• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 14 فروردین 1400
کد مطلب : 127057
+
-

تأکید مجدد برای طبقه‌بندی اینترنت

نگاه دیگر
تأکید مجدد برای طبقه‌بندی اینترنت

سردار ‌غلامرضا جلالی‌، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرده که شبکه ملی اطلاعات قرار است سلسله مراتب دسترسی به اینترنت را ایجاد کند.
سردار جلالی در این گفت‌وگوی تلویزیونی تأکید کرد که در طرح شبکه ملی اطلاعات، بحث قطع اینترنت مطرح نیست و آنچه مطرح است، «سلسله مراتب دسترسی» است.
هرچند در این برنامه توضیحات بیشتری در این رابطه داده نشد، اما این ماجرا بار دیگر گمانه‌زنی درباره طرح طبقه‌بندی اینترنت را مطرح کرده است.
ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم در حدود یک‌ماه قبل ‌اعلام کرد که با همکاری کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، دسترسی متفاوت به اینترنت ‌برای ۴دسته خبرنگاران، پزشکان، دانشجویان و حوزه‌های علمیه تعریف شده است. به‌گفته او نباید شاهد این باشیم که از کودک خردسال تا فرد ۹۰ساله به یک میزان به محتوای اینترنت دسترسی دارند.
فیروزآبادی تأکید کرده که طرح مدیریت VPN با هدف طبقه‌بندی دسترسی کاربران به اینترنت، به‌زودی اجرا می‌شود.
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هم ۱۱شهریور سال۱۳۹۸ اشاره‌ای به این طرح که با نام وی‌پی‌ان قانونی شناخته می‌شود، داشت. او در مجلس اعلام کرد سیستم فیلترینگ با توجه به هم‌سطح بودنش برای همه، کارکرد مناسبی ندارد و سطح دسترسی باید متفاوت باشد.
 او گفت: «نمی‌شود سطح سیستم و فیلترینگ اینترنت برای یک استاد دانشگاه و یا دانشجو و یا یک خبرنگار برابر باشد.» 
به‌نظر می‌رسد که تصمیم‌گیران شبکه ارتباطی قصد دارند به‌صورت جدی و شدید با فیلترشکن‌ها یا وی‌پی‌ان‌های کنونی مقابله کنند. ‌جواد جاویدنیا‌، سرپرست سابق معاونت مجازی دادستانی کل کشور در فروردین۹۹، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا رسما اعلام کرد که تمامی VPN‌های موجود در بازار ایران غیرقانونی هستند و در زمان آغاز به‌کار رسمی VPN قانونی، مقابله با آنها به‌صورت جدی‌تری دنبال و تشدید خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید