• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 14 اسفند 1399
کد مطلب : 125920
+
-

کاش این یک کار را نمی‌کردی!

اتهام خیانت، میراث کادر فکری برای آینده استقلال

بهروز رسایلی_روزنامه نگار

 به‌موازات برکناری کادر فنی استقلال از هدایت این تیم، شایعات زیادی در مورد کم‌کاری بعضی بازیکنان برای پایین‌کشیدن این مربی بر سر زبان‌ها افتاده است. برخی عقیده دارند استقلالی‌ها در زمین کم گذاشتند تا فکری نتیجه نگیرد و برود. خود محمود‌خان روشن‌شدن همه‌‌چیز را به گذر زمان سپرده و البته صمد مرفاوی هم به‌عنوان یکی از اعضای کادر او، در پیغامی مبهم از «گوش داده‌نشدن حرف‌ها» گلایه کرده است. کاش اما کادر فنی معزول استقلال لااقل این یک کار را نمی‌کرد و بدگمانی به بازیکنان را برای آینده تیم به جا نمی‌گذاشت.
الان با شرایطی که به‌وجود آمده بسیاری از هواداران و منتقدان نسبت به عملکرد بازیکنان استقلال مشکوک شده‌اند و این به هیچ‌وجه اتفاق خوبی نیست؛ فردا اگر تیم مجیدی خوب نتیجه گرفت، عده‌ای خواهند گفت: «دیدید؛ برای فکری بازی نکردند و منتظر آمدن فرهاد بودند.» اگر هم نتایج ناموفق استقلال ادامه یافت، همان عده خواهند گفت: «بفرمایید تحویل بگیرید، این تاوان خیانت است.» پرسش کلیدی اما این است که کدام خیانت؟ بی‌انضباطی وجود داشته و خیلی هم بد بوده، اما کم‌کاری در زمین مسابقه اتهام بزرگی است که به این راحتی قابل اثبات نیست. حقیقت آن است که تیم محمود فکری از هفته اول در زمین مشکل داشت؛ گاهی ستاره‌ها با هنرنمایی خودشان بازی را در‌می‌آوردند، اما زمانی که اتفاقی غیر از این رخ می‌داد، کشتی استقلال به گل می‌نشست. اینها تقصیر بازیکنان نیست و تازه اگر مشکل از آنها باشد، باز تقصیر کادر فنی است که نتوانسته هیجان و تحرک لازم را در رختکن به‌وجود بیاورد. اصلا بازیکن چه نفعی دارد که کم‌کاری کند و تیمش نتیجه نگیرد؟ جز این است که در این شرایط، خود او هم تحت فشار قرار می‌گیرد و باید ملامت‌های شدید حقیقی و مجازی را تحمل کند؟ بازیکن اگر تیمش بالای جدول باشد، سربلند از خانه بیرون می‌‌آید؛ سود او در شکست چیست؟ نه اینکه هرگز هیچ بازیکنی در تاریخ فوتبال ایران به باشگاهش خیانت نکرده باشد؛ نه. با این حال، این موضوع آنقدر که ما تصور می‌کنیم، رایج نیست. چطور می‌شود از 10مربی قبلی استقلال حداقل 7 یا 8نفر دنبال متهم‌کردن بازیکنان به کادر فنی باشند؟ چطور می‌شود هنوز یکی مثل امیر قلعه‌نویی بر این طبل بکوبد؟ چرا او موقع قهرمانی‌هایش از این حرف‌ها نمی‌زد؟ راستی چرا این اتفاق برای شفر و استراماچونی رخ نداد؟
 با هیچ متر و معیاری محمود فکری یک سرمربی موفق برای استقلال نبود. کاش اما او موقع رفتن، تقصیر ناکامی را می‌پذیرفت و با تبرئه بازیکنانش، فشار را از روی آنها و کادر فنی بعدی بر‌می‌داشت. این هدیه‌ای بود که فکری می‌توانست به باشگاه محبوبش بدهد، اما هنوز این کار را نکرده و تازه با سکوت مبهمش و نیز برخی مواضع دوپهلو، به شائبه‌ها دامن زده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید