• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126661
+
-

نام‌گذاری یافته‌های جدید مریخ به زبان سرخپوستی

محققان با کشف و شناسایی ویژگی‌های جدید مریخ، شروع به اسم گذاشتن روی این ناشناخته‌های سیاره سرخ کرده‌اند

فضا
نام‌گذاری یافته‌های جدید مریخ به زبان سرخپوستی

مریخ‌نورد پشتکار ناسا از هفته گذشته شروع به کشف و شناسایی ویژگی‌های جالب و جدید در سطح مریخ کرده است. به این ترتیب تیم پشتیبانی در زمین نیز باید خود را آماده نام گذاری کشفیات جدید کند. به این منظور آنها تصمیم گرفته‌اند که به افتخار و احترام کشور ناواهو نام‌گذاری را به زبان آنها انجام دهند. کشور یا ملت ناواهو سرزمینی سرخپوستی است که بخش‌هایی از شمال‌شرقی آریزونا، جنوب‌شرقی یوتا و شمال‌غربی نیومکزیکو در ایالات متحده را در بر گرفته است. این بزرگ‌ترین منطقه زمینی است که توسط یک قبیله بومی در ایالات متحده مدیریت می‌شود.
به گزارش سی‌بی‌اس‌نیوز، مریخ‌نورد پشتکار از زمان فرود روی سطح سیاره سرخ در تاریخ 18فوریه کارهای زیادی کرده است. او حدود 7هزار عکس و فیلم به زمین فرستاده است، بازوی روباتیک خود را حرکت داده و یک آزمایش رانندگی کوتاه را هم انجام داده است. البته این تازه ابتدای مسیر طولانی است که قرار است نشانه‌های زندگی پیشین در مریخ را پیدا کند.
تیم پشتیبان مریخ نورد در نخستین حرکت خود برای نامگذاری نخستین یافته پشتکار، سنگی را به ‌نام Máaz که واژه‌ای به زبان ناواهو به ‌معنای مریخ است نام‌گذاری کرده است. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد، نام‌گذاری ویژگی‌های جدید را به زبان ناواهو ادامه خواهد داد. برای تیم‌های ماموریت استفاده از نام‌های مستعار به‌عنوان نشانه به‌منظور ردیابی انواع سنگ‌، خاک‌ها و سایر ویژگی‌های جالب زمین‌شناسی اتفاقی معمول است.
تیم‌های قبلی از نام ویژگی‌های زمین‌شناسی در زمین و همچنین افراد و مکان‌های مهم در این ماموریت‌ها استفاده می‌کردند. اتحادیه نجوم بین‌المللی اسامی رسمی را برای این ویژگی‌ها تعیین می‌کند، اما نام مستعار توسط تیم‌های ماموریت در ناسا استفاده می‌شود.
به‌عنوان مثال دهانه Jezero، جایی که پشتکار روی مریخ در آن فرود آمد، توسط تیم قبلی به چهارضلعی به مساحت یک مایل مربع تقسیم شده است که نام آن از پارک‌های ملی حفاظت شده روی زمین با ویژگی‌های مشابه وام گرفته شده است.
جاناتان نز، رئیس‌جمهور ناواهو می‌گوید: مشارکتی که دولت این کشور با ناسا برقرار کرده است به احیای مجدد زبان ناواهو کمک خواهد کرد. ما امیدواریم که استفاده از زبان ما در ماموریت مریخ‌نورد پشتکار باعث شود جوانان بیشتری از ناواهو برای درک و اهمیت یادگیری زبان ما الهام بگیرند. زبان ما برای کمک به پیروزی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت و اکنون ما در حال کمک به پیمایش و یادگیری بیشتر در مورد سیاره مریخ هستیم.
تیم پشتکار لیستی متشکل از 50نام برای مناطق بدون اسم مریخ دارد. با ادامه کشفیات مریخ‌نورد، این تیم در مورد نام‌های بیشتری با ملت ناواهو همکاری خواهد کرد. آرون یازی، مهندسی از ناواهو است که در تیم ماموریت پشتکار در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا کار می‌کند و حضور او بر همکاری بین دانشمندان ماموریت و ملت ناواهو افزوده است. یازی می‌گوید: این فرود سرنوشت‌ساز در مریخ نه‌تنها از طریق شاهکارهای شگفت‌انگیز علمی و مهندسی، بلکه به‌واسطه استفاده از زبان ما در مریخ فرصتی ویژه برای الهام‌بخشی جوانان ناواهو است.
یازی و دیگر مهندسان JPL در تلاشند تا زبان منحصر به فرد ناواهو را به پشتکار یاد بدهند تا به این ترتیب بتواند نشانه‌ها را تشخیص دهد. هم‌اکنون، آنها از نزدیک‌ترین معادل انگلیسی استفاده می‌کنند. رئیس‌جمهور این ملت سرخپوستی می‌گوید: ما به آرون یازی که نقشی حیاتی در ماموریت استقامت ناسا در مریخ2020 دارد، بسیار افتخار می‌کنیم.
دانشمندان حاضر در ماموریت پشتکار از فرصت یادگیری زبان ناواهو و معنی آنها استقبال می‌کنند. کیتی استک مورگان، معاون دانشمند پروژه پشتکار می‌گوید: این مشارکت، تیم علمی مریخ‌نورد را تشویق می‌کند که در مورد نام‌هایی که برای یافته‌های جدید در مریخ درنظر گرفته می‌شوند، بیشتر فکر کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید