• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 2 اسفند 1399
کد مطلب : 124876
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YEnNW
+
-

4جمله‌ای که فکری نباید می‌گفت

مرور چند اظهارنظر نالازم و زیانبار از سرمربی استقلال

4جمله‌ای که فکری نباید می‌گفت

بهروز رسایلی| محمود فکری وضعیت نامشخصی روی نیمکت استقلال دارد. ماندن یا به‌عبارت صحیح‌تر «تا کی ماندن» او مشخص نیست. برخی جوسازی‌ها علیه این مربی را می‌توان افراطی یا غیرمنصفانه دانست، اما خود فکری هم در طول این چند‌ماه اشتباهات زیادی داشته است. اگر از تصمیمات و رفتارهای نادرست او بگذریم، برخی اظهارنظرهای سرمربی استقلال نیز واقعا غیرمفید و حاشیه‌ساز بوده است.

صدرنشینی استراماچونی واقعی نبود
استقلال در نیم‌فصل اول مدتی توانست به صدر جدول برسد، اما اندکی پیش از این بالانشینی، محود فکری صدرنشینی فصل گذشته آبی‌پوشان با آندرا استراماچونی را زیر سؤال برد. او از همان استدلالی استفاده کرد که دلخواه منتقدان مربی ایتالیایی است. فکری گفت چون استراماچونی با بازی‌های بیشتر نسبت به رقبا به صدر رسید، پس اول شدن تیم او واقعی نبود. کاری به منطقی بودن یا نبودن این استدلال نداریم، اما فکری به شکلی نالازم و بیهوده باب مقایسه خودش با مربی محبوب هواداران را گشود و حساسیت آنها را برانگیخت. محمود می‌خواست نشان بدهد صعود تیمش به رتبه‌های بالایی جدول ارزشمند است، اما راه درستی را برای اثبات این ماجرا انتخاب نکرد و جنجال الکی تراشید. وقتی نتایج خودت را با استراماچونی مقایسه می‌کنی، پس این حق را به مردم می‌دهی که کیفیت تیم او را با کیفیت استقلال امسال قیاس کنند.

بهترین کادر فنی ایران را داریم
واقعا اظهارنظر عجیبی بود. این جمله نه‌تنها یک خودستایی گل‌درشت با درصد دافعه بالا به شمار می‌آمد، بلکه تناسبی با واقعیت هم نداشت. فکری، مظلومی، مرفاوی و بقیه کلا به‌عنوان مربی فقط یک جام حذفی، آن هم با پیروزی در ضربات پنالتی برابر شاهین بوشهر برای استقلال به‌دست آورده‌اند؛ این کجایش می‌شود بهترین کادرفنی ایران؟ آنچه فکری گفت، فقط فشار را روی مربیان استقلال بیشتر کرد و باعث شد منتقدان با هر تصمیم اشتباه آنها، موجی از حملات جدید و جاندار را به‌وجود بیاورند. تواضع و فروتنی نه‌تنها زیباست، بلکه آسایش‌بخش هم هست.

علیه ما اتاق فکر تشکیل شده است
این جمله فکری به نمادی از همه فرافکنی‌های او تبدیل شد و حالا هر بار که مشکلی داخل تیم به‌وجود می‌آید، منتقدان با طعنه از همین عبارت استفاده می‌کنند. بسیار طبیعی است که هر مربی در هر تیم بزرگی مخالف و دشمن داشته باشد. حتی بایرن‌مونیخ و رئال مادرید هم‌چنین اپوزیسیونی دارند. با این حال مربی باید به کارش برسد و تیم خودش را درست کند. اگر تیم درست شد و نتیجه گرفت، از لشکر مخالف‌های جهان هم کاری بر نمی‌آید. با این حال وقتی استقلال جلوی پرسپولیس آن نمایش ضعیف را ارائه می‌دهد، به سایپا می‌بازد و جلوی سپاهان هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد، طبیعی است که انتقاد به‌وجود بیاید. این نیازی به اتاق فکر ندارد. ادبیات مشابه حتی از سوی یحیی گل‌محمدی هم با انتقاد گسترده افکارعمومی مواجه شد، چه برسد به فکری که هنوز کاری برای استقلال نکرده است.

اگر وریا از دست من ناراحت است، عیبی ندارد
این جمله اوج انفعال سرمربی استقلال در قبال بازیکن‌سالاری را نشان داد. محمود فکری این حرف را ساعتی پس از آن زد که وریا غفوری بعد از تعویض در دیدار با نساجی بازوبند کاپیتانی استقلال را روی زمین انداخت، به رختکن رفت و ورزشگاه را ترک کرد. فکری خیلی تلاش کرد این رفتار وریا را توجیه کند، اما فایده‌ای نداشت. سرمربی استقلال نهایتا تیر خلاص را به سمت خودش شلیک کرد و گفت اگر رفتار پرخاشگرانه غفوری به‌خاطر ناراحتی از او بوده، مشکلی نیست! وقتی شما باج به این بزرگی به کاپیتان تیمت می‌دهی، معلوم است که سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. فکری می‌توانست با اقتدار نشان دادن در داستان وریا، حداقل ارج و قربش را بین بقیه بازیکنان حفظ کند، اما او همه‌‌چیز را با هم باخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید