• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12752
+
-

بارش‌های بهاری در راه است

آقای هواشناس
بارش‌های بهاری در راه است

محمد‌ اصغری:

نخستین ماه سال به گونه‌ای رو به پایان است که طی این مدت در بین مراکز استان‌ها، خرم آباد،ایلام،سنندج،یاسوج، ارومیه و کرمانشاه به  نوبت رکورددار کسب بارش‌ها بودند. از این بابت به ترتیب شهرهای ایوان، پیرانشهر، ایذه، کوهرنگ، مریوان، کامیاران، اسلام آبادغرب و آبدانان بیشترین میزان بارندگی‌ها را تا این لحظه از آن خود کردند.

مقدار بارندگى‌ها در این بازه زمانى  درتهران ٤٢ میلیمتر  بوده‌است. امروز برخلاف روزهای گذشته در اغلب استان‌ها ساعت‌های آرامی را شروع کردیم.  نقشه‌ها نشان می‌دهند که احتمال وقوع رگبار و رعدوبرق با توجه به رطوبتی که از روزهای گذشته،در هوا باقی مانده در منتها الیه نوار شرقی یعنی شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی، به‌خصوص در ساعات بعدازظهر وجود دارد. ضمن این که با وزش بادهای غربی، آب‌های جنوبی امروز  و فردا همچنان  خروشان خواهند بود. از فردا غروب از سمت نوار غربی کشور باید منتظر رخنه موج جدیدی از بارش‌ها باشیم.

به نظر می‌رسد که اولین مقصد سامانه بارشی جدید به ترتیب استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، خوزستان و همدان باشد که احتمالا همراه با هوای سرد خواهد بود. در  نقاط عرضی بالاتر اردبیل و  دست‌کم نیمه غربی سواحل خزر هم هوای بارانی خواهند داشت.روز شنبه ابرهای باران‌زا در آسمان زنجان، مرکزی، قزوین، تهران  و بوشهر  هم نمودار می‌شوند و  بعدازظهر شنبه علاوه بر شدت یافتن بارش‌ها در استان‌هایی که اشاره شد، در نقاط شمالی سمنان، نیمه شرقی کرانه‌های خزر،  خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، اصفهان،  قم، لرستان وچهارمحال و بختیاری باید  منتظر وقوع بارندگی بود. از یکشنبه فارس، کهگیلویه و بویراحمد و به شکل ضعیف‌تر،خراسان جنوبی و یزد هم به این جمع افزوده‌خواهند شد. دوشنبه این موج از کشور خارج  خواهد شد.

از سه‌شنبه دوباره باید انتظار ظهور سامانه بارشیِ جدیدی را از سمت غرب و با شدت بیشتر داشته باشیم. با توجه به سرعت بالای این موج ریزش‌های ناشی از آن عمدتا به شکل بهاری و رگبار خواهد بود. در بازه زمانی دوشنبه تا چهارشنبه هوای مشهد ابری و احتمالا گاهی به شکل خفیف رگباری خواهد بود. در شیراز بین روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه دست‌کم یک بار شاهد باران خواهیم بود. از شنبه تا دوشنبه زمینه برای وقوع باران در تهران مهیاست.در نیمه نخست هفته آینده مهمترین پدیده در اصفهان وزش باد  خواهد بود. هموطنان در بندرعباس روزهای آرامی را پیش رو خواهند داشت.هوای تبریز و کرمانشاه  از جمعه آخر وقت تا دوشنبه گاه به گاه بارانی خواهد بود.

اوج این ناپایداری‌ها در این دو شهر روز یکشنبه رخ  خواهد داد. هوای اهواز شنبه و یکشنبه گرد و غبارآلود خواهد بود، اما از بعدازظهر یکشنبه همزمان با بارندگی، شرایط هوا در این شهر بهتر خواهد شد.هوای رشت از جمعه بعدازظهر تا پایان هفته ابری و گاهی بارانی  خواهد بود. ضمن این که میزان سرعت باد جنوبی این شهر امروز بارز است. کرمانى‌های عزیز احتمالا دوشنبه باید منتظر رگبار باران باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید