• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 21 فروردین 1400
کد مطلب : 127733
+
-

تور مجازی لاله‌ها در روز کرج

تقویم تاریخ
تور مجازی لاله‌ها در روز کرج

حمیده پازوکی- خبر‌نگار

نزدیک‌ترین کلانشهر به پایتخت، نشسته بر دامنه البرز رو به‌سوی آینده دارد. امروز(شنبه 21فروردین) روز کرج، یکی از جوان‌ترین شهرهای کشور، مهاجرپذیرترین شهر ایران پس از تهران، چهارمین شهر پرجمعیت کشور و بیست‌و‌دومین کلانشهر پرجمعیت خاورمیانه است. شهری که آب‌وهوای خوش‌اش آن را به یکی از مکان‌های مناسب کشت گل و گیاه تبدیل کرده است و لاله‌هایش تا پیش از همه‌گیری کرونا هر سال گردشگران بسیاری را به‌ خود جلب می‌کرد. 21فروردین روز آغاز جشنواره لاله‌ها در کرج است؛‌ گل لاله نماد شهیدان در ایران و نشانه 5219شهید این شهر هستند.

کرج من
شهردار کرج در گفت‌وگو با همشهری درباره این روز می‌گوید: «21فروردین برای نخستین‌بار در سال98 به‌عنوان روز کرج انتخاب شد. در این روز، همزمان با آغاز جشنواره لاله‌ها برنامه‌های متعددی برای مردم در نظر گرفته می‌شد که امسال به‌دلیل پاندمی کووید-19 برگزار نمی‌شوند و فقط در فضای مجازی تلاش می‌کنیم مردم را با فرهنگ و پیشینه کرج آشنا کنیم. البته امسال چون سال‌های گذشته در باغ لاله‌های کرج، کاخ مروارید، میدان‌ها و بوستان‌های شهر لاله کاشته شده است.»
علی‌اصغر کمالی‌زاده با بیان اینکه کرج همه جنبه‌های یک شهر بااهمیت را دارد و اماکن تاریخی و فرهنگی آن نشان‌دهنده اصالت شهر هستند، می‌افزاید: «از سوی دیگر ما مراکز علمی بسیاری چون واکسن‌سازی رازی،
پژوهشگاه انرژی، پژوهشگاه لیزر و دانشگاه خوارزمی را داریم که نشان‌دهنده وجهه علمی کرج است.»
وی با بیان اینکه شعار امسال شهرداری به‌دلیل مهاجرپذیر بودن و حضور اقوام مختلف «کرج من» است، اظهار می‌کند: «تلاش ما این است که حس تعلق خاطر و شهروند بودن را در مردم کرج ایجاد کنیم. بسیاری از شهروندان هر روز برای کار راهی تهران می‌شوند و کرج برایشان فقط حکم خوابگاه را دارد. ما باید آن شکلی از تعلق خاطر را در مردم ایجاد کنیم که موجب مانایی شهر می‌شود. البته باید امکانات بالقوه و بالفعل را برای شهروندان ایجاد و مشخص کنیم.»
شهردار کرج درباره جشنواره لاله‌های این شهر و اهمیت فرهنگی و اقتصادی آن نیز می‎گوید: «پیش از شیوع کرونا هر روز 50هزار نفر از این رویداد بازدید می‌کردند. این رویداد از یک دهه پیش در کرج آغاز و موجب شده است شهر ما به مقصد گردشگری تبدیل شود. امسال باغ مروارید را هم تحویل گرفتیم و در محوطه آن لاله کاشتیم و قطعا در تورهای مجازی این کاخ و همینطور باغ لاله‌ها را به نمایش
خواهیم گذاشت.»

افتتاح پارک محیط‌بان
کمالی‌زاده با اشاره به اینکه به‌زودی از پارک حیات وحش کرج بهره‌برداری خواهد شد، می‌گوید: «9اردیبهشت هم‎زمان با روز شوراها پارک محیط‌بان با مساحت 17.5هکتار و با 100قوچ و میش و غزال در ارتفاعات حصار افتتاح خواهد شد. این حیوانات که از سازمان حفاظت محیط‌زیست تحویل گرفته‌ شده‌اند، همگی قرنطینه و سلامت هستند. شرایط زندگی مشابه حیات وحش برای حیوانات مهیا شده است و مردم می‌توانند آنها را از نزدیک مشاهده کنند. برای حیوانات این پارک سایه‌بان، آبخوری، کلینیک دامپزشکی و سیلوی ذخیره علوفه نیز ساخته شده است تا بتوانند در شرایط مطلوب زندگی کنند.»
به‌گفته وی، پارک محیط‌بان یک پارک جنگلی است که همه امکانات لازم مثل روشنایی، سرویس بهداشتی و پارکینگ برای آن درنظر گرفته شده و شهروندان می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.
برای نهمین سال متوالی است که جشنواره لاله‌ها در باغ گل‌های کرج برگزار می‌شود. این جشنواره از زمان تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا اردیبهشت ادامه دارد. در این جشنواره ۲۵۰هزار شاخه گل لاله با ۴۸ واریته مختلف و یاس هندی، کروپسیس، ارغوان، میخک، ساکولنت و ...کاشته شده است.
باغ گل‌های کرج ۸هکتار است که در پارک شهید چمران کرج واقع شده و بزرگترین فرش گل خاورمیانه به مساحت ۲۷۰۰متر مربع هم در این باغ گل‌آرایی شده و خود نمایی می‌کند. سال گذشته هم تور مجازی جشنواره لاله‌های کرج در کنار بازدید حضوری به راه بود که از سایر شهرها و حتی خارج از کشور نیز بازدید کننده داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید