• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 9 اسفند 1399
کد مطلب : 125374
+
-

سایه‌روشن بازار مرغ در شب عید

درحالی‌که تولید‌کنندگان از کمبود نهاده‌ها و تشدید بحران تولید و عرضه مرغ خبر می‌دهند،گفته‌های رئیس سازمان حمایت، از تامین نیاز بازار شب عید تهران حکایت دارد

گزارش
سایه‌روشن بازار مرغ در شب عید


روزهای پایانی سال99 در حالی سپری می‌شود که با وجود وعده‌های مسئولان در زمینه نبود کمبود و رشد عرضه مرغ تازه و منجمد به قیمت تمام‌شده واقعی، قیمت خرده‌فروشی این محصول، در مرز 28 تا 30هزار تومان تثبیت شده است. دست‌اندرکاران تنظیم بازار و تولید‌کنندگان با روایت‌های مختلف قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه را در بازار از 20هزارو400 تا 23هزار تومان اعلام می‌کنند اما مشاهدات خبرنگاران همشهری گویای این واقعیت است که هر کیلوگرم مرغ گرم در مناطق مختلف شهر تهران به قیمت 29 تا 31هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.
افزایش قیمت مرغ موجب شده در چند هفته اخیر تصمیمات مختلفی مانند ممنوعیت خروج یا قطعه‌بندی و عرضه مرغ منجمد تنظیم بازاری برای مقابله با گرانی و گرانفروشی مرغ در تهران مطرح شود. با این شرایط هنوز هم برخی مشتریان به رشد تولید و عرضه مرغ‌ منجمد و تازه تنظیم بازاری شب عید برای واقعی‌تر‌شدن قیمت‌ها و خرید این محصول چشم دارند. پیش از این عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت و دبیر ستاد تنظیم بازار درگفت‌وگو با همشهری، از عرضه ویژه مرغ منجمد به نرخ کمتر از 19هزار تومان از محل ذخایر استراتژیک و افزایش توزیع مرغ تازه از محل 130میلیون جوجه‌ریزی تولید‌کنندگان این محصول پروتئینی در دوره 15اسفند‌ماه امسال تا پایان‌ماه مبارک رمضان در سال آینده خبر داده بود، اکنون نیز رئیس سازمان حمایت و مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران از تامین مرغ مورد نیاز کلانشهر تهران و رشد عرضه مرغ تازه و منجمد خبر می‌دهند اما هنوز این وعده‌ها تأثیری در کاهش قیمت مرغ در بازار خرده‌فروشی نداشته است.

وعده رشد عرضه مرغ منجمد و تازه 
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تأکید بر ضرورت مسدود‌شدن عرضه‌های خارج از شبکه در توزیع مرغ، از ارسال پرونده‌های مختلفی درباره عرضه مرغ به تعزیرات حکومتی خبر داد و گفت: اگر بتوانیم ورودی مرغ به کشتارگاه‌ها، خروجی مرغ زنده و خروجی گوشت مرغ از کشتارگاه‌ها را در سامانه ثبت کنیم و ورودی مرغ به مراکز عرضه نیز ثبت شود، این مشکلات حل خواهد شد. عباس تابش، همچنین از در اولویت قرار‌گرفتن تامین نیاز هزار تنی مرغ تهران در وزارت جهادکشاورزی اشاره کرد و افزود: مقرر شده وزارت جهادکشاورزی از هفته جاری تامین نیاز هزار تنی مرغ تهران را در اولویت خود قرار دهد.
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران نیز با بیان اینکه روزانه 700 تا ۸۰۰تن مرغ گرم از طریق صنف اتحادیه پرنده و ماهی و اصناف در میدان بهمن با نرخ ۱۹هزارو۴۰۰تومان در اختیار مغازه‌داران شهر تهران قرار می‌گیرد گفت: این اقلام باید با نرخ ۲۰هزارو۴۰۰تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد. علیرضا سالمی با اشاره به اینکه عرضه مرغ نسبت به هفته پیش دوبرابر شده، افزود: با توجه به عرضه کافی مرغ گرم، همچنان روزانه ۵۰ تا ۱۰۰تن مرغ منجمد با نرخ مصوب ۱۵هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار در حال توزیع است. در هفته گذشته ورودی مرغ در میدان بهمن ۴۰۰تن بود که اکنون به دوبرابر رسیده و برنامه داریم که از هفته آینده تا شب عید عرضه مرغ گرم را افزایش دهیم.

ممنوعیت قطعه‌بندی و ارزانی مرغ تا 10روز آینده
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی هم با بیان اینکه سازمان دامپزشکی و ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از گرانفروشی و سوءاستفاده، قطعه‌بندی‌کردن مرغ را ممنوع کرده، گفت: قیمت مصرف‌کننده مرغ در بازار ۲۰هزارو۴۰۰تومان است و نباید مرغ با قیمت‌های بیشتر فروخته شود. مهدی یوسف‌خانی افزود: مرغ تنظیم بازاری به‌صورت عمده با نرخ ۱۹هزارو۴۰۰تومان در میدان بهمن عرضه می‌شود و واحدهای فروش مرغ نیز باید مرغ مورد نیاز خود را از این محل تهیه  کنند و مرغ آزاد کشتار، توزیع و فروخته نشود. او افزود: قطعه‌بندی‌کردن مرغ راه گریزی برای گرانفروشی است زیرا وقتی مرغ از حالت کامل خارج شود از قیمت خود خارج شده و سوءاستفاده صورت می‌گیرد. البته این اقدام از طرف سازمان دامپزشکی و ستاد تنظیم بازار ممنوع شده و انجام آن تخلف است.

احتمال ایجاد بحران در بازار نوروزی مرغ 
وعده‌های رشد عرضه و کاهش قیمت مرغ در حالی مطرح می‌شودکه مشاور عالی هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی گفت: به‌شدت نگران ایجاد بحران در مرغداری‌ها به‌دلیل تامین‌نشدن به‌موقع نهاده‌های دامی هستیم. محمدعلی کمالی سروستانی، گفت: برای تامین بازار نوروز، وزارت جهادکشاورزی و صنعت به مرغداران دستور افزایش جوجه‌ریزی تا 130میلیون قطعه را داده‌اند اما حالا واردکنندگان از تخصیص‌نیافتن ارز برای تامین به‌موقع نهاده‌های دامی و تأخیر 20روز تا 10ماهه برای تحویل خبر می‌دهند. او گفت: بروز مشکل جدی در تامین نهاده‌های دامی بدون شک موجب بحران در بازار مرغ در ایام نوروز خواهد شد. کمالی سروستانی مشکل اصلی تولید را تامین‌نشدن نهاده‌های دامی دانست و افزود: با وجود آنکه در سامانه بازارگاه به مرغدارانی که برای تامین بازار ایام نوروز جوجه‌ریزی کرده‌اند، سهمیه نهاده تخصیص یافته اما واردکنندگان نهاده‌های دامی به‌بهانه تخصیص‌نیافتن ارز از تحویل آنها سر باز می‌زنند و واردکنندگان نهاده‌های دام به مرغداران اعلام کرده‌اند که اگر ارز به آنها تخصص داده نشود نهاده‌ها را 20روز تا یک‌ماه آینده تحویل می‌دهند. اگر میزان سهمیه جدید درنظر گرفته‌شده به مرغداران تعلق بگیرد قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ با درنظر گرفتن سود تولیدکننده 15هزارو500تومان و نرخ منطقی خرده‌فروشی مرغ گرم برای مصرف‌کننده 23هزار‌تومان خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید