• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127445
+
-

حذف زیرنویس از فیلم زندگی یک ناشنوا

زندگی پدیا/ ماسک، مد، مبارزه

زندگی پدیا/ ماسک، مد، مبارزه

سپیده فاتح‌نعمتی

امروز دقیقاً 469روز است که زندگی برای برایان تراورس ساکت‌تر شده است. او یک ناشنوای آمریکایی ساکن فلوریداست که تا پیش از شیوع کرونا و ظاهر شدن یک ماسک روی صورت مردم به وسیله لب‌خوانی می‌توانست با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند و سکوت طاقت‌فرسای اطرافش را بشکند، اما حذف این زیرنویس از فیلم زندگی او به وسیله ماسک، تهدیدی بود که برایان توانست از آن یک فرصت بسازد.
ماجرا از سوم جولای سال 2020میلادی آغاز شد که او برای نام‌نویسی پسرش به مدرسه والاس رفته بود. این پدر ناشنوا در این‌باره می‌گوید: «تمام مدت‌ چشم‌هایم دنبال لب‌های زمخت آقای مدیر بود، اما از پشت ماسک هیچ‌چیزی نمی‌دیدم و بنابراین سکوتی مرگبار میان من و او حاکم شده بود. از او خواستم تا ماسکش را بردارد، اما مدیر مدرسه قبول نکرد.»
برایان که از پس نام‌نویسی فرزندش برنیامده بود از این تهدید استفاده کرد و با کمک اطلاعات همسرش که پرستار بیمارستان است شروع به دوختن ماسک‌های خاص ناشنوایان کرد؛ ماسک‌هایی که با داشتن یک لایه شفاف در قسمت لب‌ها دریچه‌ای نو برای ارتباط ناشنوایان و کم‌شنوایان با دنیای پیرامون باز کرد. او به این درآمد جدید بسنده نکرد. 
از آنجا که چند‌ماه بعد ماسک به سرعت به دنیای مد وارد شده بود، برایان از این فرصت نیز استفاده کرد و محصولاتش را به مهد مد جهان یعنی پاریس هم فرستاد. ماسک حالا مانند کمربند، کراوات و دستمال گردن جزیی از دنیای پرزرق و برق مد شده بود. پاریسی‌ها ماسک‌هایی با طرح‌های فشن و حتی جواهرنشان سفارش می‌دادند. در احمدآباد هند هم زنان خانواده‌های ثروتمند این کشور که شمارشان کم هم نیست، ماسک‌های دوخته شده با پارچه‌های ابریشم و دارای رنگ‌های تند سفارش می‌دهند. برایان که تمام ماسک‌هایش مطابق پروتکل‌های بهداشتی دوخته می‌شود به مشتری‌ها توصیه می‌کند حتما از ماسک طبی به‌عنوان لایه اول و از ماسک‌های او به‌عنوان وسیله‌ای تزیینی و لایه دوم استفاده کنند.
او اکنون با برطرف کردن مشکل بخار گرفتن ماسک‌های پنجره‌ای (ماسک‌های دارای لایه شفاف در قسمت دهان) به‌دنبال فتح بازار ماسک‌های کانسپچوآل Conceptual یا مفهومی است. ماسک‌های مفهومی که دارای شعار یا طرحی مفهومی هستند بیشتر در کمپین‌ها و تجمع‌های اعتراضی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نمونه نخستین‌بار در کلمبیا زنی برای اعتراض به خشونت پلیس، روی ماسکش نوشته بود: «مردم تسلیم نشوید». برایان قصد دارد شعار‌های زیست‌محیطی را به طرح‌های ثابت ماسک‌های مفهومی‌اش بدل کند تا در سال‌های آتی با کاهش مشتری روبه‌رو نشود؛ سال‌های کرونایی که به پیش‌بینی کارشناسان ممکن است بین 2تا 5سال دیگر به طول انجامد و با صدای چرخ‌خیاطی برایان سکوت اطراف او را بشکند.

برایان تراورس ناشنوایی که تهدید کرونا را تبدیل به فرصتی اقتصادی کرد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید