• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 14 فروردین 1400
کد مطلب : 127063
+
-

اوج‌گیری جدید رمزارزها از دوج تا بیت‌کوین

بازار رمزارزها با یک جهش جدید همراه شده و با رشد دوج‌کوین و نزدیک‌شدن بیت‌کوین به رکوردی جدید، صرافی‌های آنلاین داخلی در تعطیلات هم روزهای شلوغی داشتند

اوج‌گیری جدید رمزارزها از دوج تا بیت‌کوین

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

توییت پنجشنبه گذشته ایلان ماسک باعث تقویت عجیب یکی از رمزارزها شد و آن را برای مدت کوتاهی به بیش از ۳۵درصد رشد رساند. به گزارش وب‌سایت بیزنس‌اینسایدر، مدیرعامل استارت‌آپ فضایی اسپیس‌ایکس در توییت خود نوشت: «اسپیس‌ایکس قصد دارد دوج‌کوین واقعی را روی ‌ماه واقعی قرار دهد». اما این همه ماجرا نبود. در روزهای اخیر بیت‌کوین به‌عنوان مشهورترین ارز دیجیتال جهان بار دیگر شاهد رشدی پیوسته بود. پس از یک دوره کاهشی اکنون گروهی پیش‌بینی می‌کنند با اصلاح صورت‌گرفته بیت‌کوین در مسیر شکستن سقف ۶۰هزار دلاری و رسیدن به رکوردشکنی جدیدی است.

جهش عجیب دوج‌کوین
در روز ششم دسامبر2013، بیلی مارکوس، مهندس نرم‌افزار شرکت مایکروسافت و و جکسون پالمر مهندس نرم‌افزار شرکت ادوبی، رمزارزی را به بازار ارائه کردند که در ابتدا شبیه به یک شوخی بامزه بود. آنها به‌نوعی از سر تفنن اقدام به ساخت یک ارز دیجیتال کردند و شاید هرگز فکرش را هم نمی‌کردند که ابداع‌شان روزی در کنار رمزارزهای مشهور جهان همچون بیت‌کوین، اتریوم، تتر و... قرار گیرد. با این حال 10روز پس از ارائه، ارزش دوج‌کوین در 72ساعت 300درصد افزایش را نشان داد و در روز 19دسامبر قیمت آن از «0.00026» به «0.00095» دلار صعود کرد. درخصوص این رمزارز باید اضافه کرد که الگوریتم اصلی آن براساس لایت‌کوین (یک ارز دیجیتال دیگر) شکل گرفته که از scrypt استفاده می‌کند. استفاده از scrypt یعنی اینکه، استخراج‌کنندگان نمی‌توانند از SHA-256 که شامل تجهیزات استخراج بیت‌کوین می‌شود، استفاده کنند.

ارز دیجیتال روی ماه
این نخستین مرتبه‌ای نبوده که ماسک درباره بردن رمزارز به ماه سخن به میان آورده است. روز 24فوریه نیز ماسک، توییتی در این خصوص منتشر کرده بود. او یکی از طرفداران پروپا قرص ارزهای دیجیتال است و حتی مقداری نیز برای پسر 9ماهه خود خریده است. ماسک حتی اعلام کرده که می‌خواهد یک «شیبو اینوس» (نژاد سگی که نماد دوج‌کوین است) بخرد. معامله‌گران هنگامی که انتظار دارند قیمت سهام افزایش پیدا کند، از عبارت «به ماه» استفاده می‌کنند؛ یعنی همان عبارتی که ماسک از آن درخصوص دوج‌کوین یاد کرده است. شاید منظور ماسک واقعا بردن یک سکه فیزیکی نمادین از دوج‌کوین به‌ ماه باشد یا شاید واقعا می‌خواهد در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری‌هایی کرده و رشد فوق‌العاده‌ای به آن بدهد. در این میان، سایت ارزهای دیجیتال کوین‌تلگراف گزارش داده است که از بین 12نفری که روی ‌ماه قدم گذاشته‌اند، هیچ‌یک، پولی با خود نداشته‌اند. توییت اخیر ایلان ماسک مشخص نکرده است که آیا او می‌خواهد یک سکه دوج‌کوین فیزیکی به ‌ماه بفرستد که بعدها به‌عنوان یک یادگاری به فروش برسد یا اینکه هدفش چیز دیگری خواهد بود. اسپیس‌ایکس در حال برنامه‌ریزی برای نخستین پرواز تجاری و غیرنظامی دور ‌ماه در سال2023 است که مسافر اصلی آن یوساکو مازاوا، میلیاردر ژاپنی خواهد بود.

رشد با یک توییت
بودن در بازار رمزارزها می‌تواند یک جهنم برای سلامت روان افراد باشد. بازار این ارزها هرگز نمی‌خوابد و این تأثیر مشابهی را در افرادی که به‌طور فعال در بازار ارزهای دیجیتال حضور دارند، خواهد داشت. هنگامی که بازارها می‌توانند طی یک ساعت بین 40 تا 100درصد متلاشی شوند، کارهای بسیار کمی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت در برابر چنین بی‌ثباتی و جلوگیری از ضررهای بسیار انجام دهید. موضوع بعدی، مسئله ذخیره ارزهای دیجیتال‌تان است. اگرچه خرید، معامله و ذخیره این ارزها بیش از هر زمان دیگری ساده است، اما هنوز فرایندش که به‌طور متوسط توسط یک فرد عادی قابل یادگیری باشد، کمی سخت است. حتی برای کاربران باتجربه رمزارزها، این تصور که یک خطا در آدرس کیف پول منجر به از دست رفتن ارز سرمایه شما می‌شود، می‌تواند اضطراب فراوانی را ایجاد کند. اگرچه دولت‌ها در سراسر دنیا برای دستیابی به دارایی‌های دیجیتال مردم کمترین تلاش را می‌کنند، رمزارزها در بیشتر کشورها تا حد زیادی تنظیم نشده‌اند و سامانی ندارند. درحالی‌که این موضوع مزایای خود را دارد، اما باید بدانید که محیط بسیار مناسبی را برای کلاهبرداران و جاعلان ایجاد می‌کند. آنها می‌دانند که اگر رمزارز شما را بدزدند، کسی برای نجات شما نخواهد آمد.

شلوغی صرافی‌ها در تعطیلات
مانند بسیاری از مسائل اقتصادی، نوسان در قیمت ارزهای دیجیتال هم وابسته به اخبار مختلف است، اما در اینجا شاید فرق‌های کوچکی بین دنیای فیزیکی و مجازی وجود داشته باشد. در بسیاری از کشورها، پایه سنجش قیمت ارزهای دیجیتال بر حسب دلار است و خب، اگر دلار در یک کشور نسبت به واحد پول آن کشور دچار تغییراتی شود، طبیعتا، رمزارز نیز با بالا و پایین شدن قیمت روبه‌رو خواهد شد. همانگونه که پنجشنبه یک توییت از سوی ایلان ماسک توانست قیمت دوج‌کوین را حسابی بالا ببرد، اما ممکن است یک توییت دیگر از همین شخص یا اشخاص دیگر باعث کاهش ارزش این رمزارز ارزان‌قیمت بشود.
طی روزهای اخیر با جهش قیمت بیت‌کوین گروهی پیش‌بینی افزایش قیمت بیشتر را برای بیت‌کوین و رمزارزهای وابسته به آن دارند و این مسئله باعث شده تا در تعطیلات نوروز هم صرافی‌های آنلاین داخلی روزهای شلوغی را داشته باشند. غول‌های بزرگ مالی آمریکایی کماکان نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مشتاق هستند. با اعلام خبر احتمال سرمایه‌گذاری‌های جدید بانک گلدمن ساکس و مؤسسه بلک راک در بازار ارزهای دیجیتال، بار دیگر اوضاع بازار ارزهای دیجیتال تغییر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید