• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 15 فروردین 1400
کد مطلب : 127206
+
-

حل مشکل حمل‌ونقل به‌دست دولت


محمدحسن آصفری ـ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس

حمل‌ونقل عمومی تنها مربوط به شهرداری‌ها نیست و یک موضوع حاکمیتی است و باید بپذیریم علاوه بر مدیران شهری، دولت هم باید به تعهداتش عمل کند. در سال‌های اخیر بنا به دلایلی دولت نسبت به تعهداتش در حمایت از حمل‌ونقل عمومی بی‌توجه بوده و شرایط کنونی این ناوگان نشان می‌دهد که مدیران شهری در کلانشهرها هر قدر هم برای بهبود کیفیت و توسعه آن تلاش کنند بازهم به‌تنهایی قادر نیستند آن را به اتمام برسانند و حتما نیازمند حمایت‌های دولت هستند.
براساس قانون، دولت با اختصاص بودجه و بخشی از درآمدهای ناشی از ارزش افزوده می‌تواند هزینه‌های این ناوگان را پرداخت کند که گویا چنین اقدامی صورت نگرفته یا بسیار ناچیز بوده است. مشکل حمل‌ونقل عمومی مختص تهران نیست و این روزها کلانشهرهای کشور با آن مواجه‌اند اما در تهرانی که بیش از 10میلیون جمیعت دارد و روزانه میلیون‌ها نفر هم برای دریافت خدمات درمانی و پزشکی، علمی و آموزشی و حتی انجام کارهای اداری، از شهرستان‌های همجوار و حتی سایر استان‌ها وارد این شهر می‌شوند و برای تردد از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، وضعیت وخیم‌تر است. به همین دلیل رسیدگی به مشکل این ناوگان در تهران باید در اولویت قرار گیرد. برخی از مدیران و اعضای شوراها معتقدند مجلس هم از این موضوع حمایت نمی‌کند که درحقیقت اینگونه نیست. 
مجلس برابر قانون و در حد اختیارات از طریق اوراق مشارکت و طرح‌های فوریتی برای بهبود وضعیت ناوگان و توسعه آن کمک کرده و می‌کند اما فرسودگی بخش حمل‌ونقل عمومی آنچنان زیاد است که این کمک‌ها تأثیرچندانی ندارد. بنابراین اگر مدیریت یکپارچه در این بخش رخ دهد و همه متولیان به‌ویژه دولت به تعهداتش عمل کند قطعا نتایج بهتری خواهد داشت و شاهد رفع مشکل حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها به‌ویژه پایتخت خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید