• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 11 اسفند 1399
کد مطلب : 125650
+
-

جهانگیری در جمع جوانان گلستان:

انتخابات پیش رو کم‌هزینه‌ترین راه دفع خطر از ایران است

دولت
انتخابات پیش رو کم‌هزینه‌ترین راه دفع خطر از ایران است


سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی دو کلیدواژه پرکاربرد این روزهاست. تا خرداد 1400زمان زیادی نمانده و مسئله مشارکت سیاسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری محل بحث فعالان سیاسی، احزاب و کارگزاران دولتی در سطوح مختلف است. اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مدتی است دست‌به‌کار شده‌اند و در چارچوب «شورای وحدت» و «نهاد اجماع‌ساز» سعی در بازسازی و تجمیع سرمایه اجتماعی خود برای شرکت در انتخابات دارند. دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری هم در جمع جوانان و برگزیدگان استان گلستان پیشقدم شد و در این زمینه صحبت کرد. اسحاق جهانگیری گفت: کشوری در مسیر توسعه پیش می‌رود که متکی بر سرمایه اجتماعی باشد و «سرمایه اجتماعی یعنی افزایش اعتماد مردم به حکومت و نخبگان کشور.» جهانگیری از اهمیت «بازسازی سرمایه اجتماعی» در کشور سخن گفت و «مهم‌ترین فرصت برای بازسازی سرمایه اجتماعی کشور را انتخابات ریاست‌جمهوری» دانست. او حتی مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را برای آینده دیپلماسی ایران هم ضروری دانست  چرا که به‌گفته او «رئیس‌جمهور باید از پشتوانه مردمی قدرتمند برای مذاکره با دنیا برخوردار باشد و قطعاً مهم‌ترین محل ورود به اقتدار ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری خود را نشان می‌دهد و همه علاقه‌مندان به کشور، نظام و قانون اساسی باید در این زمینه تلاش کنند.» 

انتخابات؛ صحنه گفت‌وگوی ملی
مجلس یازدهم با میانگین مشارکت 42درصدی کمترین میزان مشارکت پس از انقلاب اسلامی را به‌خود اختصاص داده است.  میزان مشارکت در این انتخابات را مهر تأییدی برای از دست رفتن سرمایه‌ اجتماعی کشور می‌دانند.  به گزارش  ایسنا ، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در همین زمینه گفت: «باید کاری کنیم جوانان، زنان، اقوام و پیروان مذاهب مختلف به آینده ایران امیدوار شوند. برگزاری انتخابات پرشور نتیجه‌اش این است که همه ایرانیان با هر مذهب و گرایشی احساس کنند ایران ملک مشاع همه آنهاست.» جهانگیری ادامه داد: «انتخابات ریاست‌جمهوری صحنه واقعی گفت‌وگوی ملی، شکل‌گیری تفاهم و همکاری‌های ملی است.» جهانگیری گفت که انتخابات پیش‌رو «کم هزینه‌ترین راه برای رسیدن به یک سرمایه اجتماعی بزرگ و دفع خطرات از ایران» است. او در ادامه به الزامات برگزاری انتخابات با مشارکت بالا هم اشاره کرد: «انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند آب روی آتش تبلیغات منفی علیه مردم ایران و ناامید کردن کسانی باشد که به‌دنبال مأیوس کردن مردم از نظام و آینده کشور هستند. البته برگزاری انتخابات پرشکوه نیازمند الزاماتی است که باید همه نهادهای حکومتی، دولت، نخبگان جامعه و گروه‌های تأثیرگذار و جریانات سیاسی به آن پایبند باشند.» به‌گفته جهانگیری این الزامات باید به خوبی تعریف شود و روی آنها تفاهم شکل بگیرد و «حتماً‌ در این صورت در 2،3 ‌ماه آینده می‌توانیم اقتدار ایران را به دنیا نشان دهیم.»

بیش از سایر دولت‌ها پیشرفت داشته‌ایم
جهانگیری بخش دیگر صحبت‌هایش را به عملکرد دولت در دوران تحریم‌ها اختصاص داد. معاون اول روحانی تأکید کرد که دولت دوازدهم بیش از سایر دولت‌ها پیشرفت داشته است: «من به‌عنوان وزیر و علاقه‌مند به دولت آقای خاتمی و معاون اول دولت آقای روحانی با قاطعیت می‌گویم که ما در این دولت بیشتر از همه دولت‌های گذشته پیشرفت داشته‌ایم.» به‌گفته جهانگیری دولت دوازدهم با توجه به درآمدهای نفتی‌اش «در بخش نفت، گاز، سدسازی و راه‌آهن با وجود فشار تحریم‌ها بیش از دولت‌های گذشته کار کرده است.» جهانگیری درباره مقاومت در برابر تحریم‌ها هم افزود: «اراده خداوند این بود که ایران آسیب جدی نبیند، ضمن آنکه ملت ایران مقاومت و تاب‌آوری بزرگی در این سال‌ها از خود نشان داد و آینده وقتی که ابرهای سیاست کنار رود مشخص خواهد شد که ملت ایران چه کار بزرگی را به سرانجام رساندند که حتی جان بولتون به‌عنوان ضدایرانی‌ترین عضو تیم ترامپ نیز معتقد بود که فشار حداکثری علیه ملت ایران شکست خورده است.» جهانگیری ادامه داد: «خارجی‌ها تلاش کردند القا کنند مردم با جمهوری اسلامی ایران آینده روشنی ندارند و مخالفان داخلی دولت نیز اینگونه القا می‌کردند که با این دولت آینده خوبی پیش روی مردم نخواهد بود.» جهانگیری با کنایه به مخالفان داخلی دولت گفت: «مخالفان داخلی مرتکب اشتباه بزرگی شدند و ناخواسته در این امر با دشمن همصدا شدند و به امید و اعتماد ملت ایران آسیب زدند.» موضوع احیای برجام بخش دیگر صحبت‌های جهانگیری بود. او با اشاره به اینکه در آمریکا، اروپا و ایران همه معتقد هستند باید برجام احیا شود، گفت: «حرف ما این است که آمریکایی‌ها از برجام خارج شده و مردم ایران را تحریم کرده‌اند حالا وظیفه آنها این است که این اقدامات را اصلاح کنند تا برجام دوباره احیا شود.»

   درحق زنان و اهل سنت کوتاهی‌هایی شده است

افزایش حقوق زنان و استفاده بیشتر از آنها و اهل سنت در پست‌های مدیریتی از موضوعاتی بود که در صحبت‌های معاون اول دولت مورد توجه قرار گرفت. جهانگیری گفت: «قبول دارم که در حق اهل سنت و زنان کوتاهی‌هایی شده است.» معاون اول رئیس‌جمهور بر تلاش دولت برای افزایش حقوق زنان در پست‌های مدیریتی و استفاده از ظرفیت سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد تأکید کرد: «درخصوص آسیب‌های اجتماعی نیز که موضوعی جدی است سازمان‌های مردم نهاد حضور و فعالیت جدی داشته باشند. در این موضوع رهبر معظم انقلاب 4جلسه متوالی با مسئولان عالی کشور برگزار کردند که نتیجه این جلسات به ارائه راهکارهای مواجهه با حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن منجر شد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید