• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 16 فروردین 1400
کد مطلب : 127319
+
-

حواشی دنباله‌دارِ یک استعفا

ماجرای خداحافظی سعید محمد با صندلی فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به داستانی سریالی و پرحاشیه بدل شده که هر روز ابعاد ویژه‌ای می‌یابد


 دیروز هم ادامه شبهات نسبت به ابقای سعید محمد در جایگاه مشاورت فرمانده سپاه با وجود اذعان به تخلفات او از سوی معاونت سیاسی سپاه واکنش سخنگوی سپاه را به همراه داشته است؛ اینکه سردار محمد با چه تخلفاتی از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا برکنار شد و چرا همچنان در این نهاد ادامه خدمت می‌دهد. یک روز پس از طرح اظهارات معاونت سیاسی سپاه درباره برکناری فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا به دلایل انتخاباتی، سخنگوی سپاه مسئولیت حرف‌های یدالله جوانی را برعهده خودش دانست. سردار رمضان شریف به رویداد۲۴ گفت: «وقتی سخنگو چیزی را اعلام کند به اسم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ثبت می‌شود، ولی اگر یک معاون موضع‌گیری کند، الزاما موضع سپاه نیست.»
معاون سیاسی سپاه با اشاره به برداشت شکل گرفته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی مبنی بر ورود سردار سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ با حمایت سپاه به خبرگزاری فارس گفته بود: «این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است، بلکه واقعیت این است که سپاه به جد با ورود پاسداران و ازجمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرایندهای قانونی تعریف‌شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به‌دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.» رمضان شریف هم گفته: «ما می‌گوییم هر کس می‌گوید تخلف بوده باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است. برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته، اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد. شاید برداشت آقای جوانی این بوده؛ ممکن هم هست آقای جوانی اصل حرفش را تکذیب کند.»

تخلفات انتخاباتی بود
کمتر از یک‌ساعت بعد یدالله جوانی با ارسال متنی به رسانه‌ها نوشت: «نظر به برداشت‌های نادرست و بعضاً سوءاستفاده برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از پاسخ اینجانب به سؤال خبرنگار فارس درباره فعالیت‌های انتخاباتی برادر پاسدار دکتر سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) که در مسئولیت‌های گذشته، زحمات ارزشمندی کشیده‌اند به آگاهی می‌رساند، همچنان‌که از متن مصاحبه برمی‌آید، تخلف مورد اشاره، صرفاً بروز رفتارهای انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه است.» پیش از این، دفتر سعید محمد روز شنبه در اطلاعیه‌ای به سخنان جوانی واکنش نشان داده و گفته بود: «آقای دکتر سعید محمد هیچ‌گونه تخلفی درخصوص فعالیت‌های انتخاباتی خود ننموده؛ تا جایی که ایشان برای استعفای خود دلیلی همچون عدم‌شائبه حمایت و استفاده از موقعیت مسئولیت فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه را عنوان نموده است.» 23اسفندماه 99به‌دنبال صدور حکم انتصاب حسین هوشی‌سادات به‌عنوان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه، سعید محمد از فرماندهی این قرارگاه کنار رفت و همان روز به‌عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب شد. اگرچه در خبرهای رسانه‌های رسمی عنوانی از برکناری او نیامده بود و در کمترین زمان دفتر سعید محمد در بیانیه اعلام کرد که دلیل این جایگزینی استعفای محمد به‌دلیل فعالیت‌های انتخاباتی‌اش بوده است، اما خبر برکناری او به بحث جدی کاربران شبکه‌های اجتماعی بدل شد که تا به امروز هم مورد توجه قرار می‌گیرد. برکناری محمد در حد گمانه‌زنی‌های غیررسمی باقی ماند تا اینکه ادعای حدود یک هفته بعد حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه شایعات درباره سعید محمد را تأیید کرد. او به ایسنا گفت: «کنار رفتن او از فرماندهی قرارگاه خاتم به‌دلیل انتخابات نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته که قطعا این مسئله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود.» گرچه ترقی نیز به‌دلیل واکنش دفتر محمد گفت‌وگویش با ایسنا را اصلاح کرد، اما اصلاحیه او نیز خیلی ماندگار نشد و گفت‌وگو و اظهارات سردار جوانی درباره چرایی برکناری او مجددا محمد را به رأس توجه شبکه‌های خبری و اجتماعی برگرداند.
سعید محمد، ۵۲ سال دارد و از سال ۱۳۶۶ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. او از سال ۱۳۹۷به فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا رسید و تا اسفندماه 99این مسئولیت را برعهده داشت. پس از او حسین هوشی‌سادات به‌عنوان فرمانده جدید قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه منصوب شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید