• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 21 فروردین 1400
کد مطلب : 127734
+
-

بار دیگر زلزله

مریم سرخوش- خبرنگار

هنوز مردم سی‌سخت درگیر آثار مخرب زلزله بر خانه و زندگی خود هستند که 2زمین‌لرزه در یک شب مریوان و تربت حیدریه را لرزاند تا بار دیگر مردم این شهرستان‌ها و روستاهایش مانند اهالی سی‌سخت، اسیر خانه‌های غیرمهندسی و فرسوده‌ای شوند که با کوچک‌ترین تکانی فرومی‌ریزد.

تلاش برای برقراری آرامش روانی در روستاهای مریوان
شامگاه سه‌شنبه گذشته بود که زلزله 5.3ریشتری، مریوان در غرب کردستان را لرزاند و با پس‌لرزه‌هایش به ۴۷۶واحد مسکونی روستایی و شهری این شهرستان خسارت زد. از همان ساعات ابتدایی تا‌کنون 70چادر هلال‌احمر در روستاهای این شهرستان برپا شده است اما به تأکید مسئولان، برپایی این چادرها به‌دلیل اضطراب از تخریب خانه‌ها نیست و بیشتر برای برقراری آرامش روانی میان مردم صورت گرفته تا در صورت تمایل در این چادرها ساکن شوند.

فرماندار مریوان در این‌باره می‌گوید: خوشبختانه‌ خانه آوار‌شده نداریم اما ترک‌خوردگی‌های بناها موجب ترس مردم از اقامت در خانه‌هایشان شده است. تا عصر جمعه 70چادر در کل شهرستان برپا شده است که درصورت نیاز تعداد آنها را افزایش خواهیم داد. آرتیکاس اقبال به ارزیابی‌های صورت‌گرفته از خانه‌های خسارت‌دیده شهری و روستایی از روز چهارشنبه هفته گذشته(روز بعد از زلزله) اشاره می‌کند و می‌افزاید: تاکنون ارزیابی ۳۸روستا و 5هزارو۹۷۸واحد مسکونی روستایی انجام شده است. از این تعداد ۲۶۰واحد باید بازسازی و احداث و ۱۴۱واحد نیز باید تعمیر شود. در مریوان هم پس از ارزیابی ۲۹واحد مسکونی ۱۰واحد نیازمند بازسازی و ۱۱واحد تعمیری هستند. در شهر کانی‌دینار هم ۹۰واحد مسکونی ارزیابی شد که ۴۴واحد نیاز به بازسازی و ۱۰واحد مسکونی هم نیاز به تعمیر دارد.
این مسئول بیشترین خسارت زلزله را به روستای جشنی‌آباد اعلام و عنوان می‌کند: سپاه در این روستا حضور یافت و با کمک خیرین اقدام به توزیع بسته‌های غذایی کرد. همچنین چادرهای هلال‌احمر بین تعدادی از آسیب‌دیدگان توزیع شد.
این مسئول با تأکید بر ادامه‌ ارزیابی‌ها، اظهار می‌کند: بنیاد مسکن تیم‌هایی را  از شهرستان مأمور کرده که پس از ارزیابی کامل خسارات وارد آمده به منازل روستایی، نتیجه را برای جبران آسیب‌ها اعلام می‌کنند. در داخل شهر نیز فرمانداری، شهرداری و بنیاد مسکن در حال جمع‌آوری اطلاعات و خسارات هستند و بهزیستی، کمیته ‌امداد امام، ارتش و مرزبانی هم در بررسی خسارات به بقیه دستگاه‌ها کمک می‌کنند. وی تأکید می‌کند: بعد از جمع‌آوری و ارزیابی کامل اطلاعات خسارات که احتمالا امروز (شنبه) اعلام خواهد شد، حداقل امکانات مورد نیاز زلزله‌زدگان، در اختیار آنان قرار می‌گیرد و برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده اقدام خواهد شد.
اقبال همچنین بیشترین خسارت را به خانه‌های ساخته‌شده بدون شناژبندی(اتصال پی به فوندانسیون‌های عمودی) و بی‌توجه به دستورالعمل‌های بنیاد مسکن عنوان می‌کند و می‌گوید: تمام واحدهای مسکونی که در زلزله اخیر دچار خسارت شدند، قاعده و قانون مهندسی‌سازی را رعایت نکرده بودند. در همین مناطق خانه‌هایی قرار دارند که هیچ آسیبی از زلزله ندیدند زیرا دقیقا مطابق دستورالعمل‌های بنیاد مسکن احداث شده‌اند. البته در بازسازی دوباره این خانه‌ها بنیاد مسکن نظارت خواهد کرد تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

آسیب زلزله به آثار تاریخی تربت‌حیدریه
در زلزله 4.7ریشتری هفته گذشته در تربت حیدریه به 2اثر تاریخی این شهرستان خسارت جزئی وارد شد. رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه و زاوه در این‌باره می‌گوید: این زلزله در حوالی شادمهر در شهرستان مه‌ولات رخ داد و موجب خسارت به 2مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر و خانه تاریخی امینی شد. علی محمدی با تأکید بر اینکه بررسی برای تعیین رقم دقیق خسارت در حال انجام است، اظهار می‌کند:‌ از سال‌های گذشته ترک‌هایی به ایوانچه‌های خانه امینی وارد شده‌ بود که با زمین‌لرزه اخیر، میزان این ترک‌ها افزایش پیدا کرده است.

پایان آواربرداری سی‌سخت تا آخر فروردین
پس از گذشت بیش از 50روز از زلزله سی‌سخت، مدیرکل مدیریت بحران این استان از پایان آواربرداری‌ها تا اواخر‌ماه جاری خبر می‌دهد. محمد محمدی با بیان اینکه تا امروز بیش از 70درصد آواربرداری سی‌سخت انجام شده است به همشهری می‌گوید: «از بین واحدهای احداثی تاکنون 450مورد مجوز صدور تهیه نقشه را دریافت کرده‌اند و از این تعداد برای 330مورد پروانه ساختمانی صادر شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید