شوک انتظار افزایش رسمی قیمتها به بازار خودرو
فروشندگان نبض قیمتها در بازار بیمشتری خودرو را در دست گرفتند
زمزمههای افزایش حداقل 25درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بهار امسال و تداوم عرضه قطرهچکانی محصولات خودروسازان به بازار موجب سیر صعودی قیمت انواع خودروهای داخلی و در دستگرفتن نبض بازار خودرو توسط فروشندگان شد.
به گزارش همشهری، بازار امسال خودرو در حالی به استقبال بهار رفت که کاهش شدید تقاضای ناشی از افت قدرت خرید مشتریان، نوسان نرخ ارز، افزایش ریسک سرمایهگذاری در بازار این کالای مصرفی و خروج تدریجی دلالها موجب تشدید رکود بازار شده بود. با این شرایط، معاملات بازار خودرو در بازار شب عید امسال بهشدت کاهش یافت و بهگفته فعالان صنفی با وجود رشد عرضه خودروهای دپوشده صفرکیلومتر از پارکینگها به بازار، مشتری برای خرید خودرو وجود نداشت. اما از ابتدای فروردینماه امسال انتظارات تورمی در سال جدید، زمزمههای گرانی رسمی حداقل 25درصدی با توجه به اعمالنشدن نرخ تورمبخشی 14درصدی زمستان سال گذشته و نرخ تورمبخشی اعلامنشده بهار امسال برای خودروهای پرتیراژ داخلی توسط شورای رقابت و تداوم ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو موجب شد تا برخلاف روزهای پایانی سال گذشته که دست مشتریان برای چانهزنی و تعیین قیمت خرید خودرو باز بود، بار دیگر فروشندگان تعیینکننده قیمت خودرو در حاشیه بازار شوند.
بررسی برخی آگهیهای فروش خودروهای کارکرده و صفرکیلومتر داخلی و خارجی در فضای مجازی نیز بیانگر رشد 15تا 20درصدی قیمت اینگونه خودروها در بازاری است که هنوز مشتریان رغبتی به خرید و فروش این خودروها ندارند، گرچه تجربه نشان داده که با داغتر شدن قیمت خودرو در بازار سرمایهگذاران و برخی مشتریان واقعی خودرو تمایل بیشتری به خرید و فروش در بازار دارند.
آهنگ رشد قیمتها در بازار خودرو
بررسی قیمت برخی انواع خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده داخلی در حاشیه بازار بیانگر سیر صعودی نرخ این محصولات با وجود تثبیت نرخ دلار در محدوده 24هزار تومان است.
افزایش قیمت خودرو که در 10روز نخست سال جدید آغاز شده بود، در بازار دیروز خودرو نیز تداوم یافت و در گروه محصولات سایپا قیمت پراید 111، پراید 131، پراید 132 و ساینا نسبت به روز شنبه هفته جاری افزایش یافت؛ بهنحوی که قیمت پراید111 با افزایش 3میلیون تومانی به 129میلیون، پراید131 با افزایش 4میلیون تومانی به 112میلیون، پراید132 با افزایش یک میلیون تومانی به 114میلیون و ساینا با افزایش 2میلیون تومانی به 142میلیون تومان رسید. بررسی قیمتهای درجشده در آگهیهای فروش سایتها نشان میدهد که در نیمه نخست فروردینماه امسال قیمت سمند LX از 185تا 197میلیون، پژو۴۰۵ GLX دوگانهسوز از 182 تا 189میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ۲ از 185تا 205میلیون و تیپ۵ این خودرو در محدوده قیمتی 253 تا 258میلیون، رانا 203تا 208میلیون، راناپلاس 230تا 235میلیون و دنا در محدوده قیمتی 255 تا 268میلیون تومان اعلام شد.
در گروه محصولات سایپا نیز نرخ برخی خودروها طی 15روز گذشته سیر صعودی داشته است بهنحوی که در آگهیهای فروش خودرو در فضای مجازی سایپا۱۱۱ از ۱۲۳ تا 129میلیون و 500هزار، سایپا۱۳۱ از ۱۰۶ تا 112میلیون، ساینا از ۱۳۰ تا 142میلیون، تیبا اسایکس از ۱۱۴ تا ۱۲۴میلیون، تیبا۲ ایایکس از ۱۲۶ تا ۱۳۴ میلیون و کوییک دندهای از ۱۳۸ تا 146میلیون و کوییک R با افزایش 5تا 7میلیون تومانی قیمت از 142میلیون به 148میلیون تومان تعیین شده است. این در حالی است که رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به تداوم تعطیلی بازار خودرو با وجود آغاز بهکار اکثریت مشاغل از ابتدای هفته جاری، این افزایش قیمتها را ناشی از تعیین قیمتهای افزایشیافته خودرو در سایتهای فروش فضای مجازی قلمداد کرده است.
با این شرایط از ابتدای سال۱۴۰۰ نسبت به آخرین روز بازار خودرو در سال۱۳۹۹، قیمت محصولات ایرانخودرو بین 5 تا ۲۲میلیون تومان و قیمت محصولات سایپا 5 تا ۱۰میلیون تومان افزایش یافته است. سعید موتمنی، با بیان اینکه اکنون معامله رسمی چندانی در بازار خودرو صورت نمیگیرد، گفت: در 15روز نخست سال1400 دارندگان خودرو قیمتهای سلیقهای را در سایتهای فروش درج میکنند. طی چند روز گذشته در سال جدید دارندگان خودرو با قیمتهای دلخواه، خودرو خود را آگهی میکنند اما این اعمال سلیقه را نمیتوان مبنای واقعی تعیین قیمتها در بازار خودرو دانست.
شوک قیمتگذاری بهاری خودرو به بازار
انتظارات تورمی در شرایطی موجب سیر صعودی قیمت خودروهای داخلی در بازار شده بود که با اظهارنظر رئیس شورای رقابت مبنی بر انتظار این شورا برای دریافت نرخ تورمبخشی از بانک مرکزی و تصمیمگیری در مورد میزان افزایش جدید قیمت خودرو در 3ماه اول سال۱۴۰۰ تب افزایش قیمت در آگهیهای فروش خودرو فضای مجازی بالا گرفت.
رضا شیوا، با تأکید بر اینکه در نهایت براساس نرخ تورمبخشی، قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نیز تغییر خواهد کرد، افزایش قیمت خودرو در 3ماه نخست امسال را قطعی دانست و گفت: تا ابتدای سال1400 بهمدت 6ماه هیچ افزایش قیمتی برای خودروهای پرتیراژ داخلی نداشتیم چراکه طی 3ماه آخر سال بهدلیل اینکه نرخ تورمبخشی خودرو پایین بود، شورا با افزایش قیمت این خودروها موافقت نکرد.
او با بیان اینکه با توجه به نرخ تورمبخشی خودرو قطعا طی 3ماه نخست امسال افزایش قیمت در خودروهای پرتیراژ داخلی را شاهد خواهیم بود، افزود: طی 3ماه پایانی سال99 که شورای رقابت مجوز افزایش قیمت به خودروسازان نداد و تورمبخشی خودرو حدود 14درصد بود که بهدلیل اینکه 3ماه قبل از آن شورا با افزایش 30درصدی قیمتها موافقت کرده بود، میزان افزایش تورمبخشی 14درصدی 3ماه پایانی سال گذشته را در تعیین قیمت این خودروها اعمال نکردیم.
ما در بهار امسال این میزان نرخ تورم بخشی را به علاوه رقم زمستان یکجا به قیمت خودرو اضافه میکنیم. شیوا در مورد نحوه قیمتگذاری محصولات جدید خودروسازان مانند تارا و شاهین توسط شورای رقابت، افزود: هنوز مشخصاتی از خودرو تارا بهدست شورای رقابت نرسیده و باید اطلاعات آن توسط شرکت خودروسازی ارائه شود، این اطلاعات را به کلینیک خودرو میفرستیم و قیمت خودروهای جدید توسط متخصصان حرفهای مشخص میشود که در نهایت نظرشان را به شورا ارائه کرده و شورا آن را تأیید میکند.
او در مورد تردد برخی محصولات جدید خودروسازان مانند تارا در خیابانها با وجود مشخصنشدن قیمت رسمی این خودروها توسط شورای رقابت، گفت: ایرانخودرو هنوز هیچ اطلاعاتی از تارا به شورای رقابت نداده و ممکن است این عرضهای که صورتگرفته برای کشف قیمت توسط خود خودروساز باشد یا شاید این خودرو را به بازار عرضه کردهاند تا بتوانند مشتری جلب کنند، اما هنوز قیمتی برای این خودرو مشخص نشده است.
هشدار قطعهسازان به کاهش تیراژ
سیر صعودی قیمت خودروها در بازار در شرایطی است که قطعهسازان با اشاره به کمبود برخی مواد اولیه مانند فولاد نسبت به کاهش تیراژ تولید قطعه و در نهایت خودرو هشدار میدهند. دبیر انجمن قطعهسازان با بیان اینکه عرضه فولاد با مشکل مواجه شده و اگر این کالا تامین نشود، قطعهای تولید نخواهد شد، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات تامین مواداولیه قطعهسازان مربوط به فولاد است چراکه فولادیها قیمت این کالا را بر مبنای دلار محاسبه کردند و عملا قیمت این کالا با افزایش نرخ دلار، ۸۰درصد گران شده است. مازیار بیگلو افزود: پیش از این قطعهسازان فولاد را به نرخ ۱۸هزار تومان خریداری میکردند اما با عرضه این کالا در بورس، قیمت آن به ۲۱هزار تومان رسید و عرضه فولاد در حالی کم شد که اکنون در کشور توان تولید ۲۵میلیون تن فولاد را داریم و نیاز کل صنعت خودرو به این محصول ۸ میلیون تن است.
او گفت: وزارت صمت برای سروساماندادن به بازار فولاد اعلام کرد که خریداران برای خرید این محصول باید ثبتنام کنند و سهمیههایی نیز برای تولیدکنندگان و تجار درنظر گرفتند که این کار عرضه فولاد را به هم ریخت، چراکه این سهمیهبندی تولیدکنندگان را دچار مشکل کرد. بیگلو افزود: بهطور مثال، یکی از شرایط عرضه فولاد این بود که واحدهایی که پرسکاری دارند، فولاد دریافت کنند و سایر واحدها اجازه دریافت فولاد را نداشته باشند که این امر موجب شده تا اکنون برخی از تولیدکنندگان که به زنجیره تولید برمیگردند، دچار مشکل شده و ورق فولادی را با قیمت دوبرابر خریداری میکنند. علاوه بر آن شرکتهای تجاری که فولاد را به قیمت آزاد در بازار میفروشند، این محصول را از بورس با دلالبازی خریداری میکنند. او گفت: اکنون قیمت دلار تثبیت شده و کل تولید فولاد مازاد نیاز، مصرف داخل است اما با این رویهای که در پیش گرفته شده، شرکتهای قطعهسازی منحل و امسال به مشکل جدی در صنعت خودرو بر خواهیم خورد.
محمد شهپری، عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان کشور نیز با بیان اینکه خودروسازان در سال گذشته با وجود رشد تولید زیان بالایی را متحمل شدند، بنابراین مهمترین مانعزدایی در سال جدید حذف قیمتگذاری دستوری خودروست، گفت: باید قیمت خودرو بهروزرسانی و در حاشیه بازار تعیین شود و همانگونه که قیمت مواداولیه و صنایع زیرمجموعهای چون فولاد مبارکه، مس باهنر، آلومینیوم و پتروشیمیها در بورس تعیین میشود، خودرو هم باید در بورس کشف قیمت شود.