• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 2 اسفند 1399
کد مطلب : 124865
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Kr2RJ
+
-

مرد غیرممکن‌ها

چرا گلزنی مهدی طارمی برابر یوونتوس عجیب نبود؟


بهروز رسایلی ـ روزنامه نگار

در چند روز منتهی به بازی پورتو و یوونتوس، در همه محافل فوتبال ایران حرف از این مسابقه و تقابل مهدی طارمی و کریس رونالدو بود. با این حال مهاجم ایرانی فقط  به یک دقیقه زمان نیاز داشت تا دروازه غول اروپایی را باز کند. چه بسا هنوز خیلی از مشتاقان تماشای این مسابقه درست و حسابی پای تلویزیون جاگیر هم نشده بودند که طارمی زهرش را ریخت و گلش را زد. روند پیشرفت این بازیکن در پورتو حیرت‌انگیز بوده است و امروز کسی باور نمی‌کند او در دور گروهی لیگ قهرمانان از سوی کادر فنی در ترکیب اصلی قرار نمی‌گرفت. طارمی اما نشان داده غیرممکن برایش معنا ندارد.

  80دقیقه فرصت برای گلزنی در پرسپولیس
مهدی طارمی پیش از آغاز لیگ چهاردهم به پرسپولیس پیوست. او هفته اول برابر نفت تهران در دقایق تلف‌شده به میدان آمد، هفته دوم برابر فولاد فقط 8دقیقه بازی کرد و هفته سوم مقابل ذوب‌آهن فیکس شد. طارمی در نخستین بازی‌اش برای سرخپوشان به‌عنوان بازیکن ثابت، موفق شد تک گل 3امتیازی بازی را بزند. این گل در دقیقه71 به‌ثمر رسید و در مجموع می‌توان گفت مهدی تنها به 80دقیقه زمان نیاز داشت تا نخستین گل لیگ برتری‌اش را بزند. او زودتر از آنچه انتظار می‌رفت خودش را با شرایط پرسپولیس تطبیق داد و به بازیکن کلیدی این تیم تبدیل شد.

  درخشش در نخستین داربی
فوتبالیست‌های جوان و ناشناخته معمولا در قبال داربی تهران بسیار هیجان‌زده هستند و این بازی را به چشم میانبری برای شهرت و محبوبیت می‌بینند. حکایت طارمی اما فرق داشت و او در نخستین شهرآوردش نمایشی درخشان ارائه داد. در داربی رفت لیگ چهاردهم، حمید درخشان در تصمیمی دور از انتظار مهاجم بوشهری را روی نیمکت ذخیره‌ها نشاند و اواسط نیمه دوم بعد از یک گل عقب افتادن پرسپولیس او را به زمین فرستاد. طارمی هم فورا تفاوت‌هایش را نشان داد؛ او ابتدا روی یک ضربه آکروباتیک تیر دروازه استقلال را لرزاند و کمتر از 10ثانیه بعد با ضربه سر به محمد نوری در دهانه دروازه پاس گل داد. پرسپولیس با گلی دیگر از امید عالیشاه آن بازی را برد، اما ستاره مسابقه مهدی طارمی بود.

   چیپ حیرت‌انگیز
طارمی در نخستین فصل حضورش در پرسپولیس فرصت بازی در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا کرد و یکی از غیرمنتظره‌ترین لحظات عمر حرفه‌ای‌اش را همین جا رقم زد. در بازی با النصر عربستان درحالی‌که 100هزار نفر روی سکوها حاضر بودند و برانکو ایوانکوویچ هم به‌عنوان سرمربی جدید تیم از جایگاه ویژه عملکرد شاگردانش را زیرنظر داشت، مهدی پنالتی اعلام‌شده به سود پرسپولیس را با یک ضربه چیپ وارد دروازه کرد. هیچ‌کس در آن شرایط انتظار چنین ضربه‌ای را نداشت، اما طارمی نشان داد بازیکن متفاوتی است. بعدتر البته تلاش بدموقع او برای گلزنی مشابه در بازی با الریان قطر موفقیت‌آمیز نبود و خراب شدن چیپ این بازیکن، انتقادات شدیدی را به‌دنبال آورد.

    استارت توفانی در پرتغال
طارمی بعد از رفت و برگشتی که بین پرسپولیس و ریزه‌اسپور داشت، سر از الغرافه قطر درآورد. عملکردش در این تیم بد نبود، اما خب کماکان موقعیت‌هایی خراب می‌کرد که صدای فریاد متعجب گزارشگران عرب را درمی‌آورد. طارمی بعد از این تیم راهی ریوآوه شد. در شرایطی که انتخاب تیم همیشه متوسط پرتغالی خیلی نوید آینده درخشانی را نمی‌داد، این بازیکن در همان فصل اول با 18گل زده به همراه 2بازیکن دیگر برترین گلزن مسابقات لقب گرفت و فقط به‌خاطر دقایق بازی بیشتر صاحب کفش طلا نشد. بسیار دور از انتظار بود مهاجم ایرانی در نخستین فصل حضورش در فوتبال اروپا عنوان آقای گلی را به‌دست بیاورد، اما طارمی این یکی غیرممکن را هم تبدیل به ممکن کرد.

   یوونتوس؛ نخستین شکار اروپایی
کسی که در نخستین بازی ثابتش برای پرسپولیس گل می‌زند و در نخستین فصل اروپایی شدنش آقای گل می‌شود، طبیعی است که در دقیقه اول بازی با یوونتوس هم دروازه این تیم را بگشاید و بانوی پیر و پرافتخار فوتبال اروپا را به‌عنوان نخستین شکارش در لیگ قهرمانان اروپا انتخاب کند. شاید اگر سرجیو کونسیسائو در مرحله گروهی بیش از اینها به طارمی بازی داده بود او زودتر گل می‌زد، اما لطف کار به این بود که مهدی گلزنی در لیگ قهرمانان را با یوونتوس نوبر کند. این داستان ادامه دارد و منتظر موفقیت‌های بیشتر طارمی در اروپا هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید