اینکه اغلب مردم سرپل‌ذهاب و ثلاث‌باباجانی کشاورز هستند، معتقد است بازگشایی تیله‌کوه رونق خاصی در این زمینه ایجاد می‌کند. «عمران اسکندری» معتقد است می‌توان با پتانسیل بازارچه مرزی تیله‌‌کوه، بیکاری را در منطقه کاهش داد.

ناهماهنگی طرف عراقی
معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه درباره علت باز نشدن بازارچه تیله‌کوه طی این سال‌ها به همشهری می‌گوید: «اختلاف نظر و ناهماهنگی دولت و اقلیم کردستان باعث شده که مرز تیله‌کوه تاکنون بازگشایی نشود.» هدایت حاتمی می‌افزاید: «طرف ایرانی برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرز تیله‌کوه آمادگی کامل دارد. تمام زیرساخت‌ها ازجمله جاده و فیبر نوری در این مرز آماده شده است. با گمرک ایران نیز هماهنگ هستیم تا به محض شروع کار، نیروها مستقر شوند. به‌دلیل اختلاف نظری که در طرفین عراقی وجود دارد هنوز مرز بازگشایی نشده است. اما قرار است استاندار سلیمانیه هماهنگی داخلی کشور عراق را انجام دهد.» وی ادامه می‌دهد: «راه‌اندازی این  مرز در آینده اقتصادی مردم منطقه تأثیرگذار خواهد بود و مردم  سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی از مزایای آن برخوردار می‌شوند. همچنین کشاورزان منطقه می‌توانند به‌راحتی محصولات تولیدی خود را از این مرز به عراق صادر کنند. از طرفی واردات هم می‌تواند از این مرز انجام شود.»

توافق‎های لازم انجام شده است
فرماندار سرپل‌ذهاب نیز در این‌باره به همشهری می‌گوید: «با توجه به رایزنی‌های دولت، استاندار، تیم اقتصادی استانداری و نماینده شهرستان، توافق‌های لازم برای بازگشایی بازارچه تیله‌کوه انجام شده است.» نورالدین فرزادی‌پور درباره علت
باز نشدن این مرز می‌افزاید: «با توجه به شرایط کرونایی منتظر عادی‌شدن وضعیت هستیم. امید زیادی داریم تا با مذاکرات بین مقامات ایرانی و مقامات سیاسی و بازرگانی عراق و اقلیم کردستان، مقدمات بازگشایی مرز فراهم شود.» وی درباره مزیت‌های بازگشایی بازارچه مرزی تیله‌کوه نیز می‌گوید: «بازگشایی این مرز باعث رونق اقتصادی در شهرستان سرپل‌ذهاب می‌شود. همچنین امنیت پایدار در ۴۸ کیلومتری نوار مرزی این منطقه و ایجاد اشتغال برای مردم و کشور را در بر خواهد داشت.» فرماندار سرپل‌ذهاب بازگشایی این مرز را از انتظارات به حق مردم می‌داند و می‌گوید: «5/49درصد از مردم شهرستان در بخش تجارت و بازرگانی مشغول به‌کار هستند. بی‌تردید به نسبت سطح تبادلات تجاری، میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در این بازارچه بالا خواهد رفت.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید