• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127594
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/o2PM3
+
-

قهرمان آسیا با حقوق 300هزار تومانی

قهرمان آسیا با حقوق 300هزار تومانی

 ناصر حجازی

دروازه‌بان اسطوره‌ای استقلال در جوانی فوتبال را به‌طور تفریحی دنبال می‌کرد و رشته اصلی‌اش بسکتبال بود. ناصر حجازی حتی به تیم ملی جوانان ایران هم دعوت شد اما به‌طور کاملا اتفاقی و بعد از درخشش در مسابقات آموزشگاهی توسط استعدادیاب‌های فوتبال کشف شد و سرنوشت طور دیگری برایش رقم خورد. او در اوج دوران فوتبالش و به واسطه اجرای قانون عجیب «27ساله‌ها» و به روایتی «29ساله‌ها» به اتفاق چند بازیکن ملی‌پوش دیگر به‌طور ناگهانی از فوتبال ملی کنار گذاشته شد و به همین دلیل زودتر از حد معمول به جرگه مربیان پیوست. حجازی در دوم خرداد1390 و هنگام تماشای یکی از بازی‌های استقلال به خواب ابدی رفت.

 منصور پورحیدری

بین بازیکنانی که در سال 1349با تاج قهرمان آسیا شدند منصور پورحیدری تافته جدا بافته بود. او به واسطه استمرار حضور در این تیم با لقب «پدراستقلال» شناخته می‌شد و در سال‌های بعد از انقلاب سهم زیادی در جلوگیری از انحلال این تیم ایفا کرد. پورحیدری جزو معدود بازیکنان استقلال بود که به‌عنوان بازیکن و مربی با این تیم قهرمان آسیا شد و نزد هواداران قرمز و آبی احترام فراوانی داشت. او بعد از پایان دوران فوتبالش و حدفاصل سال‌های 1355تا 1357دستیار جکیج، سرمربی وقت تاج شد و بعد از پیروزی انقلاب به‌طور موقت هدایت این تیم را پذیرفت. او بعد از علی دانایی‌فرد دومین مربی پرافتخار این باشگاه است. پورحیدری در روز 14آبان 1395و بر اثر ابتلا به سرطان ریه در 70سالگی درگذشت.

 مهدی لواسانی

هواداران قدیمی فوتبال ایران از مهدی لواسانی به‌عنوان یکی از خوش تکنیک‌ترین فوتبالیست‌های دهه50نام می‌برند. او که 7بازی ملی هم در کارنامه دارد ازجمله بازیکنان تحصیل‌کرده فوتبال ایران و از دانش‌آموختگان دانشسرای عالی بود. او بعد از پایان دوران فوتبالش به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلاتش را در این کشور به پایان رساند. او بعد از مهاجرت به آمریکا و دریافت مدرک PHD مشغول تدریس در یکی از دانشگاه‌های این کشور شد و در 73سالگی هنوز در آمریکا زندگی می‌کند.

 اکبر کارگر جم

مدافعی که به واسطه سماجتش در یارگیری با لقب «سیم خاردار» شناخته می‌شد بعد از پایان دوران فوتبالش به شکل عجیبی زندگی‌اش را در انزوای مطلق سپری کرده است. اکبر کارگرجم که در بازی به یادماندنی تاج مقابل هاپوئل در دفاع میانی بازی می‌کرد در 3دهه اخیر با مشکلات معیشتی بسیاری دست به گریبان بوده و در یکی از آخرین گفت‌وگوهایش با رسانه‌ها به دریافت حقوق 300هزارتومانی از صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش اشاره کرده است. کارگرجم سال‌هاست با بیماری سرطان مبارزه می‌کند و برای تامین هزینه‌های درمانش مسافرکشی می‌کند.

 غلام وفاخواه

وفاخواه بازیکنی است که به‌عنوان یار کمکی برای دو تیم تاج و پرسپولیس بازی کرد اما هرگز بازیکن دائمی این دو تیم نبود. او به‌عنوان یار کمکی در جام دوستی برای پیکان بازی کرد و با 2گلی که در فینال به ثمر رساند باعث قهرمانی این تیم شد. غلام وفاخواه در فینال پرماجرای سال1349هم به‌عنوان بازیکن کمکی تاج به میدان رفت و در واپسین دقایق بازی گل تساوی را وارد دروازه هاپوئل کرد.او بعد از پایان دوران فوتبالش دفتر خدمات هوایی و مسافرتی تاسیس کرد و هم‌اکنون مدیریت آن را برعهده دارد.

 کارو حق وردیان

ستاره ارمنی‌تبار تاج فوتبالش را از تیم آرارات تهران شروع کرد اما مثل بسیاری از فوتبالیست‌های ارمنی‌تبار به تاج پیوست و به یکی از بازیکنان تأثیرگذار تاریخ این باشگاه بدل شد. کارو حق وردیان هیچ‌گونه فعالیت فوتبالی ندارد و در ایالت گلندل آمریکا برای خودش بیزینس دارد. او در 73سالگی روزهای آرامی را سپری می‌کند و معمولا به گفت‌وگو با رسانه‌ها تن نمی‌دهد. او از سال 1970تا 1975برای تیم ملی ایران هم بازی کرد و جزو معدود بازیکنان ارمنی است که با تیم ملی ایران قهرمان جام‌ملت‌های آسیا شده است.

 جواد قراب

هواداران قدیمی استقلال جواد قراب را با شوت‌های سنگین و سرکشی که معمولا به گل بدل می‌شد می‌شناسند. قراب بعد از پایان دوران فوتبالش به‌عنوان دستیار منصور پورحیدری و ناصر حجازی فعالیت کرد. او هرازگاهی هم به‌عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره این باشگاه فعالیت کرده است. جواد قراب مدتی هم به‌عنوان سخنگوی باشگاه استقلال فعالیت کرد اما این روزها از پست‌های مدیریتی هم دور شده و هیچ‌گونه فعالیت فوتبالی ندارد.

 علی جباری

کاپیتان سال‌های دور تاج بارها در مصاحبه‌هایش ادعا کرده که تنها سلطان فوتبال ایران است و اسطوره تیم رقیب را به چالش کشیده است. علی جباری کارمند وزارت دفاع بود و هم‌اکنون بازنشسته این وزارتخانه است. او ازجمله بازیکنان قدیمی تاج است که در تغییر نام این باشگاه به استقلال نقش اساسی ایفا کرد و موجب ادامه حیات این باشگاه در سال‌های بعد از انقلاب شد. جباری در چند دوره کوتاه هم به عضویت هیأت مدیره باشگاه استقلال درآمد. او در یک دهه اخیر هر دو فرزندش را از دست داده است.

 فریدون معینی

فریدون، برادر بزرگ‌تر مسعود معینی که به‌عنوان بازیکن کمکی از پرسپولیس به تاج پیوست تا این تیم را در فینال جام باشگاه‌های آسیا در سال1349 همراهی کند فارغ التحصیل دانشسرای عالی است و جزو بازیکنان و مربیان تحصیل‌کرده فوتبال ایران است. فریدون معینی در سال1355 و در 30سالگی با فوتبال وداع کرد و در سال‌های بازنشستگی عضو هیأت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شد. او در 75سالگی هنوز هم مشغول تدریس است و علاوه بر عضویت در کمیته فنی فدراسیون فوتبال در دانشگاه خوارزمی
تدریس می‌کند.

 غلامحسین مظلومی

بعد از قهرمانی استقلال در سومین دوره جام باشگاه‌های آسیا غلامحسین مظلومی با 5گل زده به‌عنوان بهترین گلزن این مسابقات شناخته شد و کنفدراسیون فوتبال آسیا او را به‌عنوان بهترین بازیکن این مسابقات هم انتخاب کرد. مظلومی بعد از پایان دوران فوتبالش مدرک مربیگری B اروپا را گرفت و در سال1367 سرمربی استقلال شد.او بعدها در بسیاری از تیم‌های باشگاهی ایران مربیگری کرد و در سال1368 به‌عنوان سرمربی تیم امید ایران هم انتخاب شد. غلامحسین مظلومی در آبان 1393و در 65سالگی پس از 2سال مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید