• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 16 فروردین 1400
کد مطلب : 127275
+
-

دردسر ریزگردها درکرمان

باد شدید و ریزگرد موجب بسته شدن راه 16روستا و بروز خسارت‌هایی به زیرساخت‌های ریگان شد

اقلیم
دردسر ریزگردها درکرمان

 همانطور که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌داد شهرهای جنوبی کرمان در روزهای گذشته با باد شدید و ریزگرد مواجه شدند. بیش از همه شهرستان‌ها ریگان در معرض ریزگرد قرار داشت به‌طوری که راه 17روستای این شهرستان بسته شد و حتی جاده ترانزیتی به سمت چابهار هم با درنظر گرفتن ملاحظاتی باز ماند.
به گزارش گروه ایرانشهر، فرماندار ریگان با بیان اینکه میزان آلایندگی ذرات معلق در هوای کرمان روز گذشته (یکشنبه) 3برابر حد مجاز بود به همشهری می‌گوید: «امروز شرایط شهرستان بحرانی نیست، اما معمولا یکی دو روز بعد از وقوع ریزگرد هم گردوغبار را داریم.»
امین باقری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای بازماندن جاده ترانزیتی به سمت چابهار توضیح می‌دهد: «برای بازگشایی راه‌های روستایی در انتظار فروکش کردن توفان بودیم و نیروهای راهداری در تلاش برای بازگشایی هستند.» به‌گفته وی، خشکسالی به‌عنوان عامل اصلی بروز ریزگردها در طول سال‌های گذشته موجب شده است 16روستا خالی از سکنه شود.
فرماندار ریگان در بخش دیگری از سخنان خود به اقداماتی اشاره می‌کند که با بودجه ملی و استانی مقابله با ریزگردها در کرمان و شهرستان ریگان انجام شده است؛ اقداماتی مانند جنگل‌کاری که البته در مقایسه با حجم خشکسالی، ریزگرد و توفان‌‌های شن در منطقه بسیار اندک است.
باقری معتقد است کرمان در تخصیص اعتبار مقابله با ریزگردها در مقایسه با استانی چون خوزستان مورد غفلت قرار گرفته است درحالی‌که این استان علاوه بر ریزگردها با توفان‌های شن هم مواجه می‌شود و همین، شرایط را بحرانی‌تر کرده است.
او توضیح می‌دهد: «یک بخش از خسارت ریزگردها خسارت ظاهری است، اما توفان‌های شن زمین‌های کشاورزی و نخلستان‌های خرما را به‌ویژه هم‌اکنون که زمان گرده‌افشانی خرماست تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ضرر زیادی به کشاورزان می‌زند.»
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه برآورد خسارت ریزگردها و توفان‌های شن و جمع‌بندی آنها در سال گذشته ادامه دارد از مسئولان کشوری درخواست می‌کند شرایط حاد منطقه را در سطح ملی مورد توجه قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :