• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 21 فروردین 1400
کد مطلب : 127731
+
-

بی‌آبی؛ سد مهاجرت معکوس به اشترمل

کمبود آب، روستای ثبت ملی‌شده اشترمل را با مشکلات زیادی مواجه کرده است

روستا
بی‌آبی؛ سد مهاجرت معکوس به اشترمل

 می‌گویند هر خانه در این روستا یک کارگاه منبت دارد. دستان هنرمند مردمان ساکن اشترمل در استا ن همدان چنان زبردستانه از چوب هنر می‎آفرینند که امروز همگان منبت گل‌ریز این روستا را می‌شناسند. کارگاه‌های روستا نه‌تنها اهالی را صاحب کار و درآمد کرده است که از شهرهای دور و نزدیک هنرمندان مبل‌ساز برای کار و زندگی به این روستا نقل‌مکان کرده‌اند. اشترمل یکی از معدود روستاهایی است که مهاجرت معکوس به آن رونق‌بخش زندگی روستاییان و امید آنان به آبادانی منطقه شده است. با وجود موفقیت‎های مردم و ثبت ملی روستا، کم‎آبی موجب شده است زندگی در این روستای صنعتی دشوار شود و مردم برای زندگی به تویسرکان نقل‌مکان کنند.

کم‌آبی؛ مادر مشکلات
به‌گزارش گروه ایرانشهر، دهیار اشترمل درباره سابقه کم‌آبی در این روستا می‎گوید: «بیش از 20سال است که کاهش بارش‎ها، موقعیت کوهستانی و جنس خاک منطقه موجب شده است آب آشامیدنی و کشاورزی در روستا کم باشد. هم‌اکنون آب 2ساعت در روز باز می‌شود و مردم آن را در تانکرهایی که روی پشت‌بام‎هایشان تعبیه کرده‌اند، ذخیره و در طول روز استفاده می‌کنند.» حمید ترکاشوند در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بی‎آبی موجب مهاجرت بسیاری از روستاییان از اشترمل شده بود، می‌افزاید: «شناخته‌شدن هنر منبت اشترمل موجب شده تا از دیگر نقاط کشور مثل شیراز و زنجان هم به روستای ما مهاجرت کنند و اگر صنعت مبل‌سازی نبود، روستا خالی از سکنه شده بود. با این حال مشکلات آب موجب شده است بعضی از اهالی برای زندگی به تویسرکان یا مناطق اطراف بروند.» وی درباره نحوه تامین آب روستا اظهار می‌کند: «یکی،‌دو حلقه چاه و 2چشمه در روستا وجود دارد که آب مردم از آنها تامین می‌شود. خوشبختانه اهالی اشترمل هنوز سراغ حفر چاه در خانه‌های خود نرفته‌اند، اما اگر این اتفاق بیفتد، وضعیت آب‎های زیرزمینی روستا با خطر مواجه خواهد شد.» ترکاشوند درباره وضعیت آب کشاورزی روستا هم می‌گوید: «معیشت روستا بر اساس کشاورزی نیست، اما هر خانواده‌ای باغ یا کشت‌وکار دارد. شاید تا اوایل خرداد که هوا خنک است درختان وضعیت خوبی داشته باشند، اما با گرم‌شدن هوا دیگر به باغ‌های اشترمل آب نخواهد رسید. بارندگی‌های اندک یکی،‌دو سال گذشته وضعیت را سخت‌تر کرده و ممکن است حتی در تابستان زمان باز بودن آب به یک ساعت هم کاهش پیدا کند.»

روستای ثبت ملی را دریابید
دهیار توضیح می‌دهد که پیش از آغاز سال جدید نماینده تویسرکان وعده داده است با بهره‌گیری از سد سرابی پروژه مجتمع‌ آبرسانی اشترمل تا آخر تابستان به بهره‌برداری برسد. مهم‌ترین مشکل این مجتمع نداشتن تصفیه‌خانه بود که گویا این تصفیه‌خانه قرار است به‌زودی جانمایی شود. محسن ترکاشوند یکی از اهالی اشترمل است که در زمینه منبت کار می‌کند و خانواده‌اش به‌علت کم‌آبی در تویسرکان زندگی می‌کنند. او با بیان اینکه چند سال است بودجه برای سد سرابی پرداخت شده به همشهری می‌گوید: «حتی لوله‌های آب را هم آورده و پیمانکار را مشخص کرده‌اند ، اما کار را تمام نمی‎کنند.»

آبرسانی در راه است
مدیر امور آبفای شهرستان تویسرکان معتقد است 2ساعت باز بودن آب کم نیست و در واقع اگر مردم آب را در تانکرهایشان ذخیره نکنند، گویی در همه ساعات آب برقرار است. مجید یاراحمدی درباره وضعیت تکمیل پروژه مجتمع آبرسانی اشترمل به همشهری می‌گوید: «کارها برای تکمیل مجتمع در حال انجام و قرار است آب به‌صورت امانی از سد سرابی برای 5روستای اشترمل، جیجانکوه، دولایی، سنگ سفید و بادامک تامین شود.» وی ادامه می‌دهد: «خط لوله‌های روستاها کشیده شده و از سمت مجتمع مشکلی وجود ندارد، اما مسئله، 11کیلومتر لوله‌گذاری از سد تا مخزن مادر مجتمع است که باید انجام شود. ساخت مخزن مادر هم در حال انجام است و امیدوارم به‌زودی آب به اشترمل و روستاهای اطراف آن برسد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید