• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127522
+
-

پیروز حناچی در جلسه شورای شهر تهران و در قالب ارائه گزارش عملکرد سال99 اعلام کرد

39کیلومتر خط مترو و 26ایستگاه جدید برای تهرانی‌ها

شهردار
39کیلومتر خط مترو و 26ایستگاه جدید برای تهرانی‌ها

شهردار تهران که دیروز با دوچرخه از محل سکونت به خیابان بهشت آمده بود، در صحن پارلمان شهری پایتخت حضور یافت تا خلاصه گزارشی از اقدامات انجام‌شده طی سال‌1399 را ارائه و سپس به اقدامات صورت‌گرفته برای ریل‌گذاری توسعه تهران در مسیر صحیح اشاره کند. مواردی که پیروز حناچی در جلسه شورا گفت را در ادامه می‌خوانید.

ورود به سال1400 قطعا نقطه عطفی در تاریخ معاصر تهران خواهد بود و همانطوری که امروز به وقایع سال1300 مراجعه می‌کنیم در آینده هم نسبت به این روزها همین نگاه می‌شود. اگر مروری کوتاه بر سال99 داشته باشیم و ببینیم چه اقداماتی در مدیریت شهری پایتخت انجام دادیم، باید بگویم به‌طور قطع سال گذشته یکی از سخت‌ترین سال‌های نظام مدیریت شهری بعد از انقلاب اسلامی بود که پشت‌ سر گذاشتیم. تورم شدید که تأثیر خود را بر افزایش بهای خدمات در شهر گذاشته بود و همراهی آن با کاهش درآمدها و شرایط کرونایی، ازجمله شرایطی است که بر مدیریت شهری غالب بود.
در کنار همه سختی‌ها و مشکلات، رعایت انضباط مالی و فیزیکی در شهر را انتخاب کردیم و به‌ خاطر قول‌هایی که به مردم دادیم، امسال که سال انتخابات و تغییر است باید تلاش کنیم این نگاه ادامه پیدا کند؛ فارغ از اینکه چه‌کسی مدیر شهر انتخاب می‌شود. امیدواریم هر کسی که مدیر شهر می‌شود این نگاه را تعقیب کند، چراکه این ریل گذاشته شده است.

   بیش از 90درصد بودجه محقق شد
اگر بخواهیم اشاره‌ای کوتاه به اقدامات سال99 داشته باشیم می‌توان گفت که تا اوایل اسفند حدود 77درصد بودجه نقد و غیرنقد محقق شد ولی در روزهای آخر سال هم به خاطر منابع مالیات ارزش افزوده و اتفاقاتی که در تحقق بودجه غیرنقد افتاد، تحقق بودجه را بالای 90درصد نشان می‌دهد که البته بخشی از درآمد به‌ویژه درآمدهای غیرنقد هنوز در سامانه ننشسته که در این صورت آمار بیشتر می‌بود. همچنین در واپسین روزهای سال گذشته مسئله اوراق مشارکت سال99 با عاملیت بانک شهر را حل کردیم و در جلسه‌ای که با مسئولان بانک مرکزی برگزار شد موضوع عاملیت بانک شهر پذیرفته شد.

   تلاش برای بورسی شدن همشهری و شهروند
طبق قولی که دادیم سال گذشته موضوع بورسی شدن مؤسسه همشهری و شرکت شهروند را پیگیری کردیم. شرکت شهروند مشکلات کمتری برای ورود به بورس دارد اما مؤسسه همشهری به‌دلیل زیان انباشته‌ای که از قبل داشته، مشکلات بیشتری دارد.

   بهره‌برداری از 24 رام قطار و ساخت یک رام قطار ملی
یکی از تحولات سال گذشته در حوزه حمل‌ونقل مربوط به مترو است و میزان افتتاح تعداد ایستگاه‌های مترو و بهره‌برداری از خطوط قابل توجه بوده است. بهره‌برداری از 39کیلومتر خط مترو و 26ایستگاه جدید، بهره‌برداری از 7.5کیلومتر خط6 و افتتاح ایستگاه‌های جدید شهید ستاری، تربیت مدرس، یادگار امام، اشرفی‌اصفهانی در خط6 و ایستگاه‌های امیرکبیر، برج میلاد، دولاب، قیام و آهنگ در خط7، موارد مهمی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد. همچنین طبق قولی که داده بودیم هیچ‌کدام از ایستگاه‌ها را بدون مناسب‌سازی‌ افتتاح نکردیم. به همین دلیل سال گذشته 104دستگاه پله برقی و 57آسانسور در ایستگاه‌ها نصب و بهره‌برداری شدند. از اقدامات مهم دیگر می‌توان به بهره‌برداری از 24رام قطار که 168واگن یک طبقه دارد و یک رام قطار 3واگنه ملی که عملیات ساخت آن، سال گذشته به اتمام رسید و فردا با حضور رئیس‌جمهور رونمایی می‌شود، اشاره کرد. انتشار اوراق مشارکت به مبلغ 3750میلیارد تومان و 3هزار میلیارد اوراق مشارکت بابت اورهال کردن ناوگان مترو هم کارهای دیگری هستند که سال گذشته پیگیری و انجام شدند.

   وضعیت اتوبوسرانی و تاکسیرانی بهبود پیدا کرد
ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد که سال گذشته موفق شدیم با اضافه کردن120دستگاه اتوبوس و 120دستگاه مینی‌بوس تا حدودی به بهبود این ناوگان کمک کنیم. همچنین بازسازی 555دستگاه اتوبوس دوکابین و نوسازی 4هزار و 332دستگاه تاکسی هم انجام شده است. توسعه سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل اقدامی بوده که از طریق این سامانه تا حدودی به بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی کمک شده است.

   بهره‌برداری از بزرگراه نجفی رستگار و 700تن آسفالت‌ریزی با قیمت 50درصد ارزان‌تر
طرح‌های عمرانی متعددی در سال گذشته اجرا شده است که اهم آنها بهره‌برداری از بخش آخر بزرگراه شهید نجفی رستگار به طول 7کیلومتر و تبدیل خیابان استاد معین به خیابان اجتماعی بوده است. خیابانی که با اجرای طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه مورد توجه شهروندان منطقه9 و سایر پایتخت‌نشینان قرار گرفته است. افتتاح بال غربی زیرگذر گلوبندک هم  اواخر سال گذشته محقق شد و تا خرداد1400 بال شرقی بهره‌برداری می‌شود. اجرای پروژه‌های هیدرولیکی شهر که به‌صورت فیزیکی قابل مشاهده نیستند اما مشکل آب‌ماندگی در زمان بارندگی‌ها را برطرف می‌کنند و با اجرای این پروژه دیگر مشکل آبگرفتگی شدید را در میدان آزادی نخواهیم داشت. موضوع دیگر کاهش هزینه‌ها در استفاده از آسفالت بود که سال گذشته تلاش کردیم در طرح‌های عمرانی از آسفالت‌های شرکت‌های خود استفاده کنیم. حدود 700هزار تن آسفالت استفاده شد که 50درصد ارزان‌تر از شرکت‌های بخش خصوصی بوده است. پیگیری محور قطار تهران-تبریز به طول 9کیلومتر، باغ نیایش در خیابان علامه، پل باغ خیالستان زندگی در محله سبلان هم از اقدامات دیگر مدیریت شهری در سال گذشته بوده‌اند.

   مسیرهای دوچرخه 300کیلومتر توسعه یافت
سال گذشته ساخت مسیر دوچرخه در دستور کار بود و موفق شدیم حدود 300کیلومتر مسیر پیاده و دوچرخه را توسعه دهیم؛ موضوعی که سازمان بهداشتی جهانی هم روی آن تأکید دارد، چراکه در شرایط کرونایی یکی از راهکارهایی که می‌توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد موضوع دوچرخه است و از این‌رو خیلی از شهرهای جهان بحث مسیر دوچرخه را با جدیت پیگیری می‌کنند و ما هم بر حسب وظیفه این کار را انجام دادیم.

   امکان استفاده از تسهیلات دولت برای نوسازی بافت فرسوده فراهم شد
سال گذشته به همت همکاران در حوزه شهر‌سازی‌ هم اقدامات خوبی صورت گرفت که می‌توانم به پروژه فداییان اسلام اشاره کنم که بعد از سال‌ها موفق شدیم بحث افزودن بافت‌های فرسوده در کمیسیون ماده5 و شورای‌عالی شهر‌سازی‌ را به تصویب برسانیم و از این‌رو بخش‌هایی که شرایط اضافه‌شدن به بافت فرسوده را داشتند امکان استفاده از تسهیلات دولت را برای نوسازی این بافت‌ها پیدا کردند. ساماندهی نفرآباد شهرری با نگاه معماری ایرانی‌اسلامی، محله کن و فرحزاد  هم به تصویب رسید. نگاه جدید به میدانگاه‌های شهری و بهره‌برداری از آنها، اقدام دیگری بود که امیدوارم این موضوع با شدت و جدیت پیگیری شود. بازنگری در طرح تفصیلی محدوده 108هکتاری برج میلاد و گود خطرناک برج و شیوه بارگذاری آن هم در این طرح دیده شد و ابلاغ طرح تفصیلی منطقه22 از دیگر اقدامات در حوزه شهر‌سازی‌ بود که به‌نوعی می‌توان از آنها به نیکی یاد کرد.

   نخستین بودجه‌‌ریزی خاص و کاهش نیروی انسانی
 شیوه بودجه‌ریزی سال1400 در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه، کار بزرگی بود که برای نخستین‌بار انجام شد و تحولات زیادی به‌وجود آورد. همچنین ارزیابی عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها به ‌صورت علمی و کاهش نیروی انسانی به زیر 60هزار نفر از اتفاقات خوشایند است.

   در گیر فضای انتخاباتی نخواهیم شد
 سال99 با وجود همه مشکلات و شرایط سخت، سال پربرکتی بود؛ از این‌رو که توانستیم با حمایت شما اعضای شورای شهر، در آستانه انتخابات با آرامش شهر را اداره کنیم و امسال هم همین کار را خواهیم کرد و درگیر فضای انتخاباتی نخواهیم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید