• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 25 فروردین 1400
کد مطلب : 128187
+
-

فرمان اختلال کلاب‌هاوس از کجا آمد؟

اسماعیلی: مدیریت فضای مجازی بر‌عهده دولت و وزارت ارتباطات است


 ربیعی: دیدگاه دولت بازبودن شبکه‌های اجتماعی است

در هفته‌های اخیر تب حضور در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس ازسوی کاربران ایرانی حسابی بالا گرفته تاحدی که عده‌ای معتقدند این شبکه اجتماعی به یکی از وزنه‌های مؤثر در تبلیغات انتخاباتی تبدیل خواهد شد؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد سبب‌شده در روزهای اخیر حاشیه‌های بسیاری پیرامون آن ایجاد شود. اهمیت این موضوع نزد افکار عمومی چنان بود که به پربحث‌ترین موضوع نشست دیروز سخنگوی قوه قضاییه با رسانه‌ها بدل شد.‌ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه درباره آن گفت: فضای مجازی هم نیازمند مدیریت است. این مسئولیت برعهده دولت و وزارت ارتباطات است و چنانچه در انجام وظایف قصور کردند، باید پاسخگو باشند. ما هم دراین مسیر موضوعات را تعقیب می‌کنیم.

مکرراً از رهاشدگی فضای مجازی انتقاد کرده‌ایم
اسماعیلی ادامه داد: ما این موضوع را بخشی از حوزه فضای مجازی می‌دانیم که نیازمند مدیریت و ساماندهی است و مکررا ما و رهبرمعظم انقلاب از رهاشدگی فضای مجازی انتقاد کردیم. حتما همان‌گونه که فضای حقیقی، زمینی، آبی و دریایی و گمرکات ساماندهی می‌شوند، فضای مجازی هم نیازمند مدیریت است.سخنگوی قوه‌‌قضاییه گفت که موضع رسمی این قوه در مورد کلاب‌هاوس عدم ورود به فیلترینگ است و دولت مسئول بررسی محتوا و تدبیر در فضای مجازی است. موضع‌گیری اسماعیلی درباره کلاب‌هاوس به‌دلیل همزمانی نشست رسانه‌ای سخنگوی دولت، از سوی علی ربیعی بی‌پاسخ نماند.

  کسی نباید از آگاهی مردم واهمه داشته باشد
علی ربیعی نیز در نشست خبری دیروز خود درباره اظهارنظرهای ضد‌‌‌ونقیض درباره بسته‌شدن شبکه‌اجتماعی کلاب‌هاوس و نظر دولت در این زمینه گفت: کسی نباید از آگاه‌شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفت‌وگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولتمردان با مردم هراسان شده‌اند.
ربیعی با اشاره به دســــــتور رئیس‌جمهور به وزیر ارتباطات افزود: اولا جزئیات را به مردم بگویند و ثانیا مطابق قانون از اختلال‌کنندگان شکایت و از اهرم‌های قانونی موجود برای پاسخگویی متخلفان و همچنین برای حفظ فضای ایجاد‌شده و باز‌شده استفاده کنند. دیدگاه دولت؛ باز‌بودن این شبکه اجتماعی است. از نخستین روزهای فروردین‌ماه بود که موج استفاده از کلاب‌هاوس در میان کاربران ایرانی به راه افتاد و درمدت کوتاهی حضور چهره‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در فضای گفت‌وگوی این شبکه‌اجتماعی، نوید ظهور پدیده‌ای را می‌داد که محیط مناسبی برای گفت‌وگو و طرح نقدهای جامعه ایرانی فراهم کرده‌است. برهمین اساس هم بود که چهره‌های مختلف سیاسی - رسانه‌ای از طیف‌های گوناگون به این شبکه پیوستند و مباحثات پر‌سروصدایی هم در آن شکل گرفت و انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های کشور داشت. علاقه کاربران ایرانی به کلاب‌هاوس حتی پای وزرایی مانند آذری‌جهرمی و ظریف را هم به گفت‌وگوهای پرمخاطب این شبکه اجتماعی باز کرد؛ چراکه به‌نظر می‌رسید در پایان دولت یازدهم فضای مناسبی برای بیان و نقد عملکردها مهیا شده‌است. استقبال روزافزون مخاطبان ایرانی‌ از کلاب‌هاوس سبب شد از همان نخستین روزها، زمزمه‌هایی از گوشه و کنار مبنی بر احتمال فیلترینگ این شبکه اجتماعی شنیده شود و حتی برخی رسانه‌های اصولگرا انگشت اتهام را به‌سوی دولت نشانه رفتند و از قوه قضاییه درخواست کردند کم‌کاری دولت در فیلترینگ چنین شبکه‌های اجتماعی را جبران کند. دغدغه‌ فیلترینگ کلاب‌هاوس را خبرنگاران روز 17فروردین‌ماه و در حاشیه مراسم معارفه دادستان نظامی تهران با دادستان کل کشور هم مطرح کردند و محمدجعفر منتظری در جواب اینکه «فیلتر‌شدن کلاب‌هاوس در دستورکار قرار دارد یا خیر؟» اعلام کرد: «هنوز راجع به این مسئله تصمیم‌گیری نشده است.» اما حضور بی‌دردسر کاربران ایرانی در کلاب‌هاوس زمان زیادی طول نکشید و از عصر پنجشنبه 19فروردین، اختلال در دسترسی به این شبکه اجتماعی آغاز شد و انتقادات بسیاری را به‌همراه داشت؛ موضوعی که در ابتدا عنوان شد به‌دلیل مشکلات فنی رخ داده‌است، اما با ادامه اختلال‌ها مشخص شد مشکل از اپراتورهای همراه اول است؛ اقدامی که با واکنش وزارت ارتباطات هم مواجه شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به این اپراتورها 24ساعت فرصت داد «اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را برطرف کنند» و دیروز با پایان این اولتیماتوم وزارت ارتباطات با استناد به ماده‌۷۳۷ قانون مجازات اسلامی به‌دلیل آنچه «اختلال عمدی» اعلام شد، شکایتی از آنها به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارائه کرد. برهمین اساس هم بود که ۱۴۰۰ فعال رسانه‌ای ‌نامه‌ای ‌به سیدابراهیم رئیسی نوشته و خواستار ممانعت از اختلال در فعالیت کلاب‌هاوس شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید