• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127447
+
-

خاطرات یک کتابفروش/ کتابفروشی یا پایانه مسافربری؟

خاطرات یک کتابفروش/ کتابفروشی یا پایانه مسافربری؟

محمدمهدی بیگلری

 سلام بر سال جدید؛ سلام بر سال‎های جدید؛ سال‎هایی که تا 100سال با 1400شروع می‎شوند. اشکال ندارد اگر هنوز عادت نکردید و می‎نویسید مورخ 1399، وقت زیاد داریم تا عادت کنیم به تاریخ‎هایی که با یک و چهار شروع می‎شوند. به اندازه 100سال فرصت هست.
سلام خوانندگان صفحه آخر همشهری. سال نو مبارک. سال خود را چگونه آغاز کردید؟ کدامتان سفر رفتید؟ به کتابفروشی‌ها هم سر زدید؟ یا با سفرنامه به سفر رفتید؟ از صحراهای ایران عبور کردید؟ جاده ابریشم را با راهب بودایی ژاپنی قدم زدید؟ چرخی در استانبول زدید؟ مراکش، کنیا یا حتی تاجیکستان؟ به تاریخ سفر کردید یا سفر رسمی دیپلماتیک داشتید به عالم سیاست؟ سفر عرفانی داشتید یا هفت اقلیم هنر را رکاب زدید؟ رفتید سمت خیال و چادر زدید و پَر و بال سبک کردید؟
سفر واژه‎ها، سفر به دنیاهاست؛ به همه جای دنیا و به همه دنیاها. محدود به این دنیا هم نیست.
و کتابفروشی؛ پایانه مسافربری این سفرها.
فرقی نمی‎کند سفر درون‎شهری باشد یا خارجی، آفاق و انفسی باشد یا تور دسته‌جمعی، همه جور بلیتی دارد؛ حتی سفر به کره مغز.
در این فراغت آغازین، از پیچ و خم گردنه‌های مغزتان به سلامت عبور کردید؟
راستش را بگویید! چند نفرتان سراغ کتاب‎های چین و چین‎شناسی را گرفتید؟
چند نفرتان مشغول کرونانوشته‌ها شدید؟ مافیا بازی کردید یا منچ و مارپله؟ جوجه را با دستور رُزا منتظمی در پیاز و آبلیمو خواباندید یا از سیر تا پیاز را با سلیقه نجف دریابندری در مستطاب آشپزی تدارک دیدید؟
راستش تعطیلات به ما که خوش گذشت. تعطیل نبودیم و از دیدن و معاشرت با شما لذت بردیم و همه این خوشگذرانی‎ها را با شما تجربه کردیم.
خب، برای شروع بهتر است از همین اول سال، یکی دو تا خبر هم بدهیم. «آناکارنینا» یا به قول مترجم «آنّاکاری‎نینا» پس از چند سال جنجال با ترجمه حمیدرضا آتش‎برآب و همکاری یلدا بیدُختی‎نژاد چاپ شد و به بازار آمد. «جنایت و مکافات» و «ابله» با ترجمه زنده‎یاد مهری آهی بعد از مدت‎ها تجدید چاپ شد و شب عید آمد به کتابفروشی‎ها. سلام بر قفسه‎های کتاب. با احترام سال نو مبارک.

این خبر را به اشتراک بگذارید