• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 فروردین 1400
کد مطلب : 127283
+
-

جست‌وجوی سهمیه المپیک در اوج کرونا


مشهد روزهای آینده میزبان مسابقات بین‌المللی دوومیدانی جام امام رضا(ع) است. این نخستین تورنمنت بین‌المللی در دوومیدانی است که بعد از پیروزی انقلاب در فضای باز برگزار می‌شود. پیش از این همه تورنمنت‌های بین‌المللی دوومیدانی که ایران میزبانی کرده، در داخل سالن برگزار شده است.
سؤال این است که چه ضرورتی دارد در روزهایی که به‌خاطر شیوع گسترده کرونا بیشتر رویدادهای ورزشی لغو شده، ایران این جام را برگزار کند، آن‌هم در مشهد که هم‌اکنون وضعیت نارنجی دارد؟ هاشم صیامی، رئیس فدراسیون مشکلات مالی و گرفتن سهمیه المپیک توکیو را دلیل اصلی برگزاری این جام می‌داند.
بازی‌های المپیک توکیو از اول مرداد برگزار می‌شود و دوومیدانی فقط 2 سهمیه احسان حدادی در پرتاب دیسک و حسن تفتیان در دو 100متر را دارد. صیامی می‌گوید به‌خاطر شرایط اقتصادی به‌صرفه این بود که به جای اعزام ورزشکاران به مسابقات کشورهای دیگر، ایران میزبان باشد: «هزینه‌های اعزام ورزشکاران به خارج از کشور خیلی بالا بود به‌خاطر همین ترجیح دادیم که خودمان میزبان مسابقات باشیم. انتظار ما این است که حداقل دو سه نفر بتوانند در مشهد سهمیه بگیرند.» اما به‌نظر نمی‌رسد هزینه‌های میزبانی این جام هم کم باشد؛ چرا‌که قرار است هزینه‌های رفت و برگشت و اسکان تیم‌ها با ایران باشد. طاهر کاظمی، مدیر روابط‌عمومی فدراسیون می‌گوید: «میزبان فقط هزینه‌های تعداد مشخصی را پرداخت می‌کند. برای تامین هزینه‌ها هم اسپانسر داریم و هم اینکه شهرداری مشهد همکاری می‌کند.» کاظمی تأکید می‌کند فقط مسئله مالی نیست: «درست است که اعزام نفرات به کشورهای اروپایی هزینه‌بر است اما مسئله فقط این نیست. بیشتر کشورها هم‌اکنون در تمرینات بین‌فصل هستند و کمتر مسابقه برگزار می‌کنند. خیلی‌ها هم به‌خاطر کرونا مسابقات را لغو کرده‌اند. ما برای اینکه سهمیه بگیریم، این مسابقات را برگزار می‌کنیم.» 
فدراسیون دوومیدانی از 15کشور برای حضور در این مسابقات دعوت کرده ‌و تا امروز 11کشور با ارسال اسامی ورزشکاران، حضورشان در این مسابقات را قطعی کرده‌اند. بنگلادش، عراق، هند، پاکستان، افغانستان، قطر، ترکیه، سوریه، قرقیزستان، ارمنستان و عمان کشورهایی هستند که تیم دوومیدانی‌شان را به مشهد اعزام می‌کنند. کاظمی می‌گوید در لیست تیم‌ها نفرات شاخصی چون اشرف السیفی پرتابگر چکش از قطر، مجد غزال دونده سوری، پرتابگر نیزه پاکستانی که به‌تازگی پرتاب 86متری داشته و... حضور دارند.
فدراسیون دوومیدانی دلایل دیگری هم برای برگزاری این مسابقات دارد. یکی از این دلایل رونمایی از استادیوم امام رضا(ع) است. صیامی معتقد است که این استادیوم تنها ورزشگاه اختصاصی دوومیدانی در ایران است که استانداردهای سطح یک بین‌المللی را دارد. او می‌گوید: «این استادیوم زیبا و استاندارد و شیک است. به‌خاطر همین وقتی تقاضای برگزاری مسابقات را دادیم، 3روز بعد این مسابقات در تقویم فدراسیون جهانی ثبت شد.» 
این جام گرامیداشت علی باغبانباشی است. باغبانباشی که هم‌اکنون 98سال‌ دارد، نخستین دوومیدانی‌کاری است که برای ایران در بازی‌های آسیایی مدال طلا گرفته است. او در بازی‌های دهلی‌نو در دو 5هزار متر دوید و قهرمان شد. به‌گفته صیامی، قرار است باغبانباشی در استادیوم حاضر باشد و از او تقدیر شود.

 زنان؛ ان‌شاءالله بعداً 
روزهای 18و 19فروردین مسابقات زنان و روزهای 22و 23فروردین مسابقات مردان برگزار می‌شود. هیچ‌کدام از کشورهایی که به ایران می‌آیند، ورزشکار زن به همراه ندارند. مسابقات زنان قرار است در سطح قهرمانی کشور برگزار شود. فدراسیون امیدی ندارد که زنان بتوانند به سهمیه المپیک برسند، شاید به همین دلیل است که ترجیح داده ‌مسابقات در سطح کشوری برگزار شود نه بین‌المللی. صیامی می‌گوید: «بهتر بود که سال اول فقط مسابقات مردان در سطح بین‌المللی برگزار کنیم. امیدواریم از سال‌های آینده مسابقات زنان هم بین‌المللی شود.» 
و اما کرونا. فدراسیون طبق پروتکل‌های بهداشتی مسابقات را برگزار می‌کند. تیم‌ها با داشتن نتیجه تست منفی می‌توانند وارد ایران شوند. در بدو ورود، آزمایش دیگری از آنها گرفته می‌شود. ورزشکاران و همراهان بعد از ورود به هتل اجازه خروج ندارند. تنها جاهایی که آنها می‌توانند حضور داشته باشند، هتل و ورزشگاه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید