• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 29 بهمن 1399
کد مطلب : 124689
+
-

اعتبارات ناچیز جلودار ملخ‌ها نیست

فاطمه عباسی

طبق پیش‌بینی سازمان حفظ نباتات کشور، اوایل اسفند استان‌های جنوبی با هجوم ملخ‌های صحرایی مواجه خواهند شد. این در حالی است که برخی از استان‌ها مانند کرمان هنوز امکانات کافی برای مبارزه با این آفت را ندارند. معاون امور عمرانی استاندار کرمان در این‌باره عنوان می‌کند که براساس قانون، وظیفه مقابله با ملخ صحرایی بر عهده جهاد کشاورزی است، اما اعتبارات لازم به استان‌ها داده نمی‌شود. به‌گفته سیدمصطفی آیت‌اللهی‌ موسوی، سال گذشته حدود یک‌میلیارد تومان برای مقابله با ملخ‌های صحرایی به استان کرمان اختصاص داده شد؛ درحالی‌که دوبرابر این مبلغ برای مقابله با ملخ‌ها در استان هزینه شده است.
سعید برخوردی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ استان کرمان با بیان اینکه برای مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی به وسایل نقلیه نیاز داریم، به همشهری می‌گوید: هر لحظه امکان هجوم  ملخ‌ها از عربستان به‌سمت ایران وجود دارد. براساس تجربیات سنوات گذشته مناطق صعب‌العبور مانند جازموریان در جنوب کرمان مورد هجوم ملخ‌ها قرار خواهند گرفت که ناوگان جهاد کشاورزی به‌دلیل مقابله‌ای که در 2سال گذشته در این مناطق داشتیم، کاملا مستهلک شده و کارهای روزمره را هم نمی‌توانیم انجام دهیم. او می‌افزاید: هنوز استان برای مقابله با این آفت اعتباری به ما اختصاص نداده و اعتبارات ملی با توجه به سطح مبارزه خیلی ناچیز است. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها از نیمه اسفند در استان بارندگی داریم و این رطوبت و گرمی هوا باعث جذب ملخ‌های صحرایی می‌شود، می‌گوید: با توجه به گرم شدن هوا احتمال هجوم ملخ صحرایی به نیمه شمالی استان کرمان مثل شهرهای شرقی، ارزوئیه و حتی به مرکز استان مثل کرمان و رفسنجان وجود دارد اما ما در زمینه ماشین‌آلات مشکل جدی داریم. به‌گفته ناصر طاهری، براساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور امسال هجوم ملخ نسبت به سال گذشته شدت بیشتری دارد و دسته‌های چندصد میلیونی به سمت ایران حمله می‌کنند.
با اینکه علی زینی‌وند، استاندار کرمان وعده اعتبار و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های استان برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی را داده است اما معاون مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات معتقد است هجوم ملخ‌های صحرایی از سیل و زلزله مخرب‌تر است و فرصت تصمیم‌گیری برای مصوبات را نمی‌دهد و یک‌شبه خسارات هنگفتی به‌بار می‌آورد. محمود چالاکی، به همشهری می‌گوید: ما اعلام کردیم که برای مبارزه با ملخ صحرایی به 400میلیارد تومان نیاز داریم که 100میلیارد تومان آن به‌تصویب رسید. اما از ابتدای سال تاکنون تنها 15میلیارد پرداخت شده که ما آن را به استان‌ها اختصاص داده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید