• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127958
+
-

همشهری آثار اقتصادی سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی را در گفت‌وگو با دبیرکل اتاق ایران و کره تحلیل می‌کند

گفت‌وگوی 7میلیارد دلاری

تجارت
گفت‌وگوی 7میلیارد دلاری

نخست‌وزیر کره‌جنوبی به تهران آمد و مذاکرات سه‌روزه او در ایران نشان خواهد داد که آیا یخ روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور آب خواهد شد یا نتیجه آن تفاهم سیاسی برای گشایش اقتصادی پس از مشخص‌شدن سرانجام مذاکرات هسته‌ای در وین اتریش خواهد بود. چانگ سای کیون نخستین نخست‌وزیر کره‌جنوبی است که در طول 44سال گذشته به ایران می‌آید. نخست‌وزیر کره‌جنوبی که دیروز با استقبال محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی قدم به تهران گذاشت، قرار است با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، گفت‌وگو و مذاکره کند. گفته می‌شود قرار است چانگ با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب هم دیدار کند. اما نکته مهم برای فعالان اقتصادی آن‌که؛ قرار است نخست‌وزیر کره‌جنوبی با مقامات شرکت‌های کره‌ای فعال در ایران ازجمله سامسونگ الکترونیک، ال‌جی الکترونیکس و شرکت اس کای نتورک نیز دیدار کند.

پایان گلایه‌ها در دوران سرد
به گزارش همشهری، سفر چانگ سای کیون به تهران می‌تواند به یک دوره روابط سرد تجاری بین دو کشور پایان دهد. با تشدید تحریم‌ها در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، شرکت‌های کره‌ای ازجمله سامسونگ و ال‌جی رسما به فعالیت خود در ایران پایان دادند و حالا انتظار دارند موانع حضور دوباره آنها در بازار ایران برداشته شود. نخستین سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی در طول 44سال گذشته درست در زمانی انجام شده که روابط دو کشور به‌ویژه پس از مسدود کردن دارایی‌های ارزی ایران و توقیف نفتکش کره‌جنوبی سطح تنش در روابط دو کشور را به اوج خود رساند. حالا چانگ سای کیون چند روز پس از آن به تهران آمده که نفتکش کره‌ای آزاد شده اما از آزادسازی پول‌های ایران خبری نیست. همزمان مذاکرات جدی برای احیای برجام در جریان است و این احتمال مطرح است که آزادسازی دست‌کم 7میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران، بخشی از توافق احتمالی در مذاکرات وین اتریش باشد.

بخش خصوصی در اتاق انتظار
پویا فیروزی، دبیرکل اتاق ایران و کره‌جنوبی در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: نظرات بخش خصوصی از طریق اتاق ایران و کره در اختیار اتاق بازرگانی ایران قرار گرفته و از همین مسیر مجموعه دیدگاه‌ها و مطالبات  نهادهای مختلف برای طرح در مذاکرات ارسال شده است. او افزود: اولویت بخش خصوصی در این مذاکرات، گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران و کره، انتقال سرمایه، دانش و تکنولوژی است. به باور ما مسیر آینده همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، باید بر مبنای الگوی توسعه و تولید باشد و جلوی واردات کالاهایی که از امکان تولید داخلی برخوردارند، گرفته شود. او گفت: باید منتظر آغاز مذاکرات سیاسی بین مقامات دو کشور بمانیم تا فضای کلی گفت‌وگوها روشن شود تا درباره چشم‌انداز آینده روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی تهران-سئول تصویر بهتری در اختیار داشته باشیم. فعلا منتظریم تا ببینیم نتیجه این گفت‌وگوهای سیاسی چه خواهد شد.

موانع بانکی
دبیرکل اتاق ایران و کره‌جنوبی در پاسخ به این پرسش که به فرض گشایش و تفاهم سیاسی برای گشایش در روابط اقتصادی دو کشور، بدون برداشتن موانع پیش پای بانک‌ها ازجمله مسئله FATF تا چه اندازه امکان افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری وجود دارد؟ می‌گوید: درخصوص چالش اصلی بر سر روابط بانکی بین ایران با دیگر کشورها و مسئله FATF فرقی بین بانک‌های ایران با بانک‌های کره‌ای با بانک‌های دیگر کشورها وجود ندارد. فیروزی توضیح داد: اگر در نبود FATF امکان مبادلات بانکی و انجام مراودات آسان تجاری با دیگر کشورها وجود داشته باشد، این مسئله درخصوص بانک‌های کره‌جنوبی هم صدق می‌کند.  این فعال اقتصادی تأکید کرد: اگر دنبال گشایش در روابط اقتصادی خود با دیگر کشورها ازجمله بهبود روابط بانکی با دنیا هستیم، باید گره FATF حل شود، چون مسیر همکاری‌های بانکی دنیا چه بانک‌های کره‌ای باشد، چه بانک‌های چینی و یا سایر کشورها، همه از کانال FATF می‌گذرد.

احتمال موفقیت سفر
دبیرکل اتاق ایران و کره‌جنوبی در واکنش به این سؤال که چقدر امیدوارید که مذاکرات نخست‌وزیر کره‌جنوبی در تهران موفقیت‌آمیز باشد؟ می‌گوید: ما وقتی می‌توانیم این گفت‌وگوها را جدی و رو به جلو بدانیم که کره‌جنوبی اقدام عملی انجام دهد و تا زمانی که پول‌های ایران در بانک‌های کره‌جنوبی آزاد نشود و به چرخه تجارت و اقتصاد ایران بازنگردد نمی‌توان زیاد امیدوار بود. به هر حال آزادسازی دارایی‌های ارزی، خود نشانه‌ای از بهبود روابط خواهد بود و باید دید طرف مقابل تعهدات جدی برای دسترسی ایران به این دارایی‌های بلوکه‌شده را می‌دهد یا نه.

افت سنگین تجارت 2کشور
به‌گفته دبیرکل اتاق ایران و کره در 2‌ماه نخست امسال، حجم تجارت بین دو کشور به کمترین میزان ممکن در یک دهه اخیر رسیده؛ به‌نحوی که در مدت یادشده ۳۲میلیون و ۷۷۰هزار صادرات ایران به کره‌جنوبی و ۴۷۳میلیون دلار میزان واردات از کره‌جنوبی بوده که مجموع آن نیم‌میلیارد دلار می‌شود. فیروزی در عین حال یادآوری کرد: باید چارچوبی فراهم شود که شرکت‌های خارجی ازجمله شرکت‌های کره‌ای دیگر پشت شرکت‌های داخلی را خالی نکنند و با توجه به مناسبات جهانی نتوانند متاثر از سیاستگذاران به‌راحتی عرصه را ترک کنند.

روابط اقتصادی تهران و سئول در گروی مذاکرات سیاسی
محدودیت‌های غیرقانونی ایجادشده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در سئول محور اصلی گفت‌وگوها خواهد بود. به گزارش همشهری، هنوز مشخص نیست که آیا در تیم مذاکره‌کننده همراه نخست‌وزیر کره‌جنوبی، مقامات بانک مرکزی کره هم حضور دارند یا نه، و آیا قرار است دیداری با رئیس‌کل بانک مرکزی ایران صورت گیرد. بانک مرکزی ایران اصرار دارد در این گفت‌وگوها نه‌تنها باید تکلیف 7میلیارد دلار دارایی‌های ارزی این بانک روشن شود، بلکه ایران پیگیر جریمه‌های دیرکرد هم خواهد بود. گذشته از مذاکره 7میلیارد دلاری نخست‌وزیر کره‌جنوبی در تهران، اراده مقامات دو کشور برای بازگشت سطح روابط تجاری به قبل از دوران ترامپ هم تعیین‌کننده است. تا پیش از تحریم‌های آمریکای دوران ترامپ، ایران نفت، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و خاویار به کره صادر می‌کرد و در مقابل تهران نیز از این کشور کالاهایی همچون خودرو، لوازم خانگی، محصولات فولادی و گوشی تلفن همراه وارد می‌کرد تا جایی که در دهه90 حجم تجارت بین تهران و سئول به 16میلیارد دلار در سال هم رسید. ایران امیدوار است با رفع تحریم‌های آمریکا و برداشتن موانع بر سر روابط بانکی خود با دنیا، صادرات نفت خود را به روزی 2.3میلیون در روز برساند و کره‌جنوبی که همواره یکی از خریداران اصلی و سنتی نفت و به‌ویژه معیانات گازی بوده، حالا هم می‌تواند در فهرست متقاضیان و خریداران قرار گیرد. حضور نخست‌وزیر کره‌جنوبی پس از 44سال شاید یک گام و نشان‌دهنده اراده سیاسی بین تهران و سئول برای پایان دادن به فضای سرد در روابط اقتصادی و تجاری باشد، از این منظر برای روشن شدن نتیجه مذاکرات سه‌روزه ایران و کره‌جنوبی، دست‌کم باید 3روز صبر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید