• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124542
+
-

در نشست واکاوی ظرفیت‌های پنهان روددره‌های تهران مطرح شد

شهروندان؛ مالکان اصلی ریه‌های تنفسی پایتخت

بازپیرایی
شهروندان؛ مالکان اصلی ریه‌های تنفسی پایتخت

احیای 2روددره فرحزاد و درکه از میان 7روددره اصلی تهران در حال انجام است؛ موضوعی که می‌تواند بخشی از ریه‌های تنفسی پایتخت را زنده کرده و باعث شود تا دوباره به روزهای گذشته‌ خود بازگردند.
به گزارش همشهری در دهه 80و اوایل سال 90بخشی از روددره‌های تهران با اقدامات عمرانی، کارکرد زیست‌محیطی خود را از دست دادند. ساخت‌وسازهای اطراف روددره‌ها نیز سبب شد تا بیش از پیش آسیب‌ ببینند و اغلب آنها معنای واقعی خود به‌عنوان ریه‌های تنفسی و فضاهایی طبیعی گردشگری را از دست بدهند. در این میان، نقاطی از روددره درکه و فرحزاد نیز فضایی مناسب برای پاتوق بزهکاران و معتادان بی‌سرپناه شده؛ مشکلی که جدا از ساخت‌وسازهای غیراصولی در حاشیه رودخانه‌ها، فضاهایی ناامن را نیز به‌وجود آورده است؛ به همین منظور، احیای آنها در دستور کار مدیریت شهری با همکاری سازمان‌های مرتبطی مثل محیط‌زیست و منابع طبیعی قرار گرفت. جابه‌جایی پلاک‌ها در محدوده روددره درکه و فرحزاد، تبدیل مکان به فضای قابل استفاده برای همه مردم، اتصال محدوده با محلات پیرامون و تقویت اقدامات التیام‌بخش برای افزایش کیفیت زندگی ازجمله اهدافی است که مدیریت شهری برای احیای آنها دنبال می‌‌کند.
در همین راستا نشست بررسی و بازدید از طرح احیا و بازپیرایی روددره فرحزاد و درکه تحت عنوان «نشست واکاوی ظرفیت‌های پنهان روددره‌های تهران» با حضور الکساندر فدولوف، رئیس دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد  (UNODC) پرو ویداس، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران، کاوه حاجی‌علی‌اکبری، رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران، دیانا اصغرزاده، مشاور شهردار در امور روددره‌ها و جمعی از مدیران شهری و کارشناسان پروژه برگزار شد تا مشکلات و مسائل موجود بررسی و راهکارها ارائه شود. همچنین مسئولان و کارشناسان به‌صورت حضوری از روددره فرحزاد و سکونتگاه غیررسمی اسلام‌آباد در حاشیه روددره درکه بازدید کردند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این نشست، گفت: «محدوده روددره‌های درکه و فرحزاد سکونتگاهی رسمی و غیررسمی با قدمت ۵۰ ساله به‌حساب می‌آید؛ این در حالی است که روددره درکه یکی از عناصر اساسی اصلی سازمان طبیعی شهر تهران به شمار می‌رود و باید برای حفظ و احیای آن کوشید. دفاتر توسعه محلی نیز به‌دنبال همین راه‌حل هستند.» کاوه حاجی‌علی‌اکبری با بیان اینکه هدف‌مان است تا این فضای عمومی در اختیار همه شهروندان قرار گیرد، افزود: «در این راستا ناگزیریم زمین‌های تصرف‌شده را آزاد کنیم، اما تلاش‌مان این است که این کار را به حداقل برسانیم. در اینجا ۷۰۰ پارسل وجود دارد و حداقل ۱۷۰ پارسل باید جابه‌جا شود. هدفمان این است که با جابه‌جایی حداقلی، زمین‌های شهرداری را شناسایی کرده و برای جابه‌جایی در اختیار مردم قرار دهیم. ما می‌خواهیم این محدوده از حالت جزیره‌ای بیرون بیاید و نیازمند بازتنظیم زمین هستیم.» در این نشست، الکساندر فدولوف، رئیس دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد هم اعلام کرد که هر کمکی برای در اختیار گذاشتن تجربیات‌شان در احیای روددره‌های فرحزاد و درکه لازم باشد، انجام خواهد داد.

تغییر رویکرد از توسعه صرف به بهسازی
دیانا اصغرزاده، مشاور شهردار تهران در امور روددره‌ها

براساس مطالعات، روددره‌ها از نظر اکوسیستم دارای اهمیت فراوان هستند و پتانسیل‌های فراوانی دارند. احیای روددره‌ها، می‌تواند شرایط زیست‌محیطی تهران را بهبود داده و نقش اساسی را در مبارزه با سیل بازی کند. ۶۰سال توسعه بی‌رویه به روددره‌های تهران آسیب‌زده و در حال مرگ هستند و دفن زباله آسیب‌های جدی به رود‌های تهران وارد کرده است. این اماکن پنهان و دور از چشم هستند؛ به همین دلیل امنیت اجتماعی در آنها کاهش یافته و پر از مشکلات اجتماعی هستند و مکانی برای وقوع جرم محسوب می‌شوند. حال شهرداری امروز از رویکرد توسعه صرف به بهسازی رسیده است. بر این اساس، طرح احیای روددره فرحزاد شامل اقداماتی همچون مدیریت زباله، احیای سیستم اکوتوریسم و قنات‌ها در دستور کار قرار گرفته و تا امروز اقداماتی همچون مدیریت آب انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید