• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127443
+
-

انجامش بده /تماشا/ سیمای کودکان کار در «پشت شیشه»

مطهره کشاورز محمدیان

 نگاه‌های خسته، صورت های سرخ از سیلی سرد زمستان و آفتاب تموز تابستان، کودکانی با رویاهای گمشده و کودکی‌های تبعید شده در چهارراه‌های کار، قصه تکراری بچه‌هایی که سهم اندکی از فراغت زندگی نصیب شان شده، عضو هیچ باندی نیستند و بیشترشان به‌دلیل فقر اقتصادی خانواده و از سر اجبار برای کسب قوت لایموت راهی خیابان‌ها می‌شوند.
مستند اجتماعی «پشت شیشه» به کارگردانی صابر‌الله دادیان با نگاهی بر زندگی این گروه از بچه‌ها ساخته شده، کودکانی که سیمای ثابت شهرند و به‌گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی، حذفشان با توجه به شرایط بد اقتصادی خانواده‌ها ممکن نیست و نباید هم آنها را نادیده گرفت.
بخش‌های مهمی از این مستند در مدرسه «صبح رویش» تصویربرداری شده؛ نخستین مدرسه کودکان کار ایران با شعار«جایی برای کودکی کودکان کار» که تلاش اش تبدیل کودکان در معرض آسیب و بازمانده از تحصیل به شهروندانی مطلوب و مؤثر برای آینده است.
«پشت شیشه» ضمن یادآوری این نکته که طبق ماده ۷۹ قانون کار، «به کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام (پسر و دختر)‌ ممنوع است» و کار کودک پذیرفته شده نیست، سعی دارد نگاهی واقعی به این پدیده اجتماعی داشته باشد و می‌کوشد تا نشان دهد که آسیب های اجتماعی امروز حاصل بی‌توجهی به کودکان در معرض آسیب دیروز هستند و نباید به نیازهای این گروه از جامعه بی‌تفاوت بود.  به‌طور خلاصه می‌شود گفت این مستند با نگاه مثبتی نه به پدیده کار کودک بلکه به زندگی بچه‌هایی ساخته شده که برخلاف تصور عامه برای باندی کار نمی‌کنند، صاحب خانواده‌های منسجمی هستند و شرایط بد اقتصادی آنها را مجبور به‌کار کرده است. این مستند امروز ساعت 20در قالب برنامه «به اضافه مستند» از شبکه مستند پخش می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید