• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 25 فروردین 1400
کد مطلب : 128179
+
-

ظریف در دیدار با لاوروف:

حمله به نطنز و تحریم‌ها ابزار مذاکره به آمریکا نخواهد داد

حمله به نطنز و تحریم‌ها ابزار مذاکره به آمریکا نخواهد داد


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز میزبان سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش بود. او بعد از مذاکراتی دوجانبه با لاوروف در نشست خبری حاضر شد و نسبت به حادثه نطنز، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمعی از مقامات ایران و همچنین شمای پیش‌روی تهران در مذاکرات وین اعلام‌نظر کرد. او در آغاز سخنانش با اشاره به خرابکاری اخیر در سایت هسته‌ای نطنز گفت، اسرائیلی‌ها فکر کردند این حمله باعث ضعیف شدن دست ما در مذاکرات وین خواهد شد، اما در مقابل باعث تقویت موقعیت ما خواهد شد. او تأکید کرد که این اقدامات خرابکارانه و تحریم‌ها به آمریکا ابزار برتری در مذاکرات نخواهد داد.
او در همین رابطه ادامه داد که آمریکایی‌ها باید یک واقعیت را درک کنند که تحریم یک ابزار برای گرفتن امتیاز از ایران نیست. تحریم‌ها ‌باری است بر دوش سیاست خارجی آمریکا که تا امروز فقط نتیجه متضاد داده است. فراموش نکنند زمانی که آقای ترامپ روی کار آمد ایران ۳۰۰کیلو اورانیوم غنی شده داشت و امروز بالای 4هزار کیلو دارد. وی گفت: ‌این را آمریکا باید بعد از ۴۲سال امتحان مردم ایران فهمیده باشد که راه برخورد با ایران، تهدید و تحریم نیست.

اگر اسرائیل مسئول باشد، پاسخ خود را خواهد گرفت
وی همچنین ادامه داد: خیال می‌کنند آنچه در نطنز رخ داد اهرم‌های ایران را کم می‌کند. این امکان برای ایران به وجود آمد که به‌صورت قانونی و مشروع و برای جبران این حماقت تروریستی، از هر امکانی که دارد در نطنز استفاده کند. خواهند دید و این نخستین بار نیست. ویروس استاکس نت را هم استفاده کردند، ولی چه اثری دیدند؛ این بار هم همان خواهد شد.
به گزارش فارس، ظریف تصریح کرد: به شما اطمینان می‌دهم که حتما در آینده نزدیک، نطنز با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و با قدرت بیشتر جلو خواهد رفت. اسرائیلی‌ها اگر فکر کردند می‌توانند ایران را از پیگیری رفع تحریم‌ها از مردم ایران باز بدارند، قمار بسیار بدی کردند.

انتقاد از تحریم‌های اتحادیه اروپا
ظریف همچنین در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی اروپا را به‌خاطر تحریم‌های اخیر علیه ایران آماج انتقاد قرار داد و افزود: اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خود و با تسلیم در برابر فشارهای آمریکا موضوعیت خود را در روابط بین‌الملل از دست داده است. اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۸ مقام و ۳نهاد ایرانی را به بهانه نقض حقوق بشر به فهرست تحریم‌های خود اضافه و اعلام کرده است که این تحریم‌ها در ارتباط با ناآرامی‌های آبان ۱۳۹۸ در ایران صورت گرفته است. براساس بیانیه شورای اروپا، با احتساب اشخاص و نهادهایی که امروز نامشان به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده است، هم‌اکنون 95شخص حقیقی و 4نهاد ایرانی در فهرست تحریم‌های به‌اصطلاح حقوق بشری اتحادیه اروپا قرار دارند.

امیدواری لاوروف برای حفظ برجام
در ادامه این کنفرانس مشترک لاوروف نیز اهمیت این اقدام اتحادیه اروپا را نادیده نگرفت و گفت که تحریم اتحادیه اروپا می‌تواند مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام را تضعیف کند. لاوروف ابراز امیدواری کرد که حفظ برجام ممکن باشد. او افزود: باعث تأسف است اگر فقدان هماهنگی در اتحادیه به‌گونه‌ای است که دست راست از آنچه دست چپ انجام می‌دهد، آگاه نیست. او ابراز امیدواری کرد که همتایان اروپایی‌اش درک کنند که چنین اقداماتی «غیرقابل‌قبول» است و تدابیری اتخاذ کنند که اجازه ندهد مذاکرات از خط خارج شود.

  توافق تهران -مسکو برای تولید واکسن اسپوتنیک 
در بخشی دیگر از نشست دیروز لاوروف و ظریف بحث تولید مشترک واکسن کرونا مطرح شد که ظریف در این‌باره گفت، با توافقی که با روسیه به‌دست آمده به‌زودی واکسن اسپوتنیک‌وی در ایران تولید خواهد شد.
او گفت: امیدواریم با توافقی که بین 2کشور صورت گرفته، تولید واکسن اسپوتنیک در ایران شروع شود و امکان خرید تعداد بیشتر این واکسن از روسیه برای تامین نیازهای ما فراهم شود که این زمینه خوبی برای همکاری‌های گسترده‌تر بین ایران و روسیه است. پیش از این نیز بهمن‌ماه سال گذشته هیأتی از وزارت بهداشت ایران به روسیه سفر کرد تا مجوز ساخت واکسن کرونای اسپوتنیک را دریافت کند.

   قدردانی روحانی از مسکو
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، از توسعه این همکاری‌ها با هدف کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه به‌عنوان اقدامی راهبردی در مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و مداخله در امور منطقه از سوی این کشور استقبال کرد. به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور با قدردانی از مواضع و حمایت‌های مسکو از مذاکرات هسته‌ای، بر تداوم تلاش‌ها برای حفظ و احیای برجام به‌عنوان یک توافق چندجانبه بین‌المللی که الگویی برای حل و فصل مشکلات از مسیر مذاکره و دیپلماسی بوده است، تأکید کرد و گفت: امروز آمریکا و همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده و تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام، لغو تحریم‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید