• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
کد مطلب : 1258
+
-

مالیات بر ارزش افزوده در گردشگری هدفمند می‌شود

گردشگری
مالیات بر ارزش افزوده در گردشگری هدفمند می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی از مذاکره با سازمان امور مالیاتی برای اصلاح و هدفمندشدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در بخش گردشگری خبر داد.

به گزارش ایسنا، از زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، به‌دلیل تحمیل هزینه بیشتر بر مصرف‌کننده و گران‌ترشدن نرخ تمام‌شده خدمات، انتقادهای زیادی به این تصمیم وارد شد و بخش‌ گردشگری نیز ازجمله معترضان جدی قانون مالیات بر ارزش افزوده بود. بخش گردشگری معتقد بود که این مالیات منجر به گران‌ترشدن سفر می‌شود. به گفته فعالان صنعت گردشگری، مسافری که بخواهد با تور به مشهد سفر کند ناچار است 4مرتبه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند. یک‌بار به هتل،  بار دیگر به شرکت هواپیمایی و رستوران و در نهایت به آژانس گردشگری تنها به‌دلیل پکیجی که برای مسافر تنظیم کرده است.

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اما صراحتا اعلام کرده است که مالیات بر ارزش افزوده قانون حاکم بر کشور است و چیزی نیست که بتوان آن‌را از صنعت گردشگری حذف کرد. او همچنین در دیدار با نمایندگان مجلس،  درخواست کرد که درصدی از مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه سال ۹۷ به مرمت و احیای بناهای تاریخی و توسعه گردشگری اختصاص بیابد.

معاون رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایسنا همچنین درباره مذاکراتی که به‌تازگی با سازمان امور مالیاتی داشت اعلام کرد: مالیات بر ارزش افزوده را  نمی‌توان حذف کرد.مونسان گفت: معاون گردشگری با سازمان امور مالیاتی نشست‌های خوبی داشته مبنی بر اینکه اگر قرار است از این بخش کمکی شود،  در بخش تورهای ورودی باشد،  چرا که در گذشته اگر حمایتی وجود داشت،  هدفمند نبود و به توسعه گردشگری کمکی نمی‌شد،  برای همین این طرح با سازمان امور مالیاتی پیش می‌رود تا مالیات‌ها در گردشگری هدفمند شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اعلام رضایت از حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت گردشگری کشور گفت: اگر حمایتی قرار است صورت گیرد باید به بخش تورهای ورودی اختصاص بیابد تا گردشگران بیشتری به کشور جذب شوند.

محمد محب خدایی، معاون گردشگری کشور نیز درباره نتیجه رایزنی‌ها با سازمان امور مالیاتی به ایسنا گفت: طبق قانون کالاهای صادراتی غیرنفتی از پرداخت مالیات،  معافند. ما نیز باید اثبات کنیم گردشگری،  صادرات معکوس است و اگر پولی از طریق ارزآوری انجام می‌شود،  یعنی صادرات صورت گرفته و باید مشمول لغو مالیات شود. وی گفت: مهم است که قانون معافیت مالیاتی کالاهای صادراتی غیرنفتی را در گردشگری نیز به نتیجه برسانیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید