• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
پنج شنبه 14 اسفند 1399
کد مطلب : 125907
+
-

افزایش تعداد زنان در کمیته برگزاری المپیک

رئیس جدید کمیته برگزاری بازی‌های المپیک توکیو، برخلاف رئیس قبلی که مواضع زن‌ستیزانه‌ای گرفته بود، می‌خواهد 40درصد صندلی‌های این کمیته را به زنان بدهد

کمیته برگزارکننده المپیک توکیو قرار است 12زن را به عضویت هیأت اجرایی این کمیته اضافه کند تا زنان بیشتری در تصمیم‌گیری‌های کلان این رقابت‌ها مشارکت داشته باشند. به گزارش بی‌بی‌سی، این اقدام کمیته برگزاری مسابقات، بعد از آن صورت می‌گیرد که یوشیرو موری، رئیس پیشین این کمیته، مجبورشد به‌خاطر صحبت‌هایش ضد‌زنان، از ریاست آن استعفا بدهد. سیکو هاشیموتو، جانشین او که زن است و پیش‌تر مدال برنز اسکیت سرعت را کسب کرده، می‌خواهد در نهایت 40درصد اعضای هیأت اجرایی کمیته را زنان تشکیل بدهند.
این تغییرات گسترده، آن هم 5‌ماه مانده به شروع بازی‌ها، نشانه‌ای از تغییر رویکرد کمیته نسبت به نقش زنان در آن است. موری بعد از آن مجبور به استعفا شد که صحبت‌هایش درباره زنان با خشم عمومی همراه شد. او گفته بود که زنان در جلسات خیلی حرف می‌زنند. توشیرو موتو مدیر اجرایی کمیته گفته است که کمیته می‌خواهد 12مدیر زن را اضافه کند تا نسبت حضور زنان در آن به 42درصد برسد؛ «ما 7 زن در کمیته برگزاری داریم اما همه به خوبی به کارایی آنها واقف  هستیم.»
برای افزایش حضور زنان در کمیته، قوانین آن تغییر یافته و تعداد اعضای هیأت اجرایی، از 35نفر به 45نفر افزایش پیدا کرده است. به گزارش گاردین، هاشیموتو درباره گسترده ‌شدن حضور زنان در کمیته برگزاری مسابقات گفته است: «با توجه به ترویج برابری جنسیتی، ما معتقدیم که باید با سرعت بیشتری فعالیت کنیم و نتایج ملموس و سریعی داشته باشیم تا اعتماد به کمیته، دوباره بالا برود.»
ژاپن در رده‌بندی تساوی جنسیتی ارائه شده از مجمع جهانی اقتصاد، وضعیت فاجعه‌باری دارد و در میان 151کشور، در رده 121قرار دارد. به‌نظر نمی‌رسد این اقدام کمیته تأثیراتی بلندمدت داشته باشد. این نهاد، 3هزار و 500کارمند دارد اما بعد از بازی‌ها، ‌منحل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید