• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 25 فروردین 1400
کد مطلب : 128143
+
-

تازه‌های نشر/ مردی که ایران را از یاد نبرد


کتاب «مردی که ایران را از یاد نبرد» با زیرعنوان جشن‌نامه استاد محمدعلی اسلامی ندوشن، نوشته محمدجواد حق‌شناس به تازگی از سوی انتشارات بامداد نو منتشر شده است.
این کتاب تلاشی است برای معرفی اسلامی ندوشن، نویسنده، پژوهشگر و از استادان تأثیرگذار حوزه ادبیات، متن‌پژوهی و حقوق. اسلامی‌ندوشن که سال 1304در روستای ندوشن از توابع یزد متولد شد، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق در دانشگاه تهران آغاز کرد و سپس با تحصیل در فرانسه، تحصیلات خود در این رشته را ادامه داد. اما این یک ساحت از زندگی ندوشن است، بخش دیگر زندگی او به تحقیق و پژوهش در حوزه ادبیات اختصاص دارد که حاصل آن، انتشار آثاری چون «زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه»، «جام جهان‌بین»، «داستان داستان‌ها، رستم و اسفندیار در شاهنامه» و ده‌ها عنوان دیگر در قالب‌های مختلف ازجمله روایت داستان‌گونه، شعر و نمایشنامه.
کتاب مردی که ایران را از یاد نبرد شامل 5 فصل است؛ فصل نخست کتاب که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کتاب نیز به شمار می‌آید، به روایت زندگی اسلامی‌ندوشن از زبان خود او اختصاص دارد. در این بخش، او با همان زبان شیرین و ساده، زندگی‌اش را از یک روستای دورافتاده در یزد تا زندگی در تهران و سپس مهاجرتش به فرانسه روایت می‌کند. از تجربیات زندگی‌اش می‌گوید و از نویسندگان، شاعران و بزرگانی که زندگی او را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند.
فصل دوم کتاب که «اسلامی ندوشن در آینه آثار و منتقدان» نام دارد، به بررسی آثار او از نگاه مؤلف و کارشناسانی چون حسن میرعابدینی، مصطفی رحیمی، یدالله جلالی پندری، احمد احمدی و امیرحسین جلالی ندوشن اختصاص دارد.
فصل سوم کتاب «یک گفت‌وگو، چند نامه» نام دارد و فصل چهارم نیز به ارائه یادداشت‌ها و مقالاتی راجع به آثار اسلامی ندوشن اختصاص یافته است. در این بخش آثار و کارنامه ادبی ندوشن از منظر پژوهشگران و منتقدانی چون ضیاءالدین خالقی، محمد دهقانی، اسدالله شکرانه، علی‌اکبر جعفری ندوشن، محمدجعفر یاحقی و... بررسی شده است و فصل پنجم هم به ارائه تصاویری از اسلامی ندوشن اختصاص دارد.
انتشارات بامداد امروز این کتاب را که ششمین جلد از مجموعه «دفترهای تهران» است، در هزار نسخه، 404صفحه، به بهای 90هزار تومان منتشر کرده است.

   فضا و نظریه اجتماعی
«فضا و نظریه اجتماعی» نوشته آندری ژلنتیس را آیدین ترکمه به فارسی برگردانده و به‌تازگی چاپ دوم آن منتشر شده است.
نویسنده در کتاب فضا و نظریه اجتماعی با توضیح درخصوص آرای فیلسوفان به ارائه برخی از چشم‌اندازهای نظری و برجسته کردن اهمیتشان برای پروراندن یک نظریه اجتماعی فراگیر و پذیرفته‌تر می‌پردازد. آندری ژلنتیس در «درآمد» ضمن برشمردن فصول کتاب می‌نویسد که هدف این کتاب ارائه برخی از چشم‌انداز‌های نظری و برجسته کردن اهمیتشان برای پروراندن یک نظریه اجتماعی فراگیر و پذیرفته‌تر است. به بیان دقیق‌تر نویسنده در اینجا به‌دنبال ارائه یک دید کلی جامع از تمامی کوشش‌های صورت گرفته در پیکره دانشی که زمینه نظریه‌های اجتماعی فضا را تشکیل می‌دهند نیست، بلکه مقصود او ضرورتاً گزینشی است و به پیشرفت اندیشه‌ورزی درباره فضا تا حدی برحسب ترتیب زمانی می‌پردازد.
انتشارات علمی و فرهنگی چاپ دوم این کتاب را در 458صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 52هزار تومان منتشر کرده است.

   کارکردهای ذهنی در جوامع عقب‌مانده
«کارکردهای ذهنی در جوامع عقب‌مانده» نوشته لوسین لوی- برول را یدالله موقن به فارسی برگردانده و چاپ جدید آن به‌تازگی از سوی انتشارات هرمس منتشر شده است. در سال‌های آغازین سده بیستم، آلبرت اینشتین نظریه نسبیت را ارائه داد و اساس فیزیک نیوتنی را متزلزل کرد. او اعلام کرد که فضای مطلق و زمان مطلق وجود ندارد و این دو نسبی‌اند و به جای فضا و زمان باید از پیوستار 4بعدی فضا -زمان سخن گفت.
چند سالی از ارائه نظریه نسبیت نگذشته بود که لوسین لوی- برول، فیلسوف، جامعه‌شناس و انسان‌شناس فرانسوی اصل یگانگی خرد انسانی را که همه می‌پنداشتند اصلی فرازمانی و فرامکانی است متزلزل و نسبیت منطقی، نسبیت زبانی و نسبیت
فرهنگی را مطرح کرد. کتاب او و کارکردهای ذهنی در جوامع عقب‌مانده (1910) مانند نظریه نسبیت اینشتین جنجال بسیاری آفرید؛ کتابی که اکنون به همت یدالله موقن به فارسی ترجمه شده است.
لوسین لوی- برول پس از مقدمه‌ای مفید مباحث خود را در 4بخش و 9فصل تدوین کرده و سپس در بخش یکم (فصل‌های یک تا سه)، «بازنمایی‌های جمعی در ادراک انسان‌های ابتدایی و سرشت عرفانی این بازنمایی‌ها»، «قانون آمیختگی» و «شیوه کار ذهنیت پیش‌منطقی» را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
این کتاب 538صفحه‌ای با شمارگان 550نسخه به بهای 90هزار تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید