• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 14 فروردین 1400
کد مطلب : 127056
+
-

تحول خودروهای برقی با سقف خورشیدی

استارت‌آپ هامبل خودروی برقی خاص خود را 3سال دیگر با تولید انبوه به بازار ارائه خواهد کرد

جهان استارت ‌آپی
تحول خودروهای برقی با سقف خورشیدی

یک استارت‌آپ حوزه خودروهای برقی در کالیفرنیا از یک SUV مفهومی الکتریکی رونمایی کرده که می‌تواند با نور خورشید باتری‌های خود را به‌خوبی و برای مسافت قابل‌قبولی شارژ کند.
استفاده از سلول‌های فتوالکتریک روی بدنه و سقف خودروهای برقی سال‌هاست که مورد توجه محققان است اما بازدهی طرح‌های مختلف تاکنون در این زمینه بسیار پایین بوده است.
به‌گزارش وب‌سایت نیواطلس، وسیله نقلیه طراحی شده توسط استارت‌آپ «هامبل موتورز» اما قادر است با استفاده از انرژی خورشیدی، بین 16 تا 96کیلومتر در روز را بپیماید. خودروی «هامبل وان» (Humble One) بیش از 7.43مترمربع صفحه خورشیدی دارد که می‌تواند بسته باتری خودرو را شارژ کند و آن را از اتصال به پریز برق برای مدتی دورنگه دارد. به‌نظر می‌رسد این خودروی برقی بیشتر از اینکه شبیه به یک SUV باشد، مثل یک کراس‌اوور یا حتی یک هات‌هاچ (هاچ‌بک فوق‌العاده) است. این خودرو فقط 4صندلی دارد و هیچ ادعایی نسبت به آفرود بودن آن نیز شکل نگرفته است. با 1814کیلوگرم وزن، هامبل وان 348کیلوگرم از تسلای مدل اس سبک‌تر است، درحالی‌که همان قدر نیرو را تولید می‌کند و با یک‌بار شارژ کامل درحالی‌که تسلا 628کیلومتر برد دارد، می‌تواند 805کیلومتر راه برود. شتاب صفر تا 100 این خودرو 2ثانیه است؛ یعنی بهتر از تسلا. یکی از مهم‌ترین نکات در شکل ظاهری هامبل وان، سقف مجهز به صفحه‌های خورشیدی آن محسوب می‌شود که گفته شده در انتظار ثبت اختراع است. البته چیزی که در ظاهر می‌توان دید این است که مساحت سقف خودرو نباید به 4مترمربع برسد؛ بنابراین سؤال اینجاست که بقیه صفحه‌های خورشیدی کجا می‌توانند باشند؟ به‌نظر می‌رسد که به هنگام نیاز سقف گسترش پیدا کرده و صفحه‌های خورشیدی که تا شده‌اند، برای شارژ باتری‌ها باز می‌شوند، اما اینکه در آن زمان خودرو چه شکلی می‌شود، مشخص نیست. صفحه‌های خورشیدی در مناطقی که دسترسی به شارژر آسان نیست، کار را برای کاربران این خودرو راحت می‌کند. در طول روز نیز اگر نیاز به حرکت بیش از 96کیلومتر نباشد، نیازی به صرف وقت برای شارژ نیست. بنابراین سقف پوشیده شده از صفحه‌های خورشیدی هم صرفه‌جویی در هزینه دارد و هم در وقت. استارت‌آپ هامبل می‌گوید که امیدوار است بتواند کار تولید خودروهایش را در سال2024 آغاز کند. آنها می‌گویند موفق شده‌اند، 20میلیون دلار از طریق پیش‌فروش خودرویشان به قیمت تمام‌شده هر دستگاه 109هزار دلار به‌دست آورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید