• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 فروردین 1400
کد مطلب : 128177
+
-

آغاز دور سوم مذاکرات با غنی‌سازی‌ 60درصدی

مذاکرات وین با یک روز تاخیر فردا برگزار می‌شود


دور سوم مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها فردا درحالی از سر گرفته می‌شود که دیروز عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده کشور از آغاز غنی‌سازی‌ 60درصدی اورانیوم در ایران خبر داد.
خبر جدید عراقچی از میزان غنی‌سازی‌ ایران در حالی اعلام شد که پیش‌تر مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در سخنانی اعلام کرده بودند: جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و براساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی‌ ۶۰درصد پیش خواهد رفت. عراقچی که از دیروز برای شرکت در نشست مذاکرات ایران و گروه‌۴+۱ در وین به سر می‌برد، اعلام کرده ‌که قرار است دیدارها و رایزنی‌ها با اعضای باقی‌مانده برجام از فردا به‌صورت دو و چندجانبه آغاز شده و در روزهای آتی ادامه یابد. قرار بود مذاکرات از امروز کلید بخورد، اما به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیات سیاسی اتحادیه اروپا به کرونا تا فردا پنج‌شنبه به تعویق افتاد.
در این دور از گفت‌وگوها نیز نمایندگانی از سایر دستگاه‌های ذیربط ازجمله وزارت نفت و بانک مرکزی در ترکیب هیأت کشورمان حضور دارند. دیدارها و رایزنی‌ها با اعضای باقی‌مانده برجام از دیروز به‌صورت دو و چندجانبه آغاز شده و در روزهای آتی ادامه خواهد یافت. دور نخست این مذاکرات سه‌شنبه هفته گذشته با ریاست عراقچی آغاز شد. خروجی آن پیگیری موضوع تحریم‌های بانکی و نفتی ایران در قالب 2 تیم کارگروهی ویژه شد که 3 روز مستمر‌ یعنی تا   جمعه 20فروردین ادامه یافت. در پی آن تیم مذاکره‌کننده کشورمان به تهران بازگشت و حالا قرار است از فردا مجدد مذاکرات را از سر بگیرند. نشست‌های 1+4 و ایران بر سر لغو تحریم‌ها در گراند هتل وین برگزار می‌شود. ایران و 1+4 مستقیم مذاکره می‌کنند و هیأت آمریکایی به‌صورت غیرمستقیم در هتلی دیگر که در چند‌صد‌متری محل استقرار نمایندگان ایران و برگزاری نشست‌هاست، مذاکرات را دنبال می‌کند. ریاست هیأت آمریکایی را راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برعهده دارد. در پایان دور اول، این مذاکرات ‌از سوی طرف‌های اروپایی، چین و روسیه امید‌بخش خوانده شد. در مقابل اما مقامات کشورمان تأکید کرده‌اند که تنها درصورتی حاضر به از‌سر‌گیری تعهدات برجامی خود هستند که آمریکا همه تحریم‌هایی را که ترامپ اعمال کرده است، لغو کند و ایران بعد از راستی‌آزمایی لغو این تحریم‌ها، اقدامات کاهشی خود را متوقف کرده و گام‌های خود را به عقب بر‌می‌گرداند. امید‌بخشی به لغو تحریم‌ها در جریان مذاکرات وین به‌صورت روزافزون بیشتر می‌شد تا اینکه یکشنبه‌ای که گذشت، حادثه نطنز از عزم رژیم صهیونیستی برای تحت‌تأثیر قراردادن این روند پرده برداشت. اگرچه وقوع حادثه در نطنز سبب واردشدن آسیب جدی به این تاسیسات شد و تحلیلگران آمریکایی و اسرائیل ابراز کردند، ترمیم این خسارات و بازگشت ایران به چرخه قبل از حادثه دست‌کم 9‌ماه زمان خواهد برد اما خبر غیرمنتظره ایران برای ورود ایران به کانال غنی‌سازی‌ 60درصدی تصورات ایجادشده درباره توان هسته‌ای ایران را برهم ریخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید