تغییرات مثبت جستوجوهای اینترنتی در عصر کرونا
بررسی جستوجوهای اینترنتی مردم جهان نشان میدهد بهخاطر شیوع بیماری کووید-۱۹ تغییرات مثبتی در سبک زندگی کاربران بهوجود آمده است
عمادالدین قاسمیپناه- خبرنگار
بیماری کووید-19 زندگی ما را آنگونه که شاهد هستیم تغییر داده است. هنگامی که دولتها درماه مارس ناگزیر به اجرای تعطیلیها شدند، مردم خانههای خود را به محل کار، سالنهای بدنسازی و رستوران تبدیل کردند. برای بسیاری از مردم دنیا، قدم زدن در خیابانها و حتی در بعضی کشورها، زندگی اجتماعی، به خاطرهای قدیمی تبدیل شده است. اکنون که کشورها محدودیتها را کاهش دادهاند، شهروندان دوباره از خانهها خارج شده و در محیطهای شهری حضور یافتهاند؛ اما نه مانند گذشته. طبق تحلیلهای اکونومیست براساس دادههای جستوجوی مردم جهان در گوگل، احتمالا مردم دنیا بهطور روزانه، در ماه ژوئیه 25درصد کمتر از ماه مارس از خانه خارج شدهاند.
احتیاط مصرفکنندگان ضربه سخت تری به صنایع نسبت به حوزههای دیگر وارد کرده است. با مطالعه یک مدل آماری در دادههای جستوجوی جهانی گوگل از سال2016، متوجه میشویم که جستوجوی کلمه «رستوران» (یا واژههای مشابه به زبانهای دیگر) در شرایط فعلی 17درصد کمتر از حد معمول در این دوره از سال بوده است. کافهها ممکن است عملکرد بهتری داشته باشند، زیرا جستوجو برای واژه «پاتوق» پس از 40درصد کاهش درماه مارس، درماه ژوئیه به سطح عادی رسیده است. اما جست وجوهای مرتبط با واژه «بلیت» 58درصد کاهش یافته است. روزنامه اکونومیست نتیجه این بازگشت نامتوازن سبکزندگی مردم را «اقتصاد 90درصدی» نامیده است. از آنجا که مردم برای خروج از خانه احساس آرامش کمتری دارند، دادههای گوگل نشان میدهد که آنها فعالیتهایی را که طی ماههای گذشته انجام میدادند، همچنان در خانه ادامه میدهند.
جست وجوی واژه «مخمر» برای پخت نان به سرعت افزایش یافت، بهطوریکه 280درصد درماه آوریل رشد کرد و البته در ایتالیا این میزان به 1300درصد رسید. در سراسر جهان، این میزان از آن زمان کاهش یافته است، اما هنوز 19درصد بالاتر از میزان نرمال است. واژههای دیگری که مرتبط با تغذیه هستند، الگوی مشابهی را نشان میدهند. این در حالی است که جست وجوی واژه «غذای بیرونبر» حتی بیشتر شده است. پختوپز کار هر کسی نیست و همه آن را انجام نمیدهند. همچنین جستوجوی عبارت «دستور پخت» 22درصد و «مخلوط کن» حدود 32درصد افزایش داشته است. هرچند مردم در خانه به جشن و سرور ادامه میدهند، با این حال، تناسب اندام در طول قرنطینه تبدیل به اولویتهای آنها شده است. جست و جوها برای واژه «دمبل» و «Strava» که یک اپلیکیشن تمرین ورزشی است، با وجود بازگشایی سالنهای ورزشی، 60درصد بیشتر از میزان معمول باقی مانده است. علاقه مضاعف به «دوچرخه برقی» و «میز ایستاده» (بهخصوص در آمریکا) نشان میدهد که مردم برای سلامت خود در اموری چون حملونقل و کار در خانه اهمیت زیادی قائل هستند. میزهای بلند به این منظور ساخته شدهاند تا کارکنان کمتر روی صندلی بنشینند و بیشتر بهطور ایستاده فعالیتهای کاری خود را انجام دهند. به همین ترتیب، فراگیری هنرهای مختلف و صنایعدستی درماه آوریل افزایش یافته است. جست وجو برای عبارت «نقاشی براساس اعداد» (painting by numbers) بیش از 2برابر میزان معمول خود باقی مانده و رشد 112درصدی داشته است. در این نوع نقاشی یک طرح دیده میشود که هر قسمت از طرح یک شماره دارد. به همراه این طرح قوطیهای رنگ شمارهدار هم ارائه میشود که هنردوستان هر قسمت شمارهدار را براساس شماره قوطی رنگآمیزی میکنند. عبارت «ماشینهای اصلاح مو» همچنان برای آرایشگران آماتور جذابیت دارد و 58درصد افزایش نشان میدهد. به همین ترتیب، واژه «tie-dye» که به معنی رنگآمیزی پارچه در طرحهای متنوع است 235درصد رشد داشته است(بهخصوص آلمانیها که بهنظر میرسد «جیل ساندر» درونشان همیشه فعال است). جیل ساندر یک طراح لباس معروف آلمانی است. با این حال، همانطور که در مورد پختوپز مشاهده میشود، بسیاری از افراد تنبل هم دیده میشوند که فاقد حس هنردوستی هستند. نتفلیکس هم باید سپاسگزار کسانی باشد که پس از اشتیاق وافر مردم درماه مارس، 23درصد بیشتر از حد معمول در اواخرماه ژوئیه این پلتفرم را جست و جو کردند. ترندهای گوگل برای بسیاری از این سرگرمیهای خانگی نشان میدهد که محبوبیت جدید آنها ممکن است طولانیتر از مدت زمانی باشد که کووید-19 به تاخت و تاز ادامه میدهد. اگر چنین باشد، جهان میتواند به درآمدهای کمتر و البته تجربیات غنیتر دست یابد.