• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
چهار شنبه 13 اسفند 1399
کد مطلب : 125841
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/82l82
+
-

افتتاح پروژه‌های کوچک مقیاس منطقه 16 با حضور شهردار تهران و سخنگوی دولت

تأثیر تغییر رنگ محله‌ها در نشاط اجتماعی

گزارش
تأثیر تغییر رنگ محله‌ها در نشاط اجتماعی


محمد سرابی ـ خبرنگار

«به‌دست آوردن دل مردم پرهزینه نیست، ولی پربرکت است»؛ این مطلبی بود که شهردار تهران در گذر از کوچه‌های رنگی باغ آذری و دیدار با ساکنان این محله‌ها، بیان کرد. پیروز حناچی در این دیدار تأکید داشت که پروژه‌های کوچک‌مقیاس و محلی در سال آینده ادامه خواهد یافت؛ پروژه‌هایی که رضایت شهروندی را در سطح محله‌ها افزایش می‌دهد.
بازدید شهردار از کوچه رنگی خیابان اتابکی آغاز شد. بخشی از دیوارهای قدیمی این کوچه با همکاری اهالی آن رنگ‌آمیزی و نقاشی شده است. شهردار پس از آن مجموعه فرهنگی-ورزشی میثاق را در منطقه16 افتتاح کرد. این مجموعه در مجاورت زمین فوتبال چمن مصنوعی با همکاری دو تن از خیران برای استفاده نوجوانان محله ساخته شده است.  حناچی پس از آن به زمین ورزشی شهدای گمنام در محله نوبهار رفت که به همین شکل ساخته شده و در اختیار ورزشکاران منطقه قرار دارد. در این ورزشگاه گروهی از نوجوانان توان‌یاب دوچرخه‌سوار و فوتبالیست‌های نونهال و جوان از شهردار استقبال کردند. 
شهردار پایتخت و همراهان پس از آن به کوچه رنگی بهمنیار در ناحیه3 و سالن ورزشی شهید بهمن نجفی در ده‌متری جوادیه رفتند. این سالن که به‌تازگی به بهره‌برداری رسیده با تملک 11پلاک مسکونی ساخته شده است. آخرین مقصد، موزه محلات منطقه16 بود. در این موزه که با بازسازی یک ملک متروکه ایجاد شده، برخی وسایل قدیمی اهدایی شهروندان، یادگاری شهدای منطقه و مدال‌های ورزشی و جام‌های قهرمانی ورزشکاران به نمایش گذاشته شده است. 
در پایان بازدید، شهردار تهران در مجموعه شهربانو گفت: «در جهت‌گیری عمومی بودجه1400 بخشی برای پروژه‌های کوچک‌مقیاس درنظر گرفته شده که اهداف محلی را ترغیب می‌کند و در رضایتمندی شهروندان تأثیر دارد.» او با اشاره به اینکه به‌دست‌آوردن رضایت قلبی هزینه زیادی ندارد ولی باعث برکت زیادی می‌شود، گفت: «ایجاد موزه منطقه کار جالبی است ولی تصور می‌کنم ظرفیت ارزش‌های این منطقه بیشتر از ظرفیت فعلی موزه باشد.»
شهردار تهران در بازدید روز گذشته خود از منطقه16 گفت: «در میان 350محله تهران، منطقه‌های جنوبی مانند جوادیه و نازی‌آباد محله‌های متفاوتی هستند. چنان‌که در موزه این منطقه اسامی افراد صاحب‌نام بسیاری ازجمله ایثارگران، ورزشکاران، هنرمندان و شخصیت‌های سیاسی دیده می‌شود.» 
حناچی با اشاره به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا اظهار کرد: «مقیاس پروژه‌های شهری در اثر تغییر رویکرد شهرداری هم عوض شده است. در منطقه16 می‌بینیم که در برخی از محله‌ها تنها با تغییر رنگ توانسته است در نشاط اجتماعی تأثیر داشته باشد. واکنش مردم در این موارد بسیار خوب بود و نشان می‌دهد که اگر مسئولان یک‌قدم به سمت مردم بردارند، آنها ده‌قدم به سمت مسئولان برمی‌دارند.» 

منطقه16، یک حوزه فرهنگ و تمدن است
سخنگوی دولت هم که  در بازدید از برنامه‌ها و پروژه‌های منطقه16 حضور داشت، گفت: «اینجا فقط یک منطقه نیست، بلکه می‌توان آن را یک حوزه فرهنگ و تمدن به‌شمار آورد.» علی ربیعی که خود اهل جوادیه است گفت که از منیریه، راه‌آهن، پل جوادیه، نازی‌آباد، خزانه و یاخچی‌آباد و... چهره‌های بسیاری سرمایه تاریخ، سیاست و ادبیات ما بوده‌اند. او تأکید کرد: «امروزه زندگی شهری بی‌هویت شده و باید تلاش کنیم محله‌گرایی را احیا کنیم. در جنوب شهر وقتی یک متر آسفالت می‌کنید همه آن را می‌بینند و تأثیرگذاری زیادی دارد.»
شهردار منطقه16 هم در این بازدید با بیان اینکه پروژه‌های محلی از سال پیش آغاز شده‌اند، گفت: «تمرکز ما بیشتر بر طرح‌ها محله‌محور بوده است.» پیمان پورنصر افزود: «اعتبارات عمرانی منطقه16 در سال گذشته 76درصد افزایش پیدا کرد و در نوبت‌های مختلف 70پروژه بهره‌برداری شده‌اند که می‌توان به اصلاح هندسی بزرگراه بعثت، مقابل پایانه جنوب، ایجاد پایانه تاکسیرانی شوش در کنار ایستگاه مترو، ساخت 10کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری که تا آخر سال به 16کیلومتر می‌رسد و ایجاد آکادمی فوتبال بانوان و ساخت و بازسازی 15زمین چمن مصنوعی اشاره کرد.» او در پایان از کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی و افزایش رتبه منطقه در عملکردهای اداری خبر داد. 
برخی از چهره های سرشناس منطقه و اعضای شورایاری در نشست پایانی بازدید شهردار؛ نکاتی درباره حریم راه آهن، تعیین کاربری پهنه ها و همکاری با سازمان های مردم نهاد این منطقه مطرح کردند.

مکث
درخواست اهالی منطقه


در محله باغ آذری می‌توان خانه‌های بسیار کوچکی را دید که بخشی از بافت فرسوده به‌شمار می‌آیند. بسیاری از مالکان این خانه‌ها که مساحت‌های40، 50 و 70مترمربعی دارند مایل به استفاده از «تجمیع» و بازسازی هستند.  سیدجلیل هاشمی، از اهالی کوچه اتابکی می‌گوید: «در گذشته دور، اهالی باغ آذری زمین‌های کوچکی را خریدند و در آن خانه‌هایی با یک یا دو اتاق ساختند. امروز می‌خواهیم همه این املاک به هم متصل شوند و زمین‌های بزرگ‌تری تشکیل شود تا بتوانیم خانه‌های خود را نوسازی کنیم اما محدوده خیابان‌ها و شرایط صدور مجوز دقیقا مشخص نیست  تا اهالی خانه‌های خود را نوسازی کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید