• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127557
+
-

ضربه سنگین کرونا بر بازار کار دنیا

بازار
ضربه سنگین کرونا بر بازار کار دنیا


صندوق بین‌المللی پول در گزارشی درباره چشم‌انداز بازار کار دنیا در عصر کرونا می‌گوید: به‌رغم سازگاری‌های چشمگیر و حمایت‌های سیاسی قابل توجهی که در بسیاری از اقتصادها انجام شده، آشفتگی اقتصادی و جابه‌جایی بازار کار ناشی از شوک همه‌گیری کووید-19، همچنان ادامه دارد و تأثیر نابرابری بر کارکنان و کارگران داشته است.
این گزارش نشان می‌دهد: با شیوع کرونا جوانان و افراد کم‌مهارت که قبلا نیز نرخ بیکاری بالاتری داشتند، بیش از سایرین تحت‌تأثیر همه‌گیری قرار گرفته‌اند. به‌گفته این نهاد، سیاست‌های حفظ اشتغال می‌تواند به کاهش جداشدن شاغلان، به‌ویژه برای افراد کم‌مهارت کمک کند و اقدامات برای حمایت از جابه‌جایی مجدد نیروی کار می‌تواند چشم‌اندازهای کاریابی را افزایش دهد. این نهاد بین‌المللی می‌گوید: کرونا باعث سرعت گرفتن نابرابری در بازار کار بین گروه‌های جمعیتی شده و این شوک به بخش‌هایی که نسبت به اتوماسیون آسیب‌پذیرتر هستند، ضربه بزرگ‌تری را وارد کرده و در اقتصادهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، به‌طور متوسط، بیکاری زنان نسبت به مردان افزایش بیشتری را تجربه کرده درحالی‌که در اقتصادهای پیشرفته تفاوت زیادی بین تغییرات مزبور برای 2 گروه جنسی ندارد هرچند رکود ناشی از همه‌گیری احتمالا هزینه‌های قابل توجهی برای افراد بیکار شده، به‌خصوص نیروی کار با مهارت پایین دارد.
صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: به‌طور متوسط، کارکنانی که مجدداً در حرفه‌هایی متفاوت با تجربه شغلی قبلی خود مشغول می‌شوند، با کاهش 15درصدی متوسط درآمد همراه خواهند شد و نیروهای کار با مهارت پایین به‌احتمال زیاد در زمان رکود اقتصاد بیکار خواهند شد و افرادی که دنبال تغییر شغل باشند هم باید در انتظار رنج کاهش درآمد باشند.
این گزارش می‌افزاید: سیاست‌های حفظ اشتغال مانند درنظرگرفتن یارانه دستمزد و برنامه‌های کاری کوتاه‌مدت در کاهش شاغلان مؤثر هستند، اما برای یک شوک گذرا و نامتقارن نظیر تأثیر متفاوت قرنطینه یا افزایش شدید فاصله اجتماعی بر بخش‌ها، سیاست‌های حفظ اشتغال در کاهش بیکاری و ارائه بیمه درآمدی کوتاه مدت بسیار قدرتمند عمل می‌کند. افزون بر اینکه برای یک شوک دائمی ازجمله تغییر دائمی تقاضا در بخش‌های مختلف یا کاهش بهره‌وری در برخی از بخش‌ها، سیاست‌های تخصیص مجدد نیروی کار که باعث ایجاد شغل می‌شود، عملکرد بهتری در طولانی مدت دارد و به رسیدن به تعادل مجدد سرعت می‌بخشد.
براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، درصورتی که شوک ترکیبی از مولفه‌های شوک ناپایدار و دائمی باشد، بسته سیاستی که همزمان با فراگیری فاصله اجتماعی، به‌دنبال حفظ اشتغال است و پس از رفع آن، به تخصیص مجدد نیروی کار می‌پردازد، بهتر می‌تواند پویایی بیکاری را کاهش دهد.
به‌گفته این نهاد بین‌المللی، در اقتصادهای پیشرفته، شدیدترین افت در حوزه بازرگانی عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، حمل‌ونقل، اسکان و اقامت و خدمات مواد غذایی، هنر و سرگرمی بوده که نسبت به بحران‌های پیشین طی 50سال گذشته، که عمدتاً صنعت ساخت‌وساز بیشترین اثر منفی را متوجه شده بودند، متفاوت است البته برخی بخش‌ها، مانند اطلاعات و ارتباطات، مالی و بیمه طی دوره همه‌گیری افزایش اشتغال را تجربه کرده‌اند.
صندوق بین‌المللی پول با ارزیابی سیاست‌های حمایتی دولت‌ها بر نابرابری درآمدها می‌گوید: با تمرکز بر فقیرترین نیروهای کار در یک پنجم پایانی توزیع درآمدی اولیه، روشن است که اینگونه افراد بیشترین بهره را از سیاست حمایتی حفظ اشتغال، به‌خصوص در کوتاه‌مدت، دریافت می‌کنند و بسته‌های سیاستی حتی در میان‌مدت برای این افراد عملکرد بهتری دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید