• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124570
+
-

ماموریت همدلی

نگاه
ماموریت همدلی

سید محمود حسینی‌- استاندار اسبق سیستان و بلوچستان و اصفهان

ایران، رنگین کمانی از اقوام، فرهنگ‌ها، مذاهب و گرایش‌های متفاوت است و با توجه به همین ویژگی ‌هم به‌نظر می‌رسد توسعه ایران و هرکدام از استان‌های آن به‌ویژه استان‌هایی با تعدد بیشتر اقوام و مذاهب، حساس است  و مدیریت خاصی را می‌طلبد که در این زمینه نقش استانداران تعیین‌کننده است. شکاف بین اقوام و مذاهب و دامن زدن به آن، عامل کاهنده‌ای برای توسعه به‌ویژه در استانی مثل خوزستان که شامل چند قوم است،خواهد بود.
به همین دلیل نقش استاندار و مدیریت کشور در جلوگیری از این اختلاف‌ها و شکاف‌ها بسیار مؤثر است که به اعتقاد من راه آن برقراری عدالت و همچنین ایجاد حس عدالت است و برای رسیدن به این هدف باید نخبگان خوزستان را از همه اقوام کنار هم جمع کنیم. خوزستان چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب از نظر اقتصادی و سیاسی برای حکومت مرکزی اهمیت زیادی داشته، زیرا مرکز عمده تولید نفت و صنایع نفتی است و به همین دلیل بودجه‌هایی که دولت و مجلس برای خوزستان تعیین می‌کنند، قابل توجه است که باید درست هزینه شود تا بهره‌وری کار بالا برود.
مدیریت در چنین استانی باید با رویکرد توسعه و استراتژیک باشد؛ مدیری که منطقه را خوب بشناسد و با اجرای عدالت، همدلی ایجاد کند. این نه‌تنها خواسته مردم خوزستان که خواسته همه مردم ایران است. مردم ایران برای حفظ خوزستان در دوران جنگ از سراسر کشور به منطقه رفتند و شهدای زیادی دادند تا این سرزمین از پیکره وطن جدا نشود و خدا را شکر، ایثار و فداکاری‌ها نتیجه داد.
البته بعد از جنگ نابسامانی‌های زیادی به‌وجود آمد. سیل و ریزگرد و آب آشامیدنی از مشکلاتی است که خوزستان با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کند و در عین حال از استان‌های مهاجرفرست هم هست. این مسئله موجب می‌شود نیروهای توانمند خوزستان به استان‌های دیگر بروند که برای آن هم باید چاره ای اندیشیده شود. هرچند در این زمینه آمار و اعدادی وجود ندارد، اما یک واقعیت و زنگ خطر است که باید جدی گرفته شود.
هم‌گرایی و وحدت همراه با مشارکت فعال مردم در سرنوشت‌تان همان چیزی است که هم می‌تواند نیروهای توانمند استان را حفظ کند و هم نقش بسیار مهمی در رفع مشکلات داشته باشد.
در واقع می‌توان گفت؛ اتفاقا برای خوزستان که هم‌اکنون شرایط مطلوبی ندارد، ایجاد همدلی و همگرایی ضروری است و در اینجا استاندار به‌عنوان  فردی که در ایجاد امنیت، توسعه اشتغال، پیوند بین نهادهای مدنی، توسعه بهداشت و دیگر ابعاد اجتماعی وظیفه دارد، باید طرح و مدل داشته باشد که چطور قرار است این همدلی و همگرایی را ایجاد کند؟ استاندار جدید باید مشخص کند که چطور قرار است بین اقوام مختلف تعادل ایجاد شود و عدالت چطور ایجاد می‌شود؟
البته نباید از نقش نخبگان و تحصیل‌کردگان و معتمدان هم غافل شد که روی مردم نفوذ دارند. معتمدان اعم از معتمدان سیاسی، مدنی، فرهنگی و حتی سران طوایف می‌توانند در این زمینه نقش مؤثری داشته باشند و مسئولیت‌شان سنگین است. نقش استاندار قطعا مهم است، ‌اما استاندار به تنهایی و با شعار نمی‌تواند همدلی را به‌وجود بیاورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید