• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126698
+
-

سفرهای نوروزی با حمل‌ونقل عمومی برقرار است

دوره نوروزی سفر با حمل‌ونقل عمومی از فردا آغاز می‌شود و به‌گفته وزیر راه‌وشهرسازی هیچ مصوبه‌ای برای محدودسازی فعالیت در این حوزه صادر نشده است

حمل و نقل
سفرهای نوروزی با حمل‌ونقل عمومی برقرار است


تکلیف قیمت‌گذاری بلیت سفرهای نوروزی برای هواپیما و قطار روشن شده و احتمالا افزایش 20درصدی قیمت بلیت اتوبوس بین‌شهری نیز نهایی خواهد شد. در این میان، وزیر راه‌وشهرسازی نیز که 2روز پیش از مردم خواسته بود سفرهای نوروزی خود را لغو کنند، حالا مواضع خود را تغییر داده و نه‌تنها از برقراری سفرهای نوروزی با حمل‌ونقل عمومی خبر می‌دهد بلکه این سفرها را امن‌ترین سفرها می‌داند.
به گزارش همشهری، از فردا 25اسفند، دوره 21روزه سفر نوروزی با حمل‌ونقل عمومی آغاز خواهد شد. طبق وعده متولیان حوزه حمل‌ونقل، قرار است در این دوره قیمت بلیت هواپیما و قطار تغییر نکند و بلیت اتوبوس نیز نهایتا تا 20درصد به‌واسطه تردد یکسرخالی اتوبوس‌های بین‌شهری افزایش یابد؛ البته این نکته قابل‌تأمل نیز درمورد سفرهای نوروزی با ناوگان عمومی وجود دارد که اگر ستاد مقابله با کرونا ممنوعیتی ابلاغ کند، بلیت‌های فروخته شده نیز متأثر خواهد شد. رئیس انجمن ایرلاین‌ها، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل مسافر تأکید کرده‌اند که اگر وزارت بهداشت یا ستاد مقابله با کرونا محدودیتی برای سفرها اعمال کند، باید به آن پایبند باشند و وجوه مربوط به بلیت‌های فروخته شده به صاحبان آنها برمی‌گردد.

اصلاح مواضع وزیر راه در مورد منع سفر
در تعطیلات نوروز هرسال، به‌واسطه تردد یکسرخالی اتوبوس‌های بین‌شهری، بهای بلیت‌های این حوزه 20درصد افزایش می‌یابد و بعد از تعطیلات دوباره به وضعیت اولیه برمی‌گردد. امسال نیز، طبق سنت سال‌های قبل، رئیس اتحادیه کشوری شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل مسافر از این افزایش قیمت خبر داد؛ اما 2روز پیش، وزیر راه‌وشهرسازی در واکنش به موضوع اعلام کرد که افزایش 20درصدی قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز همه‌ساله انجام می‌شود و هنوز دراین‌باره تصمیم‌گیری نشده است. نکته جالب در اظهارات محمد اسلامی با رسانه‌ها، این بود که او از یک‌سو از قیمت‌گذاری بلیت در حوزه‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای صحبت کرد و ضمن تأکید بر لزوم ثبات قیمتی این حوزه، وعده برخورد قاطعانه با کسانی را داد که در اجرای ضوابط، مقررات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغ شده برای همه حوزه‌های حمل‌ونقل کوتاهی کنند؛ اما از سوی دیگر از مردم خواست در شرایط کنونی بیماری کرونا و با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت از انجام سفرهای نوروزی و غیرضروری خودداری کنند. حالا اما، محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی در تازه‌ترین اظهارات، مواضع قبلی خود را اصلاح کرده و با تأکید بر اینکه هیچ مصوبه‌ای برای عدم‌فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی صادر نشده، سفر با حمل‌ونقل عمومی را مطمئن‌ترین نوع سفر می‌داند و می‌گوید: سامانه‌های صدور بلیت به سامانه‌های وزارت بهداشت متصل شدند و برای افرادی که مبتلا به کرونا هستند بلیت صادر نمی‌شود ضمن اینکه رعایت قوانین بهداشتی هم در پایانه‌ها، هم کادر اجرایی و هم مسافران با دقت رصد می‌شود. به‌گفته او، گرفتن تست کرونا، برای سفر‌های بین‌المللی و سفر به استان‌های قرمز همچون خوزستان، الزامی است و این قوانین با دقت رصد می‌شود. اسلامی با اشاره به اینکه براساس تفاهمنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، به تور‌های مسافرتی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را کامل رعایت کنند، اجازه فعالیت داده شده است، می‌افزاید: براساس قوانین فعلی، مسافرت با ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌شرط اقامت در هتل هم با رعایت قوانین بهداشتی منعی ندارد؛ اما ستاد مقابله با کرونا مخالف سفر با خودرو‌های شخصی و چادر زدن در اماکن گردشگری است و به همین دلیل، ورود و پلاک غیربومی و خروج پلاک بومی از شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع شده است.

تثبیت قیمت بلیت هواپیما روی سقف
در آستانه آغاز سفرهای نوروز1400، یونس دقیق‌کیا، رئیس انجمن ایرلاین‌‌ها بار دیگر بر پایبندی ایرلاین‌ها به تعهد افزایش نیافتن قیمت بلیت هواپیما در نوروز تأکید کرده و گفته است: بعد از عید نوروز منتظر میزان افزایش حقوق‌ و موضوعات مربوط به پروازها خواهیم ماند تا مشخص شود دولت چقدر آنها را افزایش می‌دهد و ایرلاین‌ها نیز به نسبت این هزینه‌ها، قیمت‌ بلیت را افزایش می‌دهند. تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با استناد به توافق وزارت راه و شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرده است که طی ایام نوروز به‌طورقطع نرخ بلیت‌های هواپیما افزایش پیدا نخواهند کرد و در این ایام بدون هیچ‌گونه تغییری ثابت خواهد بود. نکته اینجاست که براساس تعهد انجمن شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز در چارچوب نرخنامه فعلی باقی خواهد ماند و ایرلاین‌ها قیمت بلیت خود را از سقف مجاز بالاتر نمی‌برند. به‌عبارت‌دیگر، افزایش نیافتن قیمت بلیت هواپیما در نوروز به این معنا نیست که قیمت بلیت مسیرهای پروازی با قیمت‌های فعلی برابر باشد بلکه از سقف مجاز نرخنامه بالاتر نخواهد رفت.

لغو اجباری جریمه ندارد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی کامل ایرلاین‌ها برای برگزاری سفرهای نوروزی خبر داده و البته اعلام کرده است: اگر شرایط سخت‌تر از آنچه که هست بشود، سازمان هواپیمایی کشوری نیز مطابق آنچه وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا ابلاغ می‌کند، اقدام خواهد کرد. به‌گفته او، فعلا خوزستان تنها استانی است که در شرایط ویژه قرار دارد و به همین دلیل مسافران قبل از پرواز حتما باید تست کرونا بدهند و  استان دیگری در شرایط ویژه قرار ندارد؛ اما این شرایط با ابلاغیه‌های احتمالی ستاد مقابله با کرونا قابل تغییر است. رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز با اشاره به اینکه در ایام نوروز امکان لغو پرواز به‌دلیل دستورات ستاد ملی کرونا وجود دارد، می‌گوید: چنانچه پروازها به‌دلیل کرونا کنسل شوند، هیچ‌گونه خسارتی از مسافر گرفته نمی‌شود و مبلغ بلیت عینا به مسافر برگردانده خواهد شد. دقیق‌کیا در مورد کنسلی سفر بدون مصوبه کرونا نیز می‌افزاید: اگر مسافری مثلا یک‌ماه قبل بلیت را رزرو کرده باشد و 2روز قبل از سفر به‌واسطه ابتلا به کرونا، مورد پذیرش سیستم فروش بلیت قرار نگرفت، استرداد وجه بلیت او تابع قواعد موجود و تعاریف سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) خواهد بود.
 
سفر اتوبوسی به خارج ممنوع
در کنار ناوگان هوایی و ریلی، همه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای نیز باوجود ابهاماتی در برگزاری سفرهای نوروزی آماده‌باش هستند و آنگونه که احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه کشوری شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل مسافر به ایلنا می‌گوید: باوجود احتمال ممنوعیت جابه‌جایی مسافر با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای میان شهرهای قرمز و نارنجی، تاکنون هیچ ممنوعیتی برای تردد به شهرهای مختلف با انواع رنگ‌ها اعلام نشده و پیش‌فروش بلیت به همه شهرها انجام شده است. به‌گفته عامری، تا به امروز منع فروش بلیت برای شهر یا استان خاصی ابلاغ نشده؛ اما به‌محض اینکه سفر به شهری ممنوع اعلام شود بلیت‌های آن مسیر نیز مسترد و جابه‌جایی مسافر به آن نقطه لغو می‌شود. نکته دیگری که این فعال صنفی مطرح می‌کند، حذف سفرهای زمینی با حمل‌ونقل عمومی به کشورهای خارجی است که در تعطیلات نوروز سال‌های گذشته به مقاصد گرجستان، ترکیه، ارمنستان، افغانستان، عراق و آذربایجان انجام می‌شود اما امسال از برنامه سفر ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر حذف شده است. عامری درباره الزام رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ناوگان جاده‌ای نیز می‌گوید: تمام ناوگان عمومی جاده‌ای باید طبق دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا 50درصد ظرفیت خود مسافر پذیرش کنند و به رانندگان تأکید شده که این پروتکل‌ها را رعایت کنند، ضمن اینکه در ترمینال‌ها نیز بیش از ظرفیت 50درصد بلیت‌فروشی انجام نمی‌شود؛ باوجوداین اگر مسافران شاهد عدم‌اجرای این پروتکل‌ها بودند می‌توانند این تخلف را به مرجع مربوطه گزارش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید